Gå til innhold

Skal bytte ut mye av innmaten til maskinen for ca. 7000 kr. Trenger anbefalinger.


Anbefalte innlegg

Datamaskinen min begynner å bli litt gammel og sliten, og har trøbbel med noen av de nyere spillene. Jeg lagde en tråd for et par uker siden der jeg spurte om hvilke komponenter jeg helst burde bytte ut, og fikk som svar at nesten samme hva jeg byttet ut ville resten av komponentene bli en flaskehals for ytelsen:

 

Gammel tråd (Copy-paster noe innhold fra den gamle tråden i den nye)

 

Det ser altså ut til at jeg må bygge opp en pc mer eller mindre fra grunnen om jeg vil at den skal yte godt, og jeg har skrapt sammen nok midler til å kunne realisere dette. Jeg bruker maskinen min til å spille spill og å se filmer. Den er koblet opp til en 720p projektor og 5.1 surroundanlegg til å se filmer og spille enkelte spill, men en skjerm og stereohøytalere blir brukt til de fleste spill. Med mitt nåværende setup må jeg kjøre the Witcher 2 på "low" for at det ikke skal bli et markant fall i fps. Jeg er også litt bekymret for at jeg ikke vil kunne pumpe opp skyggene og draw distance så langt jeg ønsker når The Elder Scrolls - Skyrim kommer ut. Av andre krav har jeg at maskinen ikke bør støye alt for mye når jeg ser filmer, skjønt kabinettet mitt har god nok lydisolering til at jeg ikke hører min HD4850 nevneverdig. Ytelse tar imidlertid forrang til lydløshet.

 

Jeg håper det er mulig å få hjelp på forumet til hvilke komponenter jeg skal velge. Av innmaten til den gamle maskinen vil jeg beholde kabinett, én ganske grei vifte, en Western Digital Caviar 700GB harddisk, blu-ray spiller. Jeg har også alle perifere komponenter jeg trenger (tastatur, mus, høyttalere, skjerm og ekstern harddisk). Jeg har ca. 7-8000 kr til disposisjon til å bytte ut resten av komponentene. Jeg trenger altså hovedkort, RAM, strømforskyning, skjermkort og prosessor. Jeg har også lyst på en SSD til boot og spill (ca. 120 GB bør duge), da jeg har hørt mye gjevord om dette på hardware.no. Jeg kjører Windows 7 64 bit.

 

I min forrige tråd ble jeg anbefalt disse produktene av supercz (igjen takk). Muligens duger fortsatt disse fortsatt selv om situasjonen og budsjettet har endret seg noe:

 

RAM: Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 8GB CL9

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=616803

 

Hovedkort: ASUS P8H67-M B3, Socket-1155

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=626408

 

Prosessor: Intel® Core™ i5-2500K Processor

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=619274

 

Skjermkort:

Radeon HD6950/6870

 

Strømforskyning:

Minst 550W

 

SSD:

Ingen anbefaling til nå. Tenker selv på dette:

OCZ 120 GB SSD 2,5" S-ATA III TRIM/GC

http://www.netshop.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=167816

 

Ellers er dette hvordan maskinen min er for øyeblikke, om noen mot all forventning synes at flere komponenter kan beholdes:

 

Prosessor: Intel Core 2 Duo CPU, E8400 @ 3.00GHz (2CPUs)

 

RAM: 4096MB (Corsair Dominator CM2X2048-8500C5D)

 

Skjermkort: ATI Radeon HD4850

 

Harddisk: Western Digital Caviar 700GB

 

Hovedkort: MSI P6NGM

 

Operativsystem: Windows 7 - 64bit

 

Takker på forhånd for alle innspill og tips.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med tanke på hvor billig minnet er så hadde jeg gått for 16Gb , dvs 4x4Gb.

Når det gjelder Psu så er Corsair et rimelig sikkert kjøp, her hadde jeg satset på ca 600 minst, til 700 / 800 avhengig av budsjett og om du ønsker å ha litt plass å gå på både i forhold til flere komponenter men også i forhold til den totale belastningen på psu (jeg liker å holde meg en plass mellom 60 til 80% max ) .

 

Prossesor og skjermkort synnes jeg personlig er et tricky valg akkurat nå , Amd kommer med Bulldozer relativt snart og det kan bli spennende å se hvor bra denne yter. Personlig hadde jeg kjøpt minnet nå og Psu og ventet litt med de andre komponentene noe.

