Gå til innhold

Ulikt trykk i dekkene med eller uten last i bilen?


Anbefalte innlegg

Når man fyller dekkene med feks 3 bar.. Bilen er tom for folk og bagasje.. Vil trykket øke når bilen får full last? Ca 200 kg ekstra på bakhjulene feks. Hva med trykket i forskjellige hastigheter? Hvis man ser bort fra temperaturendringer..

 

Vil tro at trykket øker litt ved høyere marktrykk. Og muligvis senkes litt under høy fart, pga "lavere" marktrykk..

 

Hvis det blir for vanskelig med hensyn til temp forandringer, så kan man også tenke seg at det er brukt 95-99% nitrogen, noe som gjør at det er minimal trykkforskjell ved forskjellige temperaturer..

 

:innocent:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å ta det siste først:

Nitrogengass utvider seg like mye som luft og andre gasser. Og vanlig luft består allerede av ca 79% nitrogen, så hva poenget med å fylle på litt mer nitrogen i hjulene egentlig skal være, har jeg aldri skjønt. Kanske bortsett fra at det selvsagt er dyrere og derfor gir påfyllerne en fortjeneste i forhold til å fylle gratis luft på bensinstasjonen.

 

Det hevdes dessuten at nitrogenmolekylene er større enn de andre molekylene i luft, og at nitrogenfyllte dekk derfor ikke lekker like fort som ved bruk av vanlig luft, men det stemmer ikke. Oksygenmolekyler, som utgjør ca 20% av luft er ganske nøyaktig like store som nitrogenmolekyler. CO2-molekyler er imidlertid ganske digre, så for lekkasjens del burde man heller fyllt CO2 i dekkene.

 

Når man hiver i mer lass i bilen øker dekktrykket litt, men samtidig blir dekkene også mer deformerte. Derfor er det ofte oppgitt to ulike verdier for dekktrykk alt etter om bilen er ubelastet eller belastet. Ved økt last er det som oftest oppgitt å øke trykket i dekkene. Dermed blir de ikke mer deformerte enn normalt.

 

Høy fart øker trykket ytterligere, fordi dekkene blir oppvarmet av den stadige derformeringen mot bakken og på grunn av rullemotstanden/friksjonen mot underlaget.

 

Med med korrekt dekktrykk og hastigheter innenfor dekkets makshastighet vil oppvarmingen aldri bli farlig. Hvis dekket derimot kjøres med for lavt dekktrykk i utgangspunktet, så kan den økte rullemotstanden på grunn av økt deformasjon for hver omdreining, faktisk føre til så stor oppvarmimg av gassen inne i dekket at dekktrykket øker såpass voldsomt at dekket til slutt eksploderer.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Hvis dekket derimot kjøres med for lavt dekktrykk i utgangspunktet, så kan den økte rullemotstanden på grunn av økt deformasjon for hver omdreining, faktisk føre til så stor oppvarmimg av gassen inne i dekket at dekktrykket øker såpass voldsomt at dekket til slutt eksploderer.

Men før dekkene får så høyt trykk at de eksploderer så vil de vel nå "riktig" trykk sånn at de ikke lenger deformeres så ekstremt og dermed ikke oppvarmes mer? Eller er det en logisk brist i tankegangen min?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...