Gå til innhold

Jorden rundt på 6 mnd - kostnader


Luminos

Anbefalte innlegg

Jeg og samboeren min har lyst til å backpacke rundt jorden i ca 6 mnd fra desember til mai i 2012/2013. Vi skal nå jobbe helt frem til dette, og skal tjene og spare så mye som mulig. Land vi ønsker å besøke er Tanzania/Kenya (safari), Thailand, Laos, Kambodsja, Vietnam, muligens Nepal (om det er mulig?), India, Phillipinene, Australia, Fiji, USA og kanskje Mexico evt. et annet land i mellom-Amerika. Høres dette realistisk ut for 6 mnd? Tips om andre land som er "lure" og få med seg? :hmm:

 

Hvor mye penger bør vi ha hver/til sammen? Hvor mye bør vi regne på flybilletter? Hvor mye bør vi ha for hver dag på de forskjellige stedene?

 

Ting vi har lyst og gjøre er snorkling, surfing, tempel/gudshus-besøk, dyreliv, flotte naturlandskap, sol, bad og diverse severdigheter selvfølgelig.

 

Dette vil være vår første backpackingtur :)

 

Tips og triks mottas med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tips og triks mottas med takk!

Bestem ett utkast til reiseruten med tidsplan.

 

Sjekk priser på hvert enkelt sted... priser det er lurt å sjekke er på overnatting, mat, drikke, severdigheter, taxi, etc.

 

Husk å ha en multikontakt slik at dere får ladet mobile, kamera, PC, etc uansett hvor dere er.

 

Reiseruteutkastet kan selvfølgelig endres på senere...

Lenke til kommentar

I Australia må du regne med min 40 AUD for rom pr natt på Backpackers utenfor storbyene. I storbyene 80-100 AUD. Noen steder finnes det dorm (rom for flere gjester) som er billigere. I Sydney ned til 30 AUD pro pers pr natt ved opphold på min 3 dager. Det finnes bussruter hvor man kan hoppe av og på. Disse er billigere pr km for billetter som dekker lang strekke enn å kjøpe mange småbilletter. Australia er et stor land og mange byer har ingen buss eller togforbindelse med omverdenen. Mobildekning er ofte mangelfull, selv langs hovedveiene utenom de større byene.

 

Alle backpackers hotell og dorm har oppslagstavler med "gode" tilbud og forslag til interessante steder å besøke.

 

Strømpluggene i Australia er spesielle og inngår normalt ikke i reiseadaptere selv om Australia er listet på oversikten.

 

Uansett hvor du er. En liten feilberegning kan ødelegge et ellers solid budjsett, dette gjelder spesielt hotell og restaurant.

 

Med hensyn til fly. Kjøp billetter for hele strekket. Det blir billigere enn å kjøpe seperate billeter hver for seg (milage-fordelen).

Lenke til kommentar

Hadde jeg skulle planlagt en slik tur hadde jeg nok laget ett skjema som jeg fylte ut for hver plass som inneholdt følgende.

 

Sted:

Ankomst:

Ankomstmåte: Fly, tog, buss, etc

Er reisen forhåndsbestilt (betalt):

Oppholdstid:

Budsjett: (planlagt budsjett for dette stedet inkludert reise til stedet)

Viktighet: (hvor viktig er denne plassen, er det ett hovedpunkt i reisen eller en plass dere kan hoppe over for å få bedre tid en annen plass)

Valuta:

Prisnivå: (Prisnivå på plassen, bruk gjerne faste sammenligningsreferanser for alle plasser som er viktig for dere. Vil dere reise mye med taxi er taxipriser viktig. Vanlige "indexer" er ofte taxi (5 km), øl (restaurant og pub), BigMac, Hotell, etc)

Severdigheter: (hva vil dere gjøre der. Dere trenger ikke legge timeplan men viktig å ha en oversikt over hva plassen tilbyr)

Kommentar: (noter ned ting du kommer på som ikke passer i andre felt)

Lag ett lignende skjema (det kan selvsagt se helt annerledes ut), print ut mange eksemplar og fyll ut for hver plass dere planlegger å besøke.

 

Sett gjerne alt i en perm i kronologisk rekkefølge.

 

Når dere gjør det blir det lettere å se ett totalbudsjett.

 

6 mnd er ca 180 dager, forvent en kostnad på 120 000 kr ++ per person.

 

Husk at dere nok fortsatt må betale faste avgifter som dere har hjemme som lån, husleie, strøm, etc.