Lenke til kommentar

Oppsettet ser bra ut, med unntak av kombinasjonen av H67-chipset og prosessor med K-suffix. K'en betyr ulåst multiplikator, dvs at denne prosessoren enkelt kan overklokkes. Overklokking fungerer bare med P67/Z68 baserte hovedkort.

 

Hvis du ikke skal overklokke bør du altså spare noen kroner på å bytte til en cpu uten K-suffixet. Hvis du vil ha muligheten til overklokking bør du finne et kort med P67, evt Z68.

Lenke til kommentar

Med tanke på hvor billig minnet er så hadde jeg gått for 16Gb , dvs 4x4Gb.

Når det gjelder Psu så er Corsair et rimelig sikkert kjøp, her hadde jeg satset på ca 600 minst, til 700 / 800 avhengig av budsjett og om du ønsker å ha litt plass å gå på både i forhold til flere komponenter men også i forhold til den totale belastningen på psu (jeg liker å holde meg en plass mellom 60 til 80% max ) .

 

Prossesor og skjermkort synnes jeg personlig er et tricky valg akkurat nå , Amd kommer med Bulldozer relativt snart og det kan bli spennende å se hvor bra denne yter. Personlig hadde jeg kjøpt minnet nå og Psu og ventet litt med de andre komponentene noe.

 

man må kjøpe pc når man trenger det eller har lyst. Det kommer jo alltids noe bedre. kjøper du bulldozer, kommer sikkert ivy bridge til å yte bedre igjen. eller så kommer det noe annet. sånn er det bare, å vente er teit.

 

hvorfor anbefaler du 16 gb ram når han sier han skal spille? samme om det er billig eller ikek så ere det jo bortkasta penger om han ikke skal utnytte det. 4 gb ram holder til spilling, men kjøp 8 så er du litt fremtidsrettet.

 

til trådstarter: ser greit ut det oppsettet der, men ville kanskje kjørt på med et litt kraftigere skjermkort 6970 eller gtx 570.

 

crucial m4 er visstnok en fin ssd, skal ha en slik en selv. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=630675

 

ville bytta hovedkort? har ikke usb 3.0 støtte og støtter ikke 1600 mhz minne. i tilleg har du valgt mikro-ATX, har du et lite kabinett? hvis ikke så trur jeg detta er et bra valg av HK: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=626381#extra

Lenke til kommentar

 

man må kjøpe pc når man trenger det eller har lyst. Det kommer jo alltids noe bedre. kjøper du bulldozer, kommer sikkert ivy bridge til å yte bedre igjen. eller så kommer det noe annet. sånn er det bare, å vente er teit.

 

hvorfor anbefaler du 16 gb ram når han sier han skal spille? samme om det er billig eller ikek så ere det jo bortkasta penger om han ikke skal utnytte det. 4 gb ram holder til spilling, men kjøp 8 så er du litt fremtidsrettet.

 

 

1 : Legg merke til at jeg sier "Litt" , dvs siden bulldozer i alle fall ikke er så veldig langt unna så kan det være verdt å vente på den. Siden TS har en datamaskin allerede som fungerer greit så er det jo ikke en katastrofe å vente litt til , jeg hadde nok gjort det.

 

2 : Om du mener at 4Gb ram holder til spilling så anbefaler jeg deg å tenke deg om et par ganger. 4Gb minne var nok for 5 år siden når flesteparten av brukerne satt på xp 32bits. I dag har brukerne så og si kommet seg over på et 64bits os og da er det tåpelig å sette en sperre for spillene som er optimalisert for å kunne kjøre i nativt 64bit. Kombinasjonen av SSD + Aktivt bruk av minnet vil kunne øke ytelsen en god del hakk når optimalisering skjer på spillene.

Lenke til kommentar

 

man må kjøpe pc når man trenger det eller har lyst. Det kommer jo alltids noe bedre. kjøper du bulldozer, kommer sikkert ivy bridge til å yte bedre igjen. eller så kommer det noe annet. sånn er det bare, å vente er teit.

 

hvorfor anbefaler du 16 gb ram når han sier han skal spille? samme om det er billig eller ikek så ere det jo bortkasta penger om han ikke skal utnytte det. 4 gb ram holder til spilling, men kjøp 8 så er du litt fremtidsrettet.

 

 

1 : Legg merke til at jeg sier "Litt" , dvs siden bulldozer i alle fall ikke er så veldig langt unna så kan det være verdt å vente på den. Siden TS har en datamaskin allerede som fungerer greit så er det jo ikke en katastrofe å vente litt til , jeg hadde nok gjort det.

