Gå til innhold

Valg av bærbar til rundt 20k


hce

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Sliter med å finne ut av hva slags bærbar jeg ønsker å investere i, har følgende krav:

 

P-M 1.3 og oppover

minst 14" LCD, 1400x1050

USB

Firewire

innebygget wlan med minst 802.11b og 802.11g støtte

radeon9000 skjermkort

CD-RW/DVD

 

Har sett ut følgende modeller som interessante:

Dell D600 (mangler firewire, men liker wlan og gigabit LAN)

Zepto 4100 (har idag ikke mulighet for .11g wlan)

Acer Travelmate 800 serien (usikker på wlan muligheter)

 

Er det noen som har noen tips til hva jeg bør se etter, evt. andre merker jeg ikke har sett på som kan anbefales?

 

Setter pris på alle svar og erfaringer.

 

Hvorfor i alle dager MANGLER Dell D600 firewire??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis jeg hadde vært rikere hadde jeg gått for en Acer 803.. Den koster vel litt over 20k forøvrig..

 

De er fine de. Skal jeg være kritiske mot Acer maskinene må det være at de er lite konfigurerbare.

 

Jeg skulle gjerne hatt et annet wlankort, men hvis dette er miniPCI så er det jo mulig å bytte...

 

Jeg skulle helst hatt 1x512MB RAM brikke, ikke 2x256MB... tull å fylle opp begge ramslottene, da kunne de like gjerne solgt med 256MB RAM.

Lenke til kommentar

Vent heller med kjøp av bærbar til de kommer med STORE harddisker. Med 40-60GB disk må du kjøpe ny om 2-3 år, og det blir dumt å legge 10.000 i året for ny PC. Det koster jo nesten 1000 pr måned!

 

Ikke kjøp PCer med P1,3 - standarden er minst 2GHz nå, forøvrig bør du ha 64MB skjermkort minimum og 512MB minne. 256MB på billig pc'er holder ikke lenger. Jeg har 512 nå på en Bærbar PC fra 1997 med 996MHz prosessor og synes det er lite.. har ca 250MB ledig av minnet, maskina kom originalt med 128MB som sideveksler noe sykt og sinker systemet i bunn.

 

Minne er er like viktig som harddisk og prosessor, tror jeg ville hatt 1GB i disse dager. Når .NET kommer for fullt blir det bare større og større programmer.

 

Internet Explorer bruker kanskje 20MB pr vindu

Zend Studio tar 35MB med en gang

Microsoft Word 30MB

PhotoShop 40-45 alt etter hvilket bilde du redigerer

+ alle de andre prosessene som kjører i Windows

 

Tror MANGE databutikker rundt om er oppfylt med gammle PC'er de ikke har fått solgt, med svak ytelse til fullpris selvsagt!

 

Se på Toshiba Satellite som har god kvalitet!

http://www.toshiba-dm.com/cgi-bin/frameset...cts/models.html

 

 

Denne er Bra:

http://www.toshiba-dm.com/products/popUpPr...omponentID=4694

Lenke til kommentar

Ellers vil jeg anbefale deg å vente noen uker, til pcmax tar inn Elitegroup G552. Denne har Radeon 9600 skjermkort som kan tas ut. Dvs du kan oppgradere det ved en senere anledning. Forøvirg er veier maskinen rundt 2,5 kg og du velger selv hvor mye RAM og hvilken Centrino-prosessor du vil ha. Prisen med 1 GB RAM og 1.5 GHz CPU bør ligge på rundt 15 000. I tillegg har maskinen 15" skjerm og 1400x1050 punkters oppløsning

Lenke til kommentar
Hei!

 

Sliter med å finne ut av hva slags bærbar jeg ønsker å investere i, har følgende krav:

 

P-M 1.3 og oppover

minst 14" LCD, 1400x1050

USB

Firewire

innebygget wlan med minst 802.11b og 802.11g støtte

radeon9000 skjermkort

CD-RW/DVD

 

Har sett ut følgende modeller som interessante:

Dell D600 (mangler firewire, men liker wlan og gigabit LAN)

Zepto 4100 (har idag ikke mulighet for .11g wlan)

Acer Travelmate 800 serien (usikker på wlan muligheter)

 

Er det noen som har noen tips til hva jeg bør se etter, evt. andre merker jeg ikke har sett på som kan anbefales?

