Gå til innhold

Kald fusjon. Ren energi eller fri fantasi ?


Anbefalte innlegg

Kald fusjon. Ren energi eller fri fantasi ?

 

Uansett kan det nå se ut som kald fusjon er i ferd med å få en renessanse.

 

1. Den amerikanske militære etterretningstjenesten (DIA) har nylig avklassifisert et dokument som indikerer at Pentagon har mer enn litt tro på kald fusjon (Defense Analysis Report DIA 8-0911-003)

 

Pentagon believes in cold fusion ?

 

2. Den italienske oppfinneren Andrea Rossi fått godkjent et patent på sin energikatalysator (Rossi E-cat), og samarbeider nå med det amerikanske selskapet Ampenergo om kommersialisering av produktet. I en detaljert rapport utelukker to svenske fysikere kjemiske reaksjoner som energikilde i den italienske energikatalysatoren. De to fysikerne medvirket nylig ved en av testene av apparatet i Bologna.

 

Avtale klar i USA for energikatalysatoren

 

Svenske fysikere: Det er en kjernereaksjon.

 

 

3. Det amerikanske selskapet BlackLight Power Inc.har med sin kontroversielle 'hydrino'- teori pådratt seg mye kjeft fra det etablerte vitenskapelige miljø, men jobber trutt videre med utvikling av sine ideer. Blacklight Power fikk også nylig publisert en av sine artikler i European Physical Journal D

 

 

Dersom kald fusjon eller LENR (Low Energy Nuclear Reaction) viser seg å fungere i praksis vil jo dette innlede et paradigmeskifte innenfor energiproduksjon, og vil være en mulig løsning på de klimaproblemene verden står overfor.

 

Norge burde kanskje tenke på å investere i denne type forskning og utvikling slik at vi har bein å stå på når energirevolusjonen kommer.

Endret av RunLevel
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skeptisk ...

 

For å få fusjonere to kjerner må man overvinne energibarrieren som skyldes Coulombfrastøtning mellom kjernene. Det er nettopp derfor det er nødvendig med høy temperatur og høyt trykk for å få til fusjon. Jeg har ikke lest materialet du lenket til i full detalj, men jeg skummet gjennom og fant ingen forklaring på hvordan de skulle omgå dette problemet. En troverdig forklaring på det er et minstekrav for at jeg skal komme på gli når det gjelder kald fusjon.

 

Hydrino-teorien til BlackLight Power er jeg minst like skeptisk til. Det er relativt enkelt å løse Schrödingerligningen til hydrogenatomet og grunntilstanden er faktisk den laveste energitilstanden. Skal man kunne finne lavere tilstander må altså antakelsen om Coulombpotensiale forkastes, og dette er en antakelse som er grundig testet. Dessuten må det forklares hvorfor det som nå regnes som grunntilstanden er så stabil at selv med alle de milliarder av år universet har eksistert så har ikke hydrogenet de-eksitert til hydrino-tilstander.

 

Energiovergangene BlackLight mener å måle er forøvrig konsistent med kjemiske prosesser, så det er ingen grunn til at dette skulle ha noe med fusjon å gjøre.

Lenke til kommentar
En troverdig forklaring på det er et minstekrav for at jeg skal komme på gli når det gjelder kald fusjon.

 

 

Jeg tror ikke vi får noen troverdig forklaring på dette før Rossi har sin E-cat i kommersiell produksjon. Han nekter å gi fra seg informasjon for å beskytte sine økonomiske interesser. Dersom apparatet virker som lovet bryr vel ikke investorene seg om de fysiske lover som ligger til grunn?

 

 

Hydrino-teorien til BlackLight Power er jeg minst like skeptisk til. Det er relativt enkelt å løse Schrödingerligningen til hydrogenatomet og grunntilstanden er faktisk den laveste energitilstanden. Skal man kunne finne lavere tilstander må altså antakelsen om Coulombpotensiale forkastes, og dette er en antakelse som er grundig testet. Dessuten må det forklares hvorfor det som nå regnes som grunntilstanden er så stabil at selv med alle de milliarder av år universet har eksistert så har ikke hydrogenet de-eksitert til hydrino-tilstander.

Energiovergangene BlackLight mener å måle er forøvrig konsistent med kjemiske prosesser, så det er ingen grunn til at dette skulle ha noe med fusjon å gjøre.

 

 

 

Du har rett i at dette ikke hører inn under fusjon, men er en kjemisk prosess.

Nå må det sies at BlackLight Power Inc. forkaster standardmodellen og forklarer sine teorier ut fra sin egen'Grand Unified Theory of Classical Physics' . De hevder videre følgende : 'The hydrino continua spectra directly and indirectly match significant celestial observations and the characteristics of hydrino indicate that it is the dark matter.'

Og 'dark matter' er det vel endel av i universet...

Lenke til kommentar

Men slike "grand unified theory" er noe flere fysikere har jobbet med hele livet. Stephen Hawkings bl.a. Nye fakta kommer frem gjennom årene som de ikke visste når de lagde sin forrige GUT, og bøker må reutgis med oppdaterte kapitler eller omskrives helt. Alle fysikeres drøm er å finne en grand unified theory som bare forklarer ALT. Flere har forsøkt og ment de har klart det, for så å bli motbevist 10-20 år senere når nye metoder er funnet.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke vi får noen troverdig forklaring på dette før Rossi har sin E-cat i kommersiell produksjon. Han nekter å gi fra seg informasjon for å beskytte sine økonomiske interesser. Dersom apparatet virker som lovet bryr vel ikke investorene seg om de fysiske lover som ligger til grunn?