 

2 : Om du mener at 4Gb ram holder til spilling så anbefaler jeg deg å tenke deg om et par ganger. 4Gb minne var nok for 5 år siden når flesteparten av brukerne satt på xp 32bits. I dag har brukerne så og si kommet seg over på et 64bits os og da er det tåpelig å sette en sperre for spillene som er optimalisert for å kunne kjøre i nativt 64bit. Kombinasjonen av SSD + Aktivt bruk av minnet vil kunne øke ytelsen en god del hakk når optimalisering skjer på spillene.

 

http://www.hardware.no/artikler/saa_mye_minne_trenger_spilleren/93672

 

og man får ikke noe bedre ytelse i spill om det ligger på ssd disken, bare raskere loading og oppstart. tviler på at vi får se spill som trenger 16 gb ram i nærmeste fremtid.

 

tror du må lese litt rundt... alt jeg har lest sier imot dine argumenter iallefall.

 

hvis det er noen form for mellomlagring som kommer til å bli forbedret betraktelig i nær fremtid er det cache. CPU må jo gå en omvei når den henter data fra RAM i forhold til cache. Gleder meg til den dagen vi ser 8 GB L1 cache :D

Endret av Antonsenlarsen
Lenke til kommentar

 

 

http://www.hardware....spilleren/93672

 

og man får ikke noe bedre ytelse i spill om det ligger på ssd disken, bare raskere loading og oppstart. tviler på at vi får se spill som trenger 16 gb ram i nærmeste fremtid.

 

tror du må lese litt rundt... alt jeg har lest sier imot dine argumenter iallefall.

 

hvis det er noen form for mellomlagring som kommer til å bli forbedret betraktelig i nær fremtid er det cache. CPU må jo gå en omvei når den henter data fra RAM i forhold til cache. Gleder meg til den dagen vi ser 8 GB L1 cache :D

 

Nå er det nok du som putter ord i munnen min som jeg ikke har sagt. Jeg har på ingen måte påstått at noen spill vil kunne utnytte 16Gb med minne per dags dato (og sannsynligvis ikke i nær framtid heller ) , det jeg derimot har sagt er at jeg personlig hadde investert i 16Gb med tanke på hvor billig det er nå (Kjøpte mine 8Gb med DDR2 for ca 2200 kr for noen år siden, og da var det billig ) .

 

 

Hovedårsaken igjen til at spill ikke har behøvd mer enn maks 3Gb er jo soleklart nettopp fordi spillutviklerne har vært fastlåst til Windows Xp og Direct X 9.0 , med vista og en større utbredelse av 64 bits operativsystem så håpet MS at utviklingen kom til å gå riktig vei, men desverre så greide de jo å lansere et uferdig OS , noe som ikke ordnet seg før Windows 7 ble lansert.

 

På mange måter så har vi som forbrukere og Microsoft greid å holde tilbake utviklingen av programvare på Windows i flere år på grunn av den trege overgangen fra 32bits til 64bits noe som førte til at spillutviklerne måtte bruke tid og penger på å utvikle innen de begrensningene et 32 bits Os ga dem (blandt annet en top på ca 2 til 3Gb i størrelsen på mengden minne spillene kunne bruke ) .

 

Med dagens teknologi så mener jeg personlig at Pcene er klare for å håndtere langt større mengde minne enn det vi har holdt oss fast i de siste årene.

Lenke til kommentar

Er det ikke sån at dagens spill kun er 32 bit så spillene vill ikke kunne bruke mer minne uansett?

Med 8gb minne så vill man ju kunne kjøre mange ulike typer av program sammen med spillet uten at bli plaget av for lite minne.

 

Kjøp 8gb minne du, til spilling håller det lenge.

 

 

Iexo.

Lenke til kommentar

Oppsettet ser bra ut, med unntak av kombinasjonen av H67-chipset og prosessor med K-suffix. K'en betyr ulåst multiplikator, dvs at denne prosessoren enkelt kan overklokkes. Overklokking fungerer bare med P67/Z68 baserte hovedkort.

 

Hvis du ikke skal overklokke bør du altså spare noen kroner på å bytte til en cpu uten K-suffixet. Hvis du vil ha muligheten til overklokking bør du finne et kort med P67, evt Z68.

 

Takker. Jeg har ingen planer om å overklokke. Har du noen passende cpu'er å anbefale?

 

til trådstarter: ser greit ut det oppsettet der, men ville kanskje kjørt på med et litt kraftigere skjermkort 6970 eller gtx 570.

 

Takk skal du ha. Kjører gjerne et kraftigere skjermkort. HD6970 høres bra ut, da jeg er vant med serien allerede.