 

Setter pris på alle svar og erfaringer.

 

Hvorfor i alle dager MANGLER Dell D600 firewire??

 

Hva med en 15" Powerbook. Har alt du krever i maskinen og mer til. Prisklassen burde ligge rundt 20k viss jeg husker rett.

 

Mer info.

http://www.apple.com/powerbook

Lenke til kommentar

 

Ikke kjøp PCer med P1,3 - standarden er minst 2GHz nå, forøvrig bør du

 

Hva i all verden er det _DU_ snakker om????

 

P-M 2.0 GHz er ikke ventet lansert på en god stund ennå, denne kommer ikke før i kjernen etter Banias mener jeg å ha lest..

 

Dette innlegget var det mye tull i...

Lenke til kommentar
Vent heller med kjøp av bærbar til de kommer med STORE harddisker. Med 40-60GB disk må du kjøpe ny om 2-3 år, og det blir dumt å legge 10.000 i året for ny PC. Det koster jo nesten 1000 pr måned!

 

Jeg trenger ca 4-5GB til wintendo og ca 3GB til Linux. Ergo er de "minste" diskene på 20-30GB mer enn nok for meg. Trenger jeg mer benytter jeg enten filtjenere evt. kjøper meg en 250GB firewire disk... Levetiden på en laptop er vel strengt tatt ca 3 år, så hvis man skal ligge i "forkant" må man bytte maskin uansett da.

 

Ikke kjøp PCer med P1,3 - standarden er minst 2GHz nå, forøvrig bør du ha 64MB skjermkort minimum og 512MB minne. 256MB på billig pc'er holder ikke lenger. Jeg har 512 nå på en Bærbar PC fra 1997 med 996MHz prosessor og synes det er lite.. har ca 250MB ledig av minnet, maskina kom originalt med 128MB som sideveksler noe sykt og sinker systemet i bunn.

 

Valget mitt lå på Intel P3 eller Intel P-M. Siden P-M er _litt_ nyere enn P3 så valgte jeg å gå for denne CPUen. P-M 1.3 duger mer enn nok til meg. Den yter opp mot en P4-M på 2.0GHz. De fleste maskiner kommer også med 1.4GHz versjonen, så det blir ennå litt mer guffe.

 

Du skriver jo at du har ledig minne? Og så klager på at den swapper til disk... jaja :roll: 256MB holder for meg i første omgang, bare den har en ledig minneslott så jeg kan dytte inn 512MB til når jeg får råd/behov.

 

Minne er er like viktig som harddisk og prosessor, tror jeg ville hatt 1GB i disse dager. Når .NET kommer for fullt blir det bare større og større programmer.

 

Internet Explorer bruker kanskje 20MB pr vindu

Zend Studio tar 35MB med en gang

Microsoft Word 30MB

PhotoShop 40-45 alt etter hvilket bilde du redigerer

+ alle de andre prosessene som kjører i Windows

 

.NET kommer aldri ;) Programmer tar minne etter hva de har tilgang til. Har du mye RAM reserverer programmer/OSet mer. Dog helt enig at mengden minne kan være like viktig som harddisk og prosessor, men jeg mener alt har en avveing.

 

Tror MANGE databutikker rundt om er oppfylt med gammle PC'er de ikke har fått solgt, med svak ytelse til fullpris selvsagt!

 

Se på Toshiba Satellite som har god kvalitet!

http://www.toshiba-dm.com/cgi-bin/frameset...cts/models.html

 

Denne er Bra:http://www.toshiba-dm.com/products/popUpProduct.html?componentID=4694

 

Toshiba er fine de, men de oppfyller ikke en av mine viktigste krav, skjermoppløsning på 1400x1050. Jeg får ikke plass på en 1024x768 skjerm.

 

Hva med en 15" Powerbook. Har alt du krever i maskinen og mer til. Prisklassen burde ligge rundt 20k viss jeg husker rett.