Lenke til kommentar

120 000 for 6månder? greit at de skal reise over store avstander med fly men der kan man få billig jorda rundt billetter med killroy

 

av landene de nevner er det bare Australia, Fiji, USA og kanskje Mexico pluss om safari i afrika som er dyrt.

 

jeg har hvert i alle landene i asia de nevner og ingen av de er spesielt dyre. Thailand er dyrest av dem, men India og Nepal er ekstremt billig. hvis man bruker litt tid i de landene så sparer man mye penger.

 

var 6månder i india og brukte vel rundt 30 000kr +/- og jeg levde BRA. kunne lett kutta ned 10 000kr der om jeg ikke hadde tatt alle flya og tatt dyre safari turer

 

jeg hadde ALDRI satt opp et slikt skjema, det er veldig vanskelig og vite hvor godt man liker et sted før man kommer ditt.

Lenke til kommentar

Lag ett lignende skjema (det kan selvsagt se helt annerledes ut), print ut mange eksemplar og fyll ut for hver plass dere planlegger å besøke.

Sikkert fint om man liker planlegging. Om man primært er interessert i å reise er det etter mitt syn overkill.

 

120k høres veldig høyt ut. Det ser selvsagt mulig å svi av dette også på langt kortere tid, men er man villig til å spare inn kan det ikke være behov for så store summer.

 

Leier man bolig er det bare å få sagt opp leiekontrakt, eier man er det om å gjøre å få inn noen andre.

Lenke til kommentar

120 000 for 6månder? greit at de skal reise over store avstander med fly men der kan man få billig jorda rundt billetter med killroy

 

av landene de nevner er det bare Australia, Fiji, USA og kanskje Mexico pluss om safari i afrika som er dyrt.

 

jeg har hvert i alle landene i asia de nevner og ingen av de er spesielt dyre. Thailand er dyrest av dem, men India og Nepal er ekstremt billig. hvis man bruker litt tid i de landene så sparer man mye penger.

 

var 6månder i india og brukte vel rundt 30 000kr +/- og jeg levde BRA. kunne lett kutta ned 10 000kr der om jeg ikke hadde tatt alle flya og tatt dyre safari turer

 

jeg hadde ALDRI satt opp et slikt skjema, det er veldig vanskelig og vite hvor godt man liker et sted før man kommer ditt.

Tror ikke du skjønte helt hva jeg mente med skjema... legg merke til at jeg åpner for at plasser kan droppes under veis.

 

Noen faste plasser må man nesten ha hvis man skal forhåndsbestille biletter.

 

Kan hende 120 000 kr er mye men husk at det ikke er mer en 600 kr dagen og for det skal man også betale for transport.

 

Budsjetter heller med for mye enn med for lite.

Lenke til kommentar

Kjempegreier med mange innspill! :)

 

Kommer til å planlegge litt ut ifra de landene/stedene vi har mest lyst å se, også heller ta en del på sparket, ser for meg det er en del av sjarmen med backpacking :)

 

Vi hadde tenkt å leve "på budsjett" ja. Altså hostels og lignende, men kanskje en hotellovernatting av og til, bare for å kjenne på litt luksus. I Australia ser jeg at man kan leie sånne campervans, det høres jo ganske greit ut, og sikkert billigere enn å bo på hostel hver natt (?). Ellers er vi ikke fancy på mat og sånt.

 

Når det gjelder safarien vet jeg ikke helt hva vi burde gjøre, men vi har ikke tenkt å være på safari i ukesvis! Holder det ikke med en ukes tid da? Tror det blir Safari i Serengeti, Tanzania. Må man ikke ha guide? Har også lyst å se Kilimanjaro, men ikke et absolutt must.

 

Vi leier bolig, vi må vel si opp den, eller høre om utleier kan leie den ut mens vi er borte, med våre møbler og alt, og la oss bo der etter turen. Men dette er ikke bestemt, vi vil ialleall kvitte oss med mest mulig kostnader.

 

Ellers har vi lyst til å ta et surfekurs et sted, og muuuligens ta dykkerlappen.

Lenke til kommentar

Serengeti kan fort koste en del. Anbefaler at du tar en titt i f.eks. en Lonely Planet-bok for en oversikt akkurat her, sikkert bare å stikke innom nærmeste bibliotek (Seriøst. Kutt kostnader der dere kan; skal ikke mye til for å finansiere en ekstra måneds reise.). Dere kan få safarien til langt, langt lavere kostnad enn det de fleste betaler (relativt få dager, enkle overnattingsforhold, book fra rett mv.), men det kommer uansett til å forsvinne noen kroner.