 

crucial m4 er visstnok en fin ssd, skal ha en slik en selv. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=630675

 

Hva er det som gjør at ditt valg er verdt det lille ekstra den koster?

 

ville bytta hovedkort? har ikke usb 3.0 støtte og støtter ikke 1600 mhz minne. i tilleg har du valgt mikro-ATX, har du et lite kabinett? hvis ikke så trur jeg detta er et bra valg av HK: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=626381#extra

 

Jeg har kun plass til mikro-ATX i kabinettet er jeg redd. Med denne begrensningen, hvilket hovedkort ville du anbefalt?

 

1 : Legg merke til at jeg sier "Litt" , dvs siden bulldozer i alle fall ikke er så veldig langt unna så kan det være verdt å vente på den. Siden TS har en datamaskin allerede som fungerer greit så er det jo ikke en katastrofe å vente litt til , jeg hadde nok gjort det.

 

Jeg ønsker egentlig å vente maks en måned fra nå, og jeg foretrekker egentlig å få bygd alt sammen samtidig. Hvor kort tid er det til bulldozeren er å få kjøpt?

 

2 : Om du mener at 4Gb ram holder til spilling så anbefaler jeg deg å tenke deg om et par ganger. 4Gb minne var nok for 5 år siden når flesteparten av brukerne satt på xp 32bits. I dag har brukerne så og si kommet seg over på et 64bits os og da er det tåpelig å sette en sperre for spillene som er optimalisert for å kunne kjøre i nativt 64bit. Kombinasjonen av SSD + Aktivt bruk av minnet vil kunne øke ytelsen en god del hakk når optimalisering skjer på spillene.

 

Jeg ser at de lærde strides om dette, og om dere ikke kommer til enighet, tenker jeg å kjøre trygt, og følge tipset ditt.

 

Takker for svar.

Lenke til kommentar

trur dette skal være et bra m-atx HK og med mulighet for OC: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=626405#info

 

angående CPU så synes jeg du bør revurdere det at du ikke skal overclocke. Et par tastetrykk i BIOS får du bedre økning, og du trenger ikke dra den så langt heller. kan kjøre veldig safe med 3.8 ghz eller noe sånt noe med 2500k. synes du iallefall bør gå for i5 2500K, skiller jo nesten ikke noe i pris og da har du iallefall muligheten for overclock senere om du endrer mening ;)

 

jeg vil anbefale deg 8 gb ram, teorien om at du kan utnytte mer senere til spill er bare spekulasjoner. da kan du heller kjøpe mer når den dagen kommer, hvis det kommer.

 

ettersom du ikke liker å overclocke så kan du bruke pengene du sparer på RAM til å kjøpe et ferdig overclocka 6970 isteden :)

 

angående crucial m4 ssd'n så har jeg bare lest masse rundt og sitter igjen med den som det beste valget ut ifra kommentarer og anmeldelser.

Lenke til kommentar

trur dette skal være et bra m-atx HK og med mulighet for OC: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=626405#info

 

angående CPU så synes jeg du bør revurdere det at du ikke skal overclocke. Et par tastetrykk i BIOS får du bedre økning, og du trenger ikke dra den så langt heller. kan kjøre veldig safe med 3.8 ghz eller noe sånt noe med 2500k. synes du iallefall bør gå for i5 2500K, skiller jo nesten ikke noe i pris og da har du iallefall muligheten for overclock senere om du endrer mening ;)

 

jeg vil anbefale deg 8 gb ram, teorien om at du kan utnytte mer senere til spill er bare spekulasjoner. da kan du heller kjøpe mer når den dagen kommer, hvis det kommer.

 

ettersom du ikke liker å overclocke så kan du bruke pengene du sparer på RAM til å kjøpe et ferdig overclocka 6970 isteden :)

 

angående crucial m4 ssd'n så har jeg bare lest masse rundt og sitter igjen med den som det beste valget ut ifra kommentarer og anmeldelser.

 

Right. Da begynner jeg å peile meg inn på noe takket være hjelpen din. Tenker jeg rett og slett går for alt du anbefaler i dette siste innlegget. Om det bare er litt mekking i BIOS har jeg ikke noe mot å overklokke. Forutsatt at jeg ikke gjør noe som ødelegger garantien eller overoppheter maskinen går det meste greit.