 

Mer info. http://www.apple.com/powerbook

 

Beklager, men jeg er for avhengig av Wintendo programvare på universitetet :( Hadde vært så mye enklere å avvise powerbook hvis den ikke var så sexy ;)

 

Det kan jo hende det blir litt spilling på laptop'en også 8)

Lenke til kommentar
Ellers vil jeg anbefale deg å vente noen uker, til pcmax tar inn Elitegroup G552. Denne har Radeon 9600 skjermkort som kan tas ut. Dvs du kan oppgradere det ved en senere anledning. Forøvirg er veier maskinen rundt 2,5 kg og du velger selv hvor mye RAM og hvilken Centrino-prosessor du vil ha. Prisen med 1 GB RAM og 1.5 GHz CPU bør ligge på rundt 15 000. I tillegg har maskinen 15" skjerm og 1400x1050 punkters oppløsning

 

Dette hørtes interessant ut. Har du sett noen tester av merket? modellen?

Lenke til kommentar

Acer Travelmate 803LCi

20770 kr på mpx.no

 

15" skjerm (1400*1050)

40gb hdd

512 mb ram

ati radeon 9000

stillegående

wlan

1,6ghz p-m

firewire

bluetooth

4* usb2.0

 

fikk min i går :D

må si den lever opp til forventningene så langt. Må selvsagt også trekke frem batterikapasiteten som ypperlig...

Lenke til kommentar
Acer Travelmate 803LCi

20770 kr på mpx.no

 

15" skjerm (1400*1050)

40gb hdd

512 mb ram

ati radeon 9000

stillegående

wlan

1,6ghz p-m

firewire

bluetooth

4* usb2.0

 

fikk min i går :D

må si den lever opp til forventningene så langt. Må selvsagt også trekke frem batterikapasiteten som ypperlig...

 

Har sett litt på Acer Travelmate 800LCi. Eneste minuset jeg kan si med en gang er at den leveres med 2x256MB RAM (idioti). Burde enten levert 1x512MB eller 1x256MB.

 

WLAN kortet du kan få integrert støtter kun 802.11b, jeg vil helst ha .11g og kanskje .11a støtte i tillegg.

 

Hvordan er skjermen på Travelmate? Jeg så en post der noen klaget på litt ghosting. Kan du teste å spille litt på den og se hvordan den oppfører seg?

Lenke til kommentar
Du skriver jo at du har ledig minne? Og så klager på at den swapper til disk...

 

=> At den swappet til disk med 128MB, ikke 512! Maskiner med 256MB swapper til disk og, har en 2GHz Acer Aspire stående som gjør nettopp det... nett ikke pent.

 

Toshiba er fine de, men de oppfyller ikke en av mine viktigste krav, skjermoppløsning på 1400x1050. Jeg får ikke plass på en 1024x768 skjerm.

 

?? Toshiba har 1600x1200px , selv over videokanon.

 

Så pirkete kan du vel ikke være? :)

Lenke til kommentar
Hva med en 15" Powerbook. Har alt du krever i maskinen og mer til. Prisklassen burde ligge rundt 20k viss jeg husker rett.

 

Mer info.http://www.apple.com/powerbook

 

Vel, det er vel nettopp det den ikke har - det første kravet på listen er jo en P-M fra 1.3 GHz og oppover, og så vidt jeg vet selges ikke Apple-maskiner med x86-prosessorer!

Lenke til kommentar
Hva med en 15" Powerbook. Har alt du krever i maskinen og mer til. Prisklassen burde ligge rundt 20k viss jeg husker rett.

 

Mer info.http://www.apple.com/powerbook

 

Vel, det er vel nettopp det den ikke har - det første kravet på listen er jo en P-M fra 1.3 GHz og oppover, og så vidt jeg vet selges ikke Apple-maskiner med x86-prosessorer!

 

Utfra samtlige av opplysningene han nevnte (før han sa at han også desverre hadde behov for enkelte wintendo programmer) så er en PowerBook minst like egnet som andre pc-laptops i samme klasse. Jeg ser ingen skade i å foreslå en helt annen plattform med det samme. Selv om det ikke er en P-M i en PowerBook har den en kraftig G4 som også yter godt, samt at den også har L3 cache noe ikke P-M har.

