Gå til innhold

[Løst] [iPhone] Mulig å fjerne operatørlås uten å vite nummeret telefonen originalt ble solgt med?


peace2

Anbefalte innlegg

Sitter fast med operatørlås fra telenor , kjøpte telefonen brukt, gamle eier solgte telefonen med operatørlås til meg , han selv kjøpte denne brukt fra noen andre.

 

Endelig nå som bindigstiden gikk ut ringte jeg telenor for å få opp låsen, og da krevde dem samme nr som telefonen ble kjøpt med. etter lang tid med leting fant jeg gamle eierens nr. men han kunne desverre ikke hjelpe meg for han hadde ikke dokumentert noe slikt fra tidligere eier.

 

Spørsmålet er: går det ann å låse opp telefonen "lovlig" (uten hacks) UTEN å ha nummeret den ble kjøpt med? MÅ den brukes med telenor selvom bindigstiden gikk ut?

hvorfor kan andre mobiler låses opp men ikke iphone?

 

 

Edit:

[saken har nå latt seg løse ved at jeg skrev inn IMEI nummeret på Telenors hjemmeside og der etter oppdaterte telefonen via iTunes]

 

Gjelder det det samme for Netcom?

Endret av peace2
Emnetittel forbedret
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes det hørtes merkelig ut. IMEI-nummeret til mobilen skal vel være nok til å få låst opp iPhonen. Er mobilen innenfor bindingstiden, så skal man uansett få låsekoden mot et lite gebyr.

 

Ring på nytt og be om låsekoden, evt prøv her:

 

https://www.telenor.no/privat/minesider/open/abonnement/mobil/operatorlas/angiImei.cms

Endret av bushwacker
Lenke til kommentar

IMEI-nummer til iPhone finner du ved å gå til

Instillinger -> Generelt -> Om -> Scroll ned til "IMEI"

 

Edit: Så ringer du Telenor og sier at du vil låse opp iPhone med følgende IMEI-nummer og sier ditt

Ja eller bare taste inn *#06#

Det jeg skjønte fra dem er at det kreves et telefon nr itilleg til IMEI ?, for han sa "vi kan ikke hjelpe deg uten det telefon nummeret telefonen ble kjøpt med" , verken jeg / ham nevna IMEI nr , men skal prøve igjen imorra ! :)

 

IMEI-nummer til iPhone finner du ved å gå til

Instillinger -> Generelt -> Om -> Scroll ned til "IMEI"

Det funker ikke der for dem vil at en skal ringe kundeservice hvis det gjelder en iphone , mens andre telefoner kunne bare få det direkte.

Endret av peace2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Trådstarter har funnet ennå en særegenhet ved iPhone. For å låse den opp må du vite det nummeret telefonen opprinnelig ble solgt med. Jeg har opplevd akkurat det samme med NetCom.

Lenke til kommentar

Operatørene klarer helt fint å låse opp iPhoner uten å ha nummeret som den opprinnelig ble kjøpt med. Problemet er deres interne rutiner som de ikke vil/kan overkjøre.

 

Plager man de lenge nok så gjør de det etterhvert. Synd at de skal være så vanskelige på å gjennomføre noe som tar under ett minutt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Om du har skrevet inn IMEIen der, så kjører du bare en SW-oppdatering via iTunes.

 

 

 

 

Done!

 

 

 

Jeg gjorde det du sa og da låste telefonen seg opp!

Er det fordi jeg tasta inn IMEI nummeret på deres hjemmeside? evt , hvorfor skriver dem at man ta kontakt med kundeservice ?

 

eller var dette helt tilfeldig at den låste seg opp sånn? noen andre med erfaring om dette?

Lenke til kommentar

Om du har skrevet inn IMEIen der, så kjører du bare en SW-oppdatering via iTunes.

 

 

 

 

Done!

 

 

 

Jeg gjorde det du sa og da låste telefonen seg opp!

Er det fordi jeg tasta inn IMEI nummeret på deres hjemmeside? evt , hvorfor skriver dem at man ta kontakt med kundeservice ?

 

eller var dette helt tilfeldig at den låste seg opp sånn? noen andre med erfaring om dette?

