Gå til innhold

Problem med driver, frustrerende!


Micius

Anbefalte innlegg

Hei, sitter her med min relativt flunkende nye ASUS N55SF. Årsaken til at jeg skriver til dere i forumet er at jeg opplever lag/krasj når jeg spiller minecraft - og lur som jeg var, forsøkte å fikse dette på egenhånd. Jeg gikk derfor inn på ASUS sine hjemmesider, og videre inn på support. Fant frem modellen min og klikket videre inn på downloads - http://support.asus.com/Download.aspx?SLanguage=en&m=N55SF&p=3&s=352 . Her lastet jeg ned to drivere under kategorien VGA (aner ikke hva det betyr), men trodde at det skulle oppdatere driverne mine. Nå har det seg slik at jeg har mistet Nvidia GT555m-enheten i listen under skjermadaptere (i enhetsbehandling), og sitter igjen med en Standard VGA-skjermkortenhet. Hva i alle dager har jeg gjort? Vil at alt skal være tilbake slik det var før jeg gjorde alt dette tullet!

 

Takker for svar, mvh. desperat driver-noob ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har lastet ned en driver for den integrerte Intel grafikkchip'en i prosessoren, og en driver for Nvidia GT 555M. Har du installert begge? Prøv en gang til - avinstaller begge de to driverne, og installer igjen - Intel driveren først, helst.

Hvis ikke dette hjelper, kan det være at det er Optimus (altså den automatikken som skifter mellom den integrerte chipen og det dedikerte skjermkortet) som trøbler - det er mulig Minecraft blir satt til å kjøre på den integrerte chipen, og da vil det nok bli en del tregere enn det kunne ha vært, ja. I så fall kan du kanskje lage en egen profil for dette i software'n til skjermkortet?

 

Du kan også prøve å laste ned og installere Nvidia's standard driver fra Nvidia's sider. Siste WHQL-sertifiserte versjon av driveren heter 280.26

 

Edit: Et stikkord: Google ;). La inn søkeordene minecraft og optimus i googlesøket, og det aller første treffet bekrefter det jeg hadde mistanke om: Lenke Der finner du også en veiledning til en løsning.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Okei, forsøker å avinstallere og installere jeg da. Men prøvde å laste ned driver fra nvidia og fikk denne beskjeden da setupet skulle kjøre - "Denne grafikkdriveren finner ikke kompatibel grafikkmaskinvare". Søøøøøøren, fatter ikke dette her. Skulle bare forsøke å oppdatere i all min uskyldighet, så skjer dette tullballet her.

 

Edit: når jeg skal installere den siste driveren (nvidia), kommer det opp "Windows kan ikke kontrollere utgiver av denne programvaren. Alternativer: ikke installer eller installer allikevel.

Lenke til kommentar

Tror det funket som du sa! Avinstallerte og installerte i riktig rekkefølge - først intel, så nvidia. Nå står GT 555m oppført i enhetsbehandlingen og jeg har fått tilbake nvidiakontrollpanelet! Men har du noen greie tips til oppdatering av maskinvare? Føler jeg ikke har helt oversikten på dette feltet. Er f.eks en funksjon i enhetsbehandling som sier "oppdater driver", men funker dette? Bør man oppdatere all maskinvare når man først oppdaterer noe? Og hvordan er det egentlig å bruke Asus sitt supportsenter slik jeg gjorde nå? Alt dette skjedde fordi jeg ble henvist fra Nvidia - "The manufacturer of this system requires that you download the driver for your GPU from their support site."

Lenke til kommentar

Vel, det ser jo ut som i hvert fall noen blir hjulpet av fixen i den lenken. Men Optimus i seg selv har jeg en sunn skepsis til. Vil være noe jeg vil prøve å unngå inntil man får lov til å overstyre Optimus-automatikken ...

 

Edit: Enhetsbehandling og "oppdater driver" funker ok det, så lenge Windows faktisk finner en driver - men det er ikke alltid aller aller nyeste driver man får da.

Angående grafikkdriver fra Asus eller fra Nvidia: Asus vil vel helst at du bruker deres, og det kan være gode grunner til det. Men de er gjerne veldig trege til å oppdatere driverne, slik at de ligger noen versjoner i bakkant av Nvidia's ferskeste. Det er ikke farlig å prøve Nvidia's standard driver; enten funker den, eller ikke. Hvis ikke, bare avinstaller og legg in Asus sin igjen.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...