 

Dykkerlisens er veldig ålreit å ha, tar ikke mye tid og koster ikke allverden (~3000) om det er grunnopplegget man er ute etter.

 

Noen hotellnetter fra tid til annen er greit for å bevare sinnets munterhet. Priser på overnatting finner dere f.eks. på hostelworld.com, reiseforsikring finner dere lett pris på, Kilroy et al gir pris på flybilletter, campingbil i Australia finner dere lett noen priser på – da har du et greit estimat.

Lenke til kommentar

Hvor er det lurt å "booke" tur til nasjonalpark da? Hvordan fungerer det egentlig, for jeg ser jo for meg at man må være i en slags gruppe eller noe, man kan vel ikke akkurat dra ut på savannen alene:P

 

Vil helst ikke bruke mangfoldige tusen på en safari, så om noen vet om billige måter og gjøre dette på så er det bare og hyle ut :)

 

Jeg forbereder meg nå på å leve litt mer sparsommelig fremover. Kjøpe mest mulig mat på tilbud, First Price o.l., kutte kino/middag ute, unødvendig shopping, og sånt. Nå skal det spares :D

 

Det blir nok noen timer med research fremover, takker for fine tips igjen!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Her har jeg helt glemt å svare – beklager! Som sagt, anbefaler at du sjekker en Lonely Planet-bok eller tilsvarende for å få en mer komplett oversikt over hvilke alternativer du har for safari.

 

Grovt sett:

(i) Svindyr. Egen guide i egen bil – overnatting med standard det er vanskelig å drive opp i europa. Mye foregår slik i Botswana.

(ii) Nokså dyr. Egen guide i egen bil, overnatter i noenlunde moderate camper. Fortsatt full fleksibilitet mtp guiding, ingen forstyrrende og masete personer som kakler i nærheten.

(iii) I nærheten av anstendig. Minibuss med felles guide, fremdeles kurant overnatting. Litt kjipt om du blir sittende på midterste sete, du har nødvendigvis ikke like mye hjelp fra guiden, flere sutrete medpassasjerer etc.

(iv) Minibuss, men med røffere overnattingsforhold. Tror problemet du kommer over her er at ikke mange av disse turene arrangeres for noen få dager.

(v) Rutebuss som tilfeldigvis går gjennom et morsomt område.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå registrerte jeg meg bare for å kunne svare her!

 

Man kan godt dra på billig safari i Tanzania. Man kan også godt gjøre det med egen bil og guide - enn Serengeti, som tross alt kun er spesiell under de store dyrevandringene. Kikk i Rough Guide til Tanzania, eller oppslag på herberget du bor på. I vårt tilfelle syntes eieren av campingplassen at de to fattige studentene skulle få se dyr, og lot oss slippe unna med å betale bensin og inngangsbillett for en hel dag med privat guide. Den aller billigste måten, uten garanti for guide men alltids en lokal gærning som kan peke og vise, er rutebussen gjennom Mikumi nasjonalpark (20kr) - vi så "alle" de obligatoriske den første halvtimen av turen.

 

Til opplysning bodde vi på ålreite steder og spiste tre måltider ute hver dag, reiste masse rundt og tok dykkerkurs og endte med å bruke 25,000kr inkludert forsikringer og flybilletter på våre to måneder i Tanzania. Siden vi hadde leid ut leiligheten ble det nøyaktig det samme som studentbudsjettet hvis vi hadde blitt hjemme.

 

Gir gjerne anbefalinger om dette deilige landet!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Oj, nå ble jeg positivt overrasket! Tusen takk for kjempebra info :) Har så innmari lyst på safari, det verker, jeg er så glad i dyr, og det må jo være en opplevelse for livet. La oss si jeg og samboeren min er i Afrika en ukes tid, hvor mye penger tror du at vi trenger?

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hvilken standard dere er ute etter og hvor mye dere vil reise rundt, men kan ta et eksempel. Tror en uke i Afrika vil bli snaut, i og med det tar minst en dag å komme seg rundt.

 

Dag 1: Fly til Dar es Salaam - du kan fint finne overnatting der til 20k TSH (1000 TSH = 4kr). Kikk endelig på byen - veldig spennende, spesielt de gamle bydelene rundt Kariakoo. Glem taxi, ta de superbillige (2-300 TSH) lokale bussene!