 

 

 

 

Nei, det er ikke tilfeldig.

Når du skriver IMEIen inn der, sjekkes IMEIen opp i databasen dems, og dersom det er mer enn ett år siden telefonen er kjøpt, eller brudd er betalt, får Apple beskjed om at de skal gi deg en firmware som ikke er operatørlåst når du oppdaterer.

Endret av ze5400
Lenke til kommentar

Om du har skrevet inn IMEIen der, så kjører du bare en SW-oppdatering via iTunes.

 

 

 

 

Done!

 

 

 

Jeg gjorde det du sa og da låste telefonen seg opp!

Er det fordi jeg tasta inn IMEI nummeret på deres hjemmeside? evt , hvorfor skriver dem at man ta kontakt med kundeservice ?

 

eller var dette helt tilfeldig at den låste seg opp sånn? noen andre med erfaring om dette?

 

 

 

 

Nei, det er ikke tilfeldig.

Når du skriver IMEIen inn der, sjekkes IMEIen opp i databasen dems, og dersom det er mer enn ett år siden telefonen er kjøpt, eller brudd er betalt, får Apple beskjed om at de skal gi deg en firmware som ikke er operatørlåst når du oppdaterer.

Gjelder dette netcom også? ser at dem har litt forskjellig IMEI side hvor iphone har egen plass på websiden for IMEI nummer pluss tlf nr.

Lenke til kommentar

Telenor kundeservice kan finne ut hvilken abonnement & telefonnummer en telefon er solgt med via IMEI nummer, men normalt sett er ikke dette informasjon de deler ut til hvem som helst som ringer inn.

 

[..] Spørsmålet er: går det ann å låse opp telefonen "lovlig" [..]

Og fjerne operatørlåser på telefoner er aldrig ulovlig. Når du kjøper en telefon er den din, og du kan gjøre hva du vil med den, men slike ting bryter som regel med produsentens garantivilkår, som gjør at du kan bli nektet service på produktet dersom noe skulle gå galt.

 

[..]

Gjelder dette netcom også? ser at dem har litt forskjellig IMEI side hvor iphone har egen plass på websiden for IMEI nummer pluss tlf nr.

Dette gjelder også for netcom, men som det står, så krever de også telefon nummeret den ble kjøpt med for og låse opp iphone.

 

Tidligere var det kun mulig og få åpnet iphone ved og ringe kundeservice.

 

Hos Netcom må man ofte også kontakte Deltaservice for å få låskoder på en del telefoner.

Endret av Blunderguff
Lenke til kommentar

Gjelder dette netcom også? ser at dem har litt forskjellig IMEI side hvor iphone har egen plass på websiden for IMEI nummer pluss tlf nr.

 

Det er opp til operatøren å velge hvordan de ønsker å låse opp telefonene kjøpt hos seg.

Enkelte tilbyr opplåsing av iPhone via sine websider, hos andre må du ringe kundeservice.

 

Ikke akkurat hokus pokus i noen tilfeller.

Lenke til kommentar

Gjelder dette netcom også? ser at dem har litt forskjellig IMEI side hvor iphone har egen plass på websiden for IMEI nummer pluss tlf nr.

 

Det er opp til operatøren å velge hvordan de ønsker å låse opp telefonene kjøpt hos seg.

Enkelte tilbyr opplåsing av iPhone via sine websider, hos andre må du ringe kundeservice.

 

Ikke akkurat hokus pokus i noen tilfeller.

 

Det jeg mente var: er det sånn at Telenor tillater deg å låse opp telefonen uten å ha nummeret telefonen ble kjøpt med mens Netcom nekter å låse opp uten det medsolgte nummeret?

Lenke til kommentar

Det jeg mente var: er det sånn at Telenor tillater deg å låse opp telefonen uten å ha nummeret telefonen ble kjøpt med mens Netcom nekter å låse opp uten det medsolgte nummeret?

 

Ah, godt mulig det.

Sant og sies hadde jeg sendt dem en email og forklart situasjonen om jeg hadde det problemet.

Lenke til kommentar

Det jeg mente var: er det sånn at Telenor tillater deg å låse opp telefonen uten å ha nummeret telefonen ble kjøpt med mens Netcom nekter å låse opp uten det medsolgte nummeret?

