Gå til innhold

Kenta's review av ny innkjøpt utstyr...


Anbefalte innlegg

Har nettopp kjøpt meg digital speilrefleks, igjen! Denne gangen ble det en av de to store og valget falt selvfølgelig på Nikon. Hver eneste gang jeg selger unna alt av dSLR utstyr så selger jeg ALT. Derfor må jeg kjøpe inn alt på nytt; stativ, kameraveske, kamera reim, filter osv. Siden det var noen her på forumet som var interessert i en liten brukeranmeldelse av stativet jeg hadde bestilt så velger jeg å opprette en tråd der jeg kan skrive noe om alt det nye jeg får.

 

 

Stativ: HorusBennu C-2830V Karbon

Kulehode: Horusbennu LX-3

Dette ble solgt i kit med en fin bag. HorusBennu er Sør-Koreansk. Jeg bestilte stativet på ebay fra en Koreansk selger. Jeg betalte stativet 13.09.11, det ble sendt samme dato og den kom på døra idag, 19.09.11. :)

Pris: 1400kr. (NO TAXES ;) )

 

Jeg kjøpte stativet fra IMKSHOP, men det finnes en IMKSTOREmed flere HorusBennu stativer. De har alu.stativer til under 600kr. med kulehode.

 

Preview av stativet (felt test blir utført på et senere tidspunkt).

 

Stativet kom godt pakket inn. Ytre emballasje, stativ emballasje, stativbag og inni den var stativet pakket inn plast. Kule hodet var påmontert og den var dekket av en fløyels lignende bag. Bilder, mål, vekt, data etc. står i annonse, trykk på IMKSHOP linken.

 

Stativet er godt skrudd sammen

Fin tykkelse på karbonbeina

Midtstolpen skrues på med en slags vingemutter som er en del av stativet.

En liten Alu. midtstolpe fulgte med, den lange er laget av karbon.

 

Jeg har hatt en Benro C-169 M8 kit(karbonstativ) og Manfrotto XPROB055 m/ 498RC2 kulehode(Alu. stativ) tidligere. HorusBennu C-2830V virker ikke noe dårligere enn stativene fra disse to kjente produsentene, heller tvert imot. Benro Travel kitet synes jeg var litt jalla. Manfrotto XPROB055 er et skikkelig stødig og godt stativ, men det er tungt og stort. Planen var å kjøpe en XPROB055, men pga prisstigning og høye bruktpriser valgte jeg å se etter ukjente asiatiske versjoner :)

 

Noen få bilder:

 

 

"Vingemutter" saken som strammer midtstoplen.

 

 

8KG's kettlebell og kulehodet rører seg ikke!!

 

 

 

 

 

 

 

Kommer....

 

Test av Carry Speed CS-1 mkII

Tidligere har jeg brukt Black Rapid RS-1. Black Rapid er blitt en stor suksess og dermed har prisene økt. Carry Speed koster 29USD + 28USD i frakt = ca. 320kr. Ingen moms, 29USD=under 200NOK.

 

Det som fristet meg med Carry Speed var pris og festeanordningen på kameraet.

Jeg kjøpte den 14.09.11, den ble sendt samme dato og jeg får den mest sannsynlig i morgen ettermiddag( 20.09.11 ) :)

Endret av Kenta F1.8
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Idag fikk jeg Carry Speed og Think Tank Retrospective 10.

 

Carry Speed'en var helt grei, meget lik Black Rapid RS-1. Selveste reimene virker tynnere enn Black Rapids, skulder polstringen var tykk og behagelig. Festeanordningen er litt lurere enn Black Rapids da det er mulighet for å feste hurtigfeste for stativ under denne.

 

 

320kr. for kamerareim er ikke dyrt, denne type reim anbefales til alle n00ber som fortsatt går rundt med den originale reima si :p

 

 

 

 

Think Tank Retrospective 10 er en lekker bag, that's it for now.

Lenke til kommentar

Jeg var ute i skauen med stativet idag, helt greit stativ.

Mulig den skruen var litt brukerfeil.

 

Den er lett, men pga størrelsen er det er ikke noe reisestativ.

 

Den er bedre enn 2 av de 3 stativene jeg har brukt; Velbon 600R og Benro C-169 travel kit. Manfrotto XPROB055 er stødigere, bedre lagd, høyere og noen kilo tyngre.

Lenke til kommentar

Manfrotto 055 er solid, men jeg er ute etter stativ – ikke vektstang. 190-modellen er et marginalt lettere alternativ, men også det er over en kilo tyngre enn dette karbonstativet.

 

Eneste som får meg til å være usikker på dette stativet er at det er 5-6cm for langt til å få plass i carry on-kofferten min (men det gjelder de fleste stativer i full størrelse).

Lenke til kommentar

Du kan kjøpe reisestativ, de har som regel 5 ledd og de siste to er veldig tynne. Benroen jeg hadde har samme lengde som 3 hundrelapper etter hverandre.

 

Jeg har fått brukt utstyret i helgen som var og er meget fornøyd med alt. Jeg har nesten gjort bare gode kjøp i det siste.

B+W GND filteret som jeg fikk idag er jeg usikker på. Mulig det var 400kr kastet langt ned i kameraveska. :p

Endret av Kenta F1.8
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

En liten oppdatering...

 

Stativet er lett å ta med seg, lett å sette opp og helt kurrant til mitt bruk. Men det er noe som jeg ikke liker, *strammeskruen til horisontal greia er litt pinglete og rar.

 

Er du fortsatt fornøyd med stativet ditt? Jeg vurderer sterkt om jeg skal bestille meg stativet+hodet fra IMKShop på ebay, £145.85 + frakt er greit for ett (forhåpentligvis) godt karbonstativ.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg var ute i skauen med stativet idag, helt greit stativ.

Mulig den skruen var litt brukerfeil.

 

Den er lett, men pga størrelsen er det er ikke noe reisestativ.

 

Den er bedre enn 2 av de 3 stativene jeg har brukt; Velbon 600R og Benro C-169 travel kit. Manfrotto XPROB055 er stødigere, bedre lagd, høyere og noen kilo tyngre.

 

Har selv den nevnte manfrottoen og jeg må si det er for pinglete, virker greit med små objektiver, men monterer jeg på feks 70-200 L f2.8 IS så skal det ingenting til før en får vibrasjoner i dette .

Blir nok å skifte det ut med noe sikkelig snart ...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Kulehode så rimelig lik Benro sine, passer kameraplatene om hverandre ?

Det er dovetail festeanording på denne. Min Benro hadde dovetail...

 

Skal montere opp D7000 med Tamron 70-300 SP VC her for å se hvordan den takler litt vekt.

Skal bli morro å høre om erfaringene dine.

 

Liker du Tamron 70-300VC? Jeg vurderer å kjøpe den. Sigma 100-300mm f/4 frister også, spesielt nå som prisen har gått fra 10-11 000kr og ned til under 7000kr. Prisene på bruktmarkedet er nede i 5K, bare synd at objektivet veier 1,5kg :(

Endret av # offline
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...