Hvis apparatet faktisk virker er nok alle fornøyd. Men hvis det ser ut til å bryte med godt etablerte fysiske lover burde investorene bli svært skeptiske og undersøke nøye for å være sikker på at det hele ikke bare er juks.

 

Du har rett i at dette ikke hører inn under fusjon, men er en kjemisk prosess.

Nå må det sies at BlackLight Power Inc. forkaster standardmodellen og forklarer sine teorier ut fra sin egen'Grand Unified Theory of Classical Physics' . De hevder videre følgende : 'The hydrino continua spectra directly and indirectly match significant celestial observations and the characteristics of hydrino indicate that it is the dark matter.'

 

Og 'dark matter' er det vel endel av i universet...

 

Konklusjonen min fra det der er at de bruker masse fine ord om noe de ikke aner noe om. Standardmodellen er den fysiske teorien som er testet med størst nøyaktighet, og seriøs forskning på dette området sikter mot teorier der standardmodellen er en lavenergigrense, ikke mot teorier som forkaster standardmodellen. Hydrino er forøvrig ikke konsistent med mørk materie, da hydrino slik de beskriver det har en elektromagnetisk vekselvirkning og det kan ikke mørk materie ha. Hadde mørk materie hatt en elektromagnetisk vekselvirkning ville vi ha identifisert den for lenge siden.

 

Redigert: En annen grunn for at hydrino ikke er konsistent med mørk materie er at siden hydrinoer er en form for hydrogen er de baryonsk materie. WMAP-målingene har utelukket at mørk materie kan være baryonsk.

Endret av -trygve
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hydrino er forøvrig ikke konsistent med mørk materie, da hydrino slik de beskriver det har en elektromagnetisk vekselvirkning og det kan ikke mørk materie ha. Hadde mørk materie hatt en elektromagnetisk vekselvirkning ville vi ha identifisert den for lenge siden.

Redigert: En annen grunn for at hydrino ikke er konsistent med mørk materie er at siden hydrinoer er en form for hydrogen er de baryonsk materie. WMAP-målingene har utelukket at mørk materie kan være baryonsk.

 

 

Takk for forklaringen :-) Jeg er ikke selv fysiker eller kjemiker, men forstår det slik at baryonsk materie inneholder protoner/nøytroner?

Uansett synes jeg det er spennende å følge med på dette feltet da et gjennombrudd vil ha vidtrekkende konsekvenser for alle på denne kloden.

 

For de som er interessert så fant jeg Andrea Rossi's patentsøknad i USA her :

Method and apparatus for carrying out nickel and hydrogen exothermal reaction

Interessant lesning (pdf kan lastes ned).

Lenke til kommentar

Dette var interessant lesning.

http://news.discovery.com/tech/cold-fusion-claims-resurface.html

 

The Italian scientists, like Pons and Fleischmann, skipped the typical route of publishing their study and results in a peer-reviewed science journal, instead taking it directly to the press and public. This is a strong sign of pseudoscience, and smacks of a mistake, if not an outright hoax.
Lenke til kommentar

Takk for forklaringen :-) Jeg er ikke selv fysiker eller kjemiker, men forstår det slik at baryonsk materie inneholder protoner/nøytroner?

Det stemmer. Det er forsåvidt en rekke andre partikler, alle bestående av tre kvarker, som også hører med i gruppen baryoner. Men alle disse henfaller i løpet av brøkdelen av et sekund, så de er ikke relevante i denne sammenghengen.

 

Uansett synes jeg det er spennende å følge med på dette feltet da et gjennombrudd vil ha vidtrekkende konsekvenser for alle på denne kloden.

 

For de som er interessert så fant jeg Andrea Rossi's patentsøknad i USA her :

Method and apparatus for carrying out nickel and hydrogen exothermal reaction

Interessant lesning (pdf kan lastes ned).

 

Interessant, ja :cry: Nikkel har mindre masse per nukleon enn kobber. Det vil si at en eventuell fusjonsprosess Ni + H -> Cu er endoterm, ikke eksoterm!

Lenke til kommentar

Interessant, ja
:cry:
Nikkel har mindre masse per nukleon enn kobber. Det vil si at en eventuell fusjonsprosess Ni + H -> Cu er endoterm, ikke eksoterm!

***

En eksoterm reaksjon avgir varme til omgivelsene og en endoterm reaksjon mottar varme fra omgivelsene?

Jeg fant følgende forklaring på Rossi H/Ni kjernereaksjon (som da blir eksoterm) :

***

Starting from Ni58 we can obtain Copper formation and its successive decay in Nickel, producing Ni59, Ni60, and Ni62. The chain stops at Cu63 stable.

 

For simplicity I assume all the Nickel in the reactor in the form Ni58.

 

For simplicity I suppose for each Ni58 the whole sequence of events from Ni58 to Cu63 and as a rough estimate I calculate the mass defect between (Ni58 plus 5 nucleons) and the final state Cu63.

 

Ni58 mass is calculated to be 57.95380± 15 amu

 

The actual mass of a copper-Cu63 nucleus is 62.91367 amu

 

Mass of Ni58 plus 5 nucleons is 57.95380+5=62.95380 amu

 

Mass defect is 62.95380-62.91367=0.04013 amu

 

1 amu = 931 MeV is used as a standard conversion

 

0.04013×931 MeV=37.36 MeV

 

So each transformation of Ni58 into Cu63 releases 37.36MeV of nuclear energy.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...