Gå til innhold

Canon EOS 550, men skal kjøpe nytt....hvilket?


Anbefalte innlegg

Har jo et Canon EOS 550D som jeg har vært meget fornøyd med, men nå er tiden kommet for å bytte det ut. Spørsmålet er hva skal jeg bytte til? Hva kan jeg bytte til og så bruke de samme objektivene som jeg har pr dags dato?

 

Det er jo et hav av kameraer der ute så ikke rart jeg blir forvirra. Har et ønske omå fortsette med Canon , men så er spørsmålet - 60D, 5D Mark II?

 

Takker hjertlig for all tilbakemelding :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har jo et Canon EOS 550D som jeg har vært meget fornøyd med, men nå er tiden kommet for å bytte det ut. Spørsmålet er hva skal jeg bytte til? Hva kan jeg bytte til og så bruke de samme objektivene som jeg har pr dags dato?

 

Det er jo et hav av kameraer der ute så ikke rart jeg blir forvirra. Har et ønske omå fortsette med Canon , men så er spørsmålet - 60D, 5D Mark II?

 

Takker hjertlig for all tilbakemelding :)

 

- Skal du få gode svar på ditt spørsmål MÅ du fortelle oss som kan svare deg HVORFOR du ønsker å bytte!

- 550D er jo et "Canonbra" hus: Sikker på at det ikke vil være nok å skaffe bedre optikk?? Hva har du i dag??

- Aktuelle modeller hvor du kan benytte all optikk du har til 550D er 600D, 60D og 7D.

5DII er fullformat, og vil ikke kunne bruke optikk beregnet på APS-C-formatet. Canon merker optikken sin slik: APS-C: EF-S. Fullformat: EF (passer også til APS-C).

Lenke til kommentar

Skal du ta et lite sprang går du for 60D.

Litt stort sprang EOS 7D

Litt stort og aneledes sprang 5D Mark II som mange sier at det er både gode og dårlige sider i forhold til 7D.

Klart ja fullformat 5D Mark II men har man så mye mere glede sånn bruksmesig kontra 1.6 formate jeg vet ikke jeg da jeg er en enkel hobbyfotograf ikke pro med inntekt rundt bilde taking.

Tipper det er mange delte meninger om hva man skal gå for.

lykke til

hilsen en fersk eier av EOS 7D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har vært og er veldig fornøyd med mitt EOS 550D, men nå ser jeg at det begynner å skrante så smått. Aktiv bruk og litt dunk og diverse har gjort sitt :) Så siden jeg skal bytte det ut så kan jeg like godt vurdere andre kameraer. Jeg skal få lov å ta litt bilder av venners barn og i bryllup etc, men dette gjør jeg uten å ta betalt siden jeg ikke er så stødig på dette med bildetaking :) Det blir neppe helt aktuelt før neste sommer, men jeg kan begynne å tenke på det og spare til det allerede nå :)

 

Takker hjertligst for alle innspill :)

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har planer om å bytte før neste sommmer ville jeg venta med å bestemme meg siden det både kan komme nytt i løpet av høsten, og fordi de kan ssynke pris eller komme på "canonbra" tilbud på diverse butikker.. Hvis vi ser på hva som finnes i dag ville jeg gått for 7D til ditt bruk. Både fordi jeg liker det bedre i forhold til 60D (mer subjektiv begrunnelse skal du lete lenge etter :p), men og fordi den så vidt jeg husker har flere fokuspunkter pluss høyere skuddtakt.

Lenke til kommentar

Etter å ha fulgt med på bildene som TS har, så vil jeg nok si at en 60D holder - for meg så virker det som om hun allerede får til det hun vil ha med Canon crop ...

 

Er ikke helt enig der, tenk hva AnnetteM kunne fått til med et FF :)

 

Vil ikke 550D og 60D ha samme kvalitet over bildefilene og levetiden er vel omtrent like god/dårlig, så et FF ville overlevd lengere samt gitt AnnetteM nye utfordringer.

Lenke til kommentar

Er ikke helt enig der, tenk hva AnnetteM kunne fått til med et FF :)

For å være helt ærlig, så er jeg ikke sikker på om FF er bedre. Min holdning er det er mest anderledes. Det er kalrt at det er lettere å få smalere dybdeskaprhet med FF, men forskjellen er ikke så stor. 5D MkII er noe bedre på høy ISO, men ikke nok til å være viktig, synes jeg.

 

Opptikken er vel et større argument, og en titt på profilen til TS; så slipper hun billig relativt unna hvis hun går for FF, da hun allerede har 50mm f/1.4 og 85mm f/1.8. Det mulig at hun trenger en 135mm f/2 ... eller 70-200mm f/4

 

Vil ikke 550D og 60D ha samme kvalitet over bildefilene og levetiden er vel omtrent like god/dårlig, så et FF ville overlevd lengere samt gitt AnnetteM nye utfordringer.

Filkvalitenen er lik - det stemmer. 60D huset er noe mer solid enn 550D, selv om det muligens ikke er like solid som 5DMkII. Men 7D er et klart mer robust hus enn 5D MkII, så det bør være valget hvis soliditet er viktigst.

 

edit: fikset noen tyrkleifer

Endret av tomsi42
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke forstå annet enn at om det er én ting Annette trenger nå for å finslipe diamanten i seg, så er det nettopp et 5D MkII.

Om det er noe jeg virkelig gleder meg til så er det fullformatsuttrykket i bildene dine.

 

Gjør deg selv en tjeneste og innse at alt annet enn en overgang til FF vil være litt for liten oppgradering for deg.

Og det MENER jeg virkelig.

 

Jeg har blitt en stor fan av bildene dine det siste året!

 

 

Edit; typo.

Endret av Larsenio
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke forstå annet enn at om det er én ting Annette trenger nå for å finslipe diamanten i seg, så er det nettopp et 5D MkII.

Om det er noe jeg virkelig gleder meg til så er det fullformatsuttrykket i bildene dine.

 

Gjør deg selv eb tjeneste og innse at alt annet enn en overgang til FF vil være litt for liten oppgradering for deg.

Og det MENER jeg virkelig.

 

Jeg har blitt en stor fan av bildene dine det siste året!

 

Tusen hjertelig takk :) Jeg skal absolutt vurdere det og sette meg litt mer inn også :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...