Både NetCom og Telenor klarer å låse opp en operatørlåst iPhone innen et par minutter, uansett om man har nummeret den er kjøpt med eller ikke. (Med å "låse opp" mener jeg da at de klarer å gi beskjed til Apple om at IMEI xxx skal låses opp.) Problemet er, som jeg skrev lenger opp, at de har rutiner som gjør det vanskeligere enn nødvendig for kunder som har kjøpt brukt iPhone, ved å si til kunden at det ikke er mulig å låse opp telefoner uten dette "magiske" telefonnummeret.

 

Offisielt så er dette blant annet for å hindre opplåsing av telefoner som er stjålet, og det er jo i seg selv vel og bra, men man skaper misnøye og frustrasjon blant kunder ved å gjøre det på denne måten. Men siden det i 9 av 10 tilfeller er snakk om tidligere kunder så taper de ikke noe særlig på det. Maser man lenge nok på de, eller treffer på "riktig" kundebehandler så er det gjort på 1-2-3, uten telefonnummeret den er kjøpt med.

Lenke til kommentar

Det jeg mente var: er det sånn at Telenor tillater deg å låse opp telefonen uten å ha nummeret telefonen ble kjøpt med mens Netcom nekter å låse opp uten det medsolgte nummeret?

Både NetCom og Telenor klarer å låse opp en operatørlåst iPhone innen et par minutter, uansett om man har nummeret den er kjøpt med eller ikke. (Med å "låse opp" mener jeg da at de klarer å gi beskjed til Apple om at IMEI xxx skal låses opp.) Problemet er, som jeg skrev lenger opp, at de har rutiner som gjør det vanskeligere enn nødvendig for kunder som har kjøpt brukt iPhone, ved å si til kunden at det ikke er mulig å låse opp telefoner uten dette "magiske" telefonnummeret.

 

Offisielt så er dette blant annet for å hindre opplåsing av telefoner som er stjålet, og det er jo i seg selv vel og bra, men man skaper misnøye og frustrasjon blant kunder ved å gjøre det på denne måten. Men siden det i 9 av 10 tilfeller er snakk om tidligere kunder så taper de ikke noe særlig på det. Maser man lenge nok på de, eller treffer på "riktig" kundebehandler så er det gjort på 1-2-3, uten telefonnummeret den er kjøpt med.

Enig der..

men

Offisielt så er dette blant annet for å hindre opplåsing av telefoner som er stjålet,

de kan jo bare sperre IMEI nummeret så er den låst for ever , det hadde løst saken for dem på 1 2 3. tidligere eier kan jo melde fra når som helst at han tlf ble stjålet og da er det IMEI sperre hvis jeg har rett der? :) .

 

Men det er ikke det som er saken, jeg tror at de vil på en måte "jukse" for å beholde kunden hos seg i lengre tid selv om bindigstidsavtalen går ut, da har dem litt ekstra å tjene på kunder med "bruktkjøpte" mobiler som gjerne vil ringe , sende sms og være på 3g nett med sin iphone.

 

Tyveri er ingen god grunn for at dem nekter å låse opp for andre operatører . IMEI sperre er tingen :) , men de kan vel ikke sperre imei hvis ikke telefonen ble meldt tapt.(hvis jeg har rett der?) ..Der ser man at dem har dårlig grunn hvis dem mener at det er for å "hindre" tyveri. det heter "tjente" ekstra ;)

Lenke til kommentar

Om du ringer operatøren din og sier du har mistet telefonen sperrer de abonnementet ditt, det må politi anmeldelse til for å sperre IMEI. Og det er det ikke alle som tar seg bryet med og gjøre siden man som regel ikke får telefonen sin igjen uansett.

 

Med mindre det er snakk om en forsikringsak da.

 

Kan være mange grunner til dette. En er at datasystemet krever både IMEI og telefon nummer for og bestille opplåsing, og det må logges på et annet websystem for å sjekke hvilken nummer det spesifikke IMEI nummeret er solgt med, for å sjekke at kunden faktisk har rett til og få fjernet operatørlåsen.

Endret av Blunderguff
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...