Dag 2: Buss videre dagen etter til Morogoro, videre til Udzungwa (bussen er den tidligere nevnte budsjettsafarien) - koster cirka 10k TSH. Vær tidlig ute på hovedbussstasjonen i Dar! Herberg der nede kan fåes fra 4k TSH, vi bodde i en jordhytte på en campingplass til $15 ($30 for full pensjon - fantastisk mat). Regn en hel dag i reisetid, uansett hvor du skal.

Dag 3: Guide + inngang til Udzungwa (jungelnasjonalpark med masse flotte aper og fjellelefanter, man går rundt og kommer veldig tett på) kostet $30 per dag for to. Gi det to dager, de er nydelige.

Dag 5: Blir du lei av apene, drar du på safari til Mikumi, tradisjonell savannesafari like ved. Campingplassen arrangerte dette for oss, normalpris for bil, guide og inngang for en dag (inkl. transport fra campingplassen) $200. Man kan også bo i telt inne i begge nasjonalparker, det koster $20/$50 per natt da man skal ha bevepnet vakt med seg.

Dag 7: Deretter kan du dra opp nordkysten (dessverre må du via Dar igjen, så det tar to dager), igjen billige busser, men litt dyrere overnatting (50k TSH og oppover, sjekk guideboken).

Dag 9: Fra fx. Pangani finnes utflukter med båt til flodhester ($100 per person for en dag inkl. mat og guide), og en bitteliten nasjonalpark med løver som lever på stranda - veldig spesielt. Her kan man leie bil og kjøre igjennom selv, dog kun utenfor regntiden. Fra Pangani kan man også leie seg en liten motorbåt ($120) og dra til Zanzibar (fx. nordspissen, med nydelig havskilpaddereservat - inngang 5k TSH, ovarnatting fra $50), som er en opplevelse i seg selv.

Dag x: Er du fortsatt ikke lei, så dra videre til Ngorongorokrateren (privateid nasjonalpark, lang reise og dyrt men nydelig) og kikk på nesehorn - går buss fra Pangani. Overnatt i fx. Arusha på veien - turiststed, men god utsikt til Kilimanjaro, som man jo eventuelt kan bestige hvis man tar seg tid.

 

Mat i Tanzania er billig hvis man vil. Du kan gå på de lokale stedene og havregrøtsfrokost til 5kr eller stekt fisk og ris med øl til, til 20kr - eller du kan dra på Sea Cliff i Dar og gi 500kr for fireretters hummermiddag med champagne til. Det var det dyreste og billigste vi prøvde i hvertfall, utover de dagene vi bare kjøpte mangoer på markedet. Anbefaler å spise mye frukt dernede, det er utrolig hvor mye bedre ananas smaker når den er nyplukket enn når den er transportert til en Rimi i Oslo.

 

Til et sånt stramt program ville jeg som sagt regnet en del mer enn en uke. Ting tar tid i Tanzania. Utenfor de verste turistfellene (som Serengeti) er det gode muligheter for å gjøre det ganske billig. Jeg anbefaler sterkt en kikk i Rough Guide to Tanzania. Husk å ta ut penger, også dollars i Dar/Morogoro/Arusha, det er ikke mange minibanker andre steder.

 

Oj det ble langt - men verdt det; jeg er ikke lettrørt, men både jeg og kjæresten felte noen tårer innimellom over hvor vakkert det var i Tanzania. Og øyekontakt med en løvinne er noe helt spesielt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare presisere atter en gang. Døgnpris (nesten uansett hvor) kan lett ødelegge et godt budsjett. Unngå 5-stjerners hotell. Unngå dyre restauranter. Dette gejlder i ¨det daglige. Unn dere gjerne et dyrt sted en gang imellom - men ikke i det daglige. Og hvorfor spise hvor bare turister spiser? Hvorfor bo på hotell som mangler den lokale koloritten? De mest ynkelige spisesteder og overnattingssteder er ofte de som gir de beste minnene (både postive og negative) og uansett viser deg hvordan folket i det land du besøker virkelig lever.

 

Budgettmessig. 120.000, to personer over et halvt år. Det blir 10.000 i måneden pro person. Dette skal dekke både fly, lokal transport, mat, overnatting etc. etc. Budsjettbeløpet er kanskje ikke helt galt men kan fort ryke. Sett av reserver og forsøk hele tiden å bruke mindre enn budsjettert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...