Gå til innhold

Skjermkort til spilling 2560x1440 med mindre sideskjerm


Crossfire

Anbefalte innlegg

Hallo :)

Jeg har planer om å skaffe en skjerm på 2560x1440 (dell-u2711) og å bruke min gamle skjerm på 1680x1050 som skjerm på siden (ikke nødvendigvis alltid på).

 

Er gtx580 bra til spilling av høstens spill på max på den store skjermen? Jeg skal ikke kjøre spill på begge skjermene. Hvor mye har minne å si i dette tilfellet, hva er det å tjene på å gå opp fra 1,5GB som de fleste 580 har, til 3GB?

Er gtx590 noe å vurdere? Det er så klart bedre enn 580, men hva er den praktiske fordelen?

 

  • Jeg holder meg helst til nvidia.
  • Jeg prøver å holde meg unna SLI pga kompatibilitetsproblemer/enkelhets skyld.
  • Tilkoblingsmuligheter kan bli viktig. Støtter i det hele tatt HDMI den oppløsningen, evt hvilken versjon? Er litt utdatert her.
  • Jeg driver en del med 3D-modellering og rendering. Her er det vel prosessoren som først og fremst får kjørt seg, men kanskje noe å vurdere? Dette punktet skal prioriteres ned.

 

Dette er kort jeg vurderer så langt:

ASUS GTX580 1,5GB (for lite tilkoblingsmuligheter?)

ASUS GTX580 dcii 1,5GB (kortet så jo gigantisk ut -- hva er DCII?)

Gigabyte GTX580 3GB (for lite tilkoblingsmuligheter? / er 3GB nyttig (tenk høy oppløsning)?)

ASUS gtx 590 3GB (bra muligheter, men er 590 overkill?)

 

edit: glemte budsjett for skjermkort: det er fra 3k og opp til når det dekker kravene / begynner å ikke bli verdt det. 590 til 5k kan for eksempel skaffes men bare hvis det er noe merkbare fordeler som ikke blir dekket av annet.

Endret av Crossfire
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ATi er best på flere skjermer, men ellers er det rot i begge leirene.

Skal du ikke ha SLi så må du stryke GTX 590 av lista di med en gang, det er intern SLi ala dual GPU på det kortet og du får samme møkka der som med 2x FYSISKE kort om du er redd for det.

 

HDMI støtter ikke 2560 oppløsning nei, maks 1920 x 1080P og 60Hz, dette er kunstig begrenset som du ikke kan overstyre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar.

Fordi jeg er ganske skeptisk til dual gpu SLi/Crossfire tror jeg at jeg skaffer et Gainward gtx580 3gb phantom hvis ingen ser at det vil være håpløst.

 

GTX 580 vil vel gi deg ganske grei ytelse i 1440p, men ikke forvent å få 60fps i Crysis på maks eller tilsvarende.

60fps på crysis max trenger jeg ikke, men dupper det under 30 er det ikke så kult. Er det fare for det med ovennevnte kort?

Endret av Crossfire
Lenke til kommentar

Takk for svar.

Fordi jeg er ganske skeptisk til dual gpu SLi/Crossfire tror jeg at jeg skaffer et Gainward gtx580 3gb phantom hvis ingen ser at det vil være håpløst.

 

GTX 580 vil vel gi deg ganske grei ytelse i 1440p, men ikke forvent å få 60fps i Crysis på maks eller tilsvarende.

60fps på crysis max trenger jeg ikke, men dupper det under 30 blir jeg litt skuffet. Er det fare for det med ovennevnte kort?

For >30fps minimum i Crysis med et 580 på 2560x1440... Må du nok overklokke ganske mye for å få til, jeg vil tro det er umulig med mindre du kjører ned på High/Gamer eller klarer en 50% overklokk til 1150MHz.

Lenke til kommentar

Nå vet ikke jeg hva du ellers har av hardware, men jeg bruker 2500k og 6970 og er langt fra å kunne å kjøre på max på den oppløsningen i crysis 2.

 

Average frames er mellom 20-22 med max på alt. Går IKKE å spille bare så det er sagt.

[email protected] og 6970@970Mhz.

 

 

Iexo.

AMD-kort kjører elendig i Crysis 2 siden Crytek har lagt inn van(n)vittige mengder tesselation som ikke synes.

Lenke til kommentar

AMD-kort kjører elendig i Crysis 2 siden Crytek har lagt inn van(n)vittige mengder tesselation som ikke synes.

 

Jo, det er sant. Men jeg tror ikke det hjelper så mye med 1x580 kort...kanskje man klarer average 30 frames med overklokking av cpu og gpu.

 

Det er i mine øynen for lite for et fps spill. For dem fleste spill egentlig.

 

Selv så overlever jeg for det meste når frames'n ligger i overkant av +40. men under det så synes jeg ikke det blir bra. Får jeg frames rundt 60 så er jeg kjempefornøjd ( bruker oftest V-sync )

 

Planen min er at skaffe 1st 6970 kort til ettervert og kjøre crossfire.

 

Og det er arni som anbefalte meg at kjøre crossfire ( blev anbefalt 6950 men fant ikke noe jeg likte med 2gb minne ) på den oppløsningen, og tror det er helt rett det han sa.

 

 

Iexo.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...