Lenke til kommentar

trur dette skal være et bra m-atx HK og med mulighet for OC: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=626405#info

 

angående CPU så synes jeg du bør revurdere det at du ikke skal overclocke. Et par tastetrykk i BIOS får du bedre økning, og du trenger ikke dra den så langt heller. kan kjøre veldig safe med 3.8 ghz eller noe sånt noe med 2500k. synes du iallefall bør gå for i5 2500K, skiller jo nesten ikke noe i pris og da har du iallefall muligheten for overclock senere om du endrer mening ;)

 

jeg vil anbefale deg 8 gb ram, teorien om at du kan utnytte mer senere til spill er bare spekulasjoner. da kan du heller kjøpe mer når den dagen kommer, hvis det kommer.

 

ettersom du ikke liker å overclocke så kan du bruke pengene du sparer på RAM til å kjøpe et ferdig overclocka 6970 isteden :)

 

angående crucial m4 ssd'n så har jeg bare lest masse rundt og sitter igjen med den som det beste valget ut ifra kommentarer og anmeldelser.

 

Right. Da begynner jeg å peile meg inn på noe takket være hjelpen din. Tenker jeg rett og slett går for alt du anbefaler i dette siste innlegget. Om det bare er litt mekking i BIOS har jeg ikke noe mot å overklokke. Forutsatt at jeg ikke gjør noe som ødelegger garantien eller overoppheter maskinen går det meste greit.

 

bra:D lykke til med bygging! ;) anbefaler å lese litt om overclocking før du begynner med det da. så det ikke lukter svidd etter ei uke og skylder på meg :(:p

Lenke til kommentar

 

1 Jeg ønsker egentlig å vente maks en måned fra nå, og jeg foretrekker egentlig å få bygd alt sammen samtidig. Hvor kort tid er det til bulldozeren er å få kjøpt?

 

2 Jeg ser at de lærde strides om dette, og om dere ikke kommer til enighet, tenker jeg å kjøre trygt, og følge tipset ditt.

 

Takker for svar.

 

1 Bulldozer kommer til å lanseres sansynligvis innen oktober er over. Om du ikke kan vente såpass lenge er i2600K et relativt trygt kjøp.

Personlig så skal jeg innrømme at jeg er litt pro Amd siden de er underdoggen , oppgraderte fra en E6300 til en 1050K selv om jeg på det tidspunktet hadde fått noe bedre ytelse med en Intel cpu.

 

 

2 Som sagt du greier deg fint med 8Gb med mindre du bruker ekstremt minnekrevende programmer som er optimalisert for 64bit , men har du råd til å bruke 4 hundrelapper mer så har du mer enn nok minne for de neste 3-5 årene (eller til du bytter hk og minnetype). Du kan også se på minnebrikkene som handy reserve om du ikke tar i bruk alle 4 om du skal få noen ustabilitetsproblemer senere.

Personlig så ser jeg fra task manager at jeg kan være oppe i hele 7Gb minne ved bruk av et par krevende apps , akkurat nå så er minnet på standby på ca 4.5Gb.

Lenke til kommentar

bra:D lykke til med bygging! ;) anbefaler å lese litt om overclocking før du begynner med det da. så det ikke lukter svidd etter ei uke og skylder på meg :(:p

 

Takker! Jeg får vel begynne å lese meg opp.

 

1 Bulldozer kommer til å lanseres sansynligvis innen oktober er over. Om du ikke kan vente såpass lenge er i2600K et relativt trygt kjøp.

Personlig så skal jeg innrømme at jeg er litt pro Amd siden de er underdoggen , oppgraderte fra en E6300 til en 1050K selv om jeg på det tidspunktet hadde fått noe bedre ytelse med en Intel cpu.

 

 

2 Som sagt du greier deg fint med 8Gb med mindre du bruker ekstremt minnekrevende programmer som er optimalisert for 64bit , men har du råd til å bruke 4 hundrelapper mer så har du mer enn nok minne for de neste 3-5 årene (eller til du bytter hk og minnetype). Du kan også se på minnebrikkene som handy reserve om du ikke tar i bruk alle 4 om du skal få noen ustabilitetsproblemer senere.

Personlig så ser jeg fra task manager at jeg kan være oppe i hele 7Gb minne ved bruk av et par krevende apps , akkurat nå så er minnet på standby på ca 4.5Gb.

 

Ok. Jeg skal tenke litt på om jeg vil vente litt til. Mht. RAM tror jeg da jeg heller kjøper mer senere om jeg trenger det. Kan ikke se for meg at det vil gå opp i pris.

 

Ok, takk for hjelpen, alle sammen. Da bruker jeg noen dager på å snoke litt mer på forumet, og så kommer jeg tilbake med fullt planlagt oppsett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...