Gå til innhold

Ny hjemmekino til liten leilighet


Anbefalte innlegg

Jeg har en samsung 46 3d-tv, men savner bedre lyd. Har en liten leilighet så har vel ikke plass til mer enn et lite 2.1-system.

 

Har kikket litt på dette: http://www.netonnet.no/art/lyd-og-musikk/hjemmekino/21-hjemmekinoanlegg/samsung-ht-d5000xee/152072.3162/

 

Men har hørt at det heller lønner seg å kjøpe en god reciever og høytalere ved siden av. Er veldig usikker på hva jeg skal gjøre :p

 

Tar imot ideer/forslag/tips med takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en samsung 46 3d-tv, men savner bedre lyd. Har en liten leilighet så har vel ikke plass til mer enn et lite 2.1-system.

 

Har kikket litt på dette: http://www.netonnet.no/art/lyd-og-musikk/hjemmekino/21-hjemmekinoanlegg/samsung-ht-d5000xee/152072.3162/

 

Men har hørt at det heller lønner seg å kjøpe en god reciever og høytalere ved siden av. Er veldig usikker på hva jeg skal gjøre :p

 

Tar imot ideer/forslag/tips med takk :)

 

Når det gjelder slike sett så er kvaliteten veldig varierende. Tendensen er ovendrevent mye "bass", lite volum og dårlig lydkvalitet på diskanten og spinkel mellomtone. De såkalte subwooferene du finner i slike sett har flere problemer. Det ene er at kassen ofte er av lav kvalitet, og i noen tilfeller er det også mangel(/ikke-eksisterende) på dempemateriale i subkassen. Dette fører til svært upresis og dårlig lyd. I tillegg siden slike 2.1 består av sub og små høyttalere er subwooferen stilt til å også spille nedre mellomtone, noe som ytterligere ødelegger lydbildet.

Har prøvd dette ut selv hvor jeg har lagt på filter på slike subwoofere slik at de spiller kun lyd under 80/90Hz og da er det tydelig forskjell.

 

Problemet med mellomtone og diskant er at de små elementene i satelittene ikke klarer å spille nedre mellomtone (derfor får subwooferen denne jobben) og siden det heller ikke er fullverdig diskant så mangler det også mye i detaljer ved høye frekvenser.

 

Det finnes selvsagt slike sett som gjør en god jobb, som f.eks. forslaget til dredg(?) Derimot koster det mer enn det smaker imo, med mindre du må/vil ha det så lite som mulig. Jeg ville heller gått for seperat gulvhøyttalere,forsterker og evt bd-spiller. Hvis plass er viktig ville jeg gått for noen stativhøyttalere, ellers får du mer for pengene ved å kjøpe gulvhøyttalere.

 

Ved å kjøpe i deler framfor "ferdigkit" har du også flere muligheter. Hvis du f.eks. kjøper stativhøyttalere kan du med tiden kjøpe gulvhøyttalere til å ha foran og bruke stativhøyttalerne du allerede har som bakhøyttalere i et surroundoppsett. Hvis surround ikke er viktig, verken nå eller senere kan du heller legge til en subwoofer for mer fyldig lydbilde. Det er mye mer fleksibelt enn ferdigkit...

 

Eksempel:

stativhøyttalere xtz 93.23 2500kr (stativene følger ikke med)

 

Er du interessert i å få surround og/eller subwoofer nå eller i relativt nær fremtid? Bare lurer på hvilke behov du har når det gjelder forsterker/receiver. :)

 

Edit: Vekten på den subwooferen i settet du tenkte på å kjøpe veier usle 3,7kg, noe som er en klar indikator på lav kvalitet. Her er det brukt tynne sponplater som vil "spille med". Med det mener jeg at platene er så myke at de vil lage lyd pga vibrasjonene og trykket i kassen. Dette er like fornuftig som å kjøpe et nattbord på ikea til 100kr og bygge det om til en subwoofer :p Subwoofer og begge høyttalerne i det settet veier 5kg totalt, til sammenligning veier de stativhøyttalerne jeg linket til 10kg tilsammen.

Endret av DeepW
Lenke til kommentar

Lydplanken fra Arvani har fått mye skryt.

Dessuten har den valgfri, trådløs subwoofer.

Vurderer den selv, da den nye TVen har bra bilde men dårlig lyd.

 

Elkjøp har den på kampanje nå.

 

 

Fra siden:

Kampanje

 

Dette produktet er i kampanje i vår Elkjøp-avis denne uken! Tilbudet gjelder kun til lørdag! Husk vår collect@store-tjeneste: kjøp på nett, hent i butikk, 2 timer etter bestilling!

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...