 

Men det var for all del ikke slikt som dette som skulle diskuteres i denne tråden. Det blir bare frem og tilbake uansett! - Han spurte om en anbefalling, og jeg kom med en anbefalling som flere andre også gjorde :wink:

 

:grumpy:

Lenke til kommentar

Har sett litt på Acer Travelmate 800LCi. Eneste minuset jeg kan si med en gang er at den leveres med 2x256MB RAM (idioti). Burde enten levert 1x512MB eller 1x256MB.

 

WLAN kortet du kan få integrert støtter kun 802.11b, jeg vil helst ha .11g og kanskje .11a støtte i tillegg.

 

Hvordan er skjermen på Travelmate? Jeg så en post der noen klaget på litt ghosting. Kan du teste å spille litt på den og se hvordan den oppfører seg?

 

Har ikke testet maskina så mye til nå, men så langt har jeg ikke lagt merke til noe ghosting på skjermen. Spiller en del GTA VC, så det er jo ikke beste spillet å teste maskina på..

 

2*256 i stedet for 1*512 er jeg enig i; det burde vært gjort. Men så langt har jeg ikke merket noen ulempe i den løsningen. WLAN har jeg ikke bruk for så mye. De få gangene det kommer til gode, behøver jeg bare .11b.

Lenke til kommentar
Hvor i all verden har du lest det ??

 

Du blander sammen Pentium M og Pemtium 4/4m som så mange andre. Pentium M 1,3 tilsvarer nettopp ca. Pentium 4m 20 Ghz....

 

Hmm.. det gjør jeg nok :) Pentium 4/4m = Centrino ?

De var på 1,7GHz og nede i 1,1GHz med høy strømsparing.

Lenke til kommentar
Utfra samtlige av opplysningene han nevnte (før han sa at han også desverre hadde behov for enkelte wintendo programmer) så er en PowerBook minst like egnet som andre pc-laptops i samme klasse. Jeg ser ingen skade i å foreslå en helt annen plattform med det samme. Selv om det ikke er en P-M i en PowerBook har den en kraftig G4 som også yter godt, samt at den også har L3 cache noe ikke P-M har.

 

Men det var for all del ikke slikt som dette som skulle diskuteres i denne tråden. Det blir bare frem og tilbake uansett! - Han spurte om en anbefalling, og jeg kom med en anbefalling som flere andre også gjorde :wink:

 

:grumpy:

 

Selvfølgelig står du fri til å anbefale akkurat det du ønsker! Poenget er jo bare at han ønsker å kjøpe en PC og du anbefaler en Mac!

 

Q: Jeg vil kjøpe en mobiltelefon, en Nokia, har du en å anbefale?

 

A: Ja, denne Panasonic'en er veldig bra altså!

Lenke til kommentar
Du skriver jo at du har ledig minne? Og så klager på at den swapper til disk...

 

=> At den swappet til disk med 128MB, ikke 512! Maskiner med 256MB swapper til disk og, har en 2GHz Acer Aspire stående som gjør nettopp det... nett ikke pent.

 

Toshiba er fine de, men de oppfyller ikke en av mine viktigste krav, skjermoppløsning på 1400x1050. Jeg får ikke plass på en 1024x768 skjerm.

?? Toshiba har 1600x1200px , selv over videokanon.

 

Så pirkete kan du vel ikke være? :)

 

Nå tenker jeg på oppløsningen på LCD skjermen på maskinen, ikke på VGA utgangen. De aller fleste maskiner støtter ihvertfall 1600x1200 på VGA utgangen, og det er mer enn nok for meg. Det jeg derimot MÅ ha er oppløsning STØRRE enn 1024x768 på LCD skjermen på laptopen.

 

Hmm.. det gjør jeg nok Pentium 4/4m = Centrino ?

De var på 1,7GHz og nede i 1,1GHz med høy strømsparing.

 

Centrino er en bærbar med P-M prosessor i kombinasjon med Intel WLAN kort. Den er idag tilgjengelig i 1.3GHz til 1.7GHz. I tillegg kommer det "lavvolts" utgaver på 900MHz og 1.1GHz, og den nye kjernen vil bringe prosessoren opp rundt 2.0GHz. Fordelen med P-M er at den bruker betydlig lite strøm, og spretter opp/ned i hastighet OG spenning etter hvor stor belastning den har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...