Gå til innhold

Guide: Kan du alle hurtigtastene?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

[Alt] + [F4]

Lukker det aktive vinduet i Windows.

Eller avslutter windows om ingen vinduer åpne, eller du har oppgave linja aktiv.

Gjest Slettet+6132
Skrevet (endret)

[ALT] + mus dobbeltklikk på mappe = åpne properties

Endret av Slettet+6132
Skrevet (endret)

Nettlesere (typisk for de fleste):

[Ctrl] + [Tab] - Blar i faner

[Ctrl] + W - Lukker aktiv fane

[F5] - laster inn siden på nytt

[F11] - Fullskjerm (nevnt tidligere i tråden)

[Esc] - Stopper lasting av side

[backspace] - Går tilbake til forrige side

[Ctrl] + [venstreklikk med mus på lenke] - Åpner lenken i ny fane

[Klikk med scrollehjulet på lenke] - samme som forrige

Alle disse fungerer ihvertfall i Firefox. Fanehurtigtastene fungerer også i endel andre programmer som støtter faner.

Endret av srbz
Skrevet

[Win] + M

Minimerer alle vinduer slik at du kun ser skrivebordet.

[Win] + [shift] + M

Åpner alle de vinduene som ble lukket av forrige funksjon.

[Win] + D har samme funksjonen som begge ovanfor.

Skrevet

Kan også være greit å vite at en kan rotere bilder i Windows Photo Viewer ved hjelp av Ctrl+. og Ctrl+, . Dette har iallefall gjort livet mitt lettere når jeg importerer store mengder feriebilder.

Skrevet

Tror jeg kunne alle som er listet fra før, eneste som var ny for meg må være shift mens man setter inn cd'rom, tror jeg har vært borti det, men ikke noe jeg husket. Kul artikkel :)

Skrevet

[ALT] + [ENTER] er genialt. Denne snarveien forcer kjørende program/spill (som støtter vindu-mode) mellom vindu og fullscreen mode. Bruker det mest i spill.

Denne tastekombinasjonen vil åpne vinduet for "Sikkerhetsinformasjon for siden" i Opera. Kjekt hvis man ofte er innom sånne tvilsomme sider. :-P

Skrevet

Denne listen fungerer også i stor grad for f. eks Ubuntu. Heldigvis er det enkelt å endre i Ubuntu, veit ikke om det er det i nyeste Windows. ALT + F4 er det første jeg endrer til CTRL + ALT + C f. eks.

Skrevet

CTRL+ F :

firefox søke

open ofice : søke og erstatt

ctrl Q :

open ofice : avslutte

Siden det ikke er alle applikasjoner i Windows som følger samme standarter så vil man oppleve at en hurtigtast funger forskjellig på 2 forskjellige applikasjoner.

Man vil også oppleve at samme menyvalg har forskjellige hurtigtaster i 2 forskjellige applikasjoner.

Dette opplever man ofte når man bruker en blanding av norske og internasjonale programversjoner.

I slike tilfell er det nesten umulig å klare å lærere seg alle hurtigtastene

Skrevet

Det jeg kanskje bruker oftest som sjeldent nevnes i slike sammenhenger er

* Ctrl+Enter eller Shift+Enter i standard tekstfelt på nett. Lar deg legge inn linjeskift på steder det ikke nødvendigvis er lagt opp til det (f.eks Facebook-poster).

* Ctrl + piltaster for å flytte markør ett ord av gangen i stedet for ett tegn. Kombinér med Shift.

* Bruk Home/End oftere. Når du redigerer tekst, når du er på nett, når du blar i mapper, i kombinasjon med Shift osv.

* Ctrl+Pil opp eller Alt+Pil opp henter frem forrige tekstlinje du skrev i en del programmer

* Ctrl+L eller F6 - fokusér adressefelt i nettleser

Prøvde nettopp Alt+Enter i det andre vinduet jeg hadde åpent.. en RSS-artikkel i Thunderbird. Viste seg at snarveien bytter mellom plain text og html-visning, så fikk endelig sett video direkte i Thunderbird. Herlig random find, da lærte jeg noe av denne tråden lell, sweet!

Mindre nyttige men ikke nevnt enda:

* Alt Gr+Enter på en markert fil åpner properties-vinduet

* Win+Pause/Break for en snarvei til System settings/Device manager

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...