Gå til innhold

Kamerastativ - Hvilket?


Anbefalte innlegg

Hei :)

Noen som har et bra og billig kamerastativ å anbefale?

 

Tenkte på en gorillapod, men er det sånn at de som klarer holde et speilrefleks koster rundt 1000kr, mens de som er for kompaktkamera koster rundt 100kr?

 

Best å starte med et lite stativ som f.eks. en gorillapod eller kjøpte et stort vanlig et?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan si det slik at hvis du vil bruke endel tusenlapper så er TBG sine referanser aktuelle :)

 

Hva du skal bruke stativet til er et vesentlig bidrag for utvelgelse av stativ, holder det med 25 cm fra bakken og har du mulighet til og sette gorillapoden på noe høyt, eller vil du heller kunne ha muligheten til å ta bilder helt opp til 180cm fra bakken med et vanlig stativ. Samt hvor mye vil du orke og ta med deg når du skal fotografere blir et vanlig stativ og tungt og stort og ta med seg.

 

Når det gjelder anbefalinger er det flere her som anbefaler Velbon 600R som et godt stativ for de som ikke vil bruke en liten formue på dette.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Du kan si det slik at hvis du vil bruke endel tusenlapper så er TBG sine referanser aktuelle :)

:)

 

Et stativ er en investering på samme linje som hus/leilighet; det skal holde lengre enn jeg lever. Pris pr år blir langt lavere enn din anbefaling da. Så at et stativ koster på nivå med en bra bruktbil er helt problemfritt :)

 

Arca-Swiss er festesystemet som er mest utbredt; og finnes i ekstremt mange utgaver fra "uendelig" antall produsenter. Dvs, går man for det så kan man ha det livet ut, og man slipper å oppgradere alle festeplater/L-brackets/makroskinner osv hver gang man bytter stativ. Det er selvsagt et alternativ å skru kamera direkte på stativ; men lite praktisk i det lange løp.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Du kan si det slik at hvis du vil bruke endel tusenlapper så er TBG sine referanser aktuelle :)

:)

 

Et stativ er en investering på samme linje som hus/leilighet; det skal holde lengre enn jeg lever. Pris pr år blir langt lavere enn din anbefaling da. Så at et stativ koster på nivå med en bra bruktbil er helt problemfritt :)

 

Arca-Swiss er festesystemet som er mest utbredt; og finnes i ekstremt mange utgaver fra "uendelig" antall produsenter. Dvs, går man for det så kan man ha det livet ut, og man slipper å oppgradere alle festeplater/L-brackets/makroskinner osv hver gang man bytter stativ. Det er selvsagt et alternativ å skru kamera direkte på stativ; men lite praktisk i det lange løp.

 

Jepp, skal koste :)

 

Er bare to problemer, TS ønsker et billig stativ, og det jeg anbefalte har både hurtigplate samt treveis hode, ingen høydare men fungerer til en glad amatør :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan si det slik at hvis du vil bruke endel tusenlapper så er TBG sine referanser aktuelle :)

:)

 

Et stativ er en investering på samme linje som hus/leilighet; det skal holde lengre enn jeg lever. Pris pr år blir langt lavere enn din anbefaling da. Så at et stativ koster på nivå med en bra bruktbil er helt problemfritt :)

 

Arca-Swiss er festesystemet som er mest utbredt; og finnes i ekstremt mange utgaver fra "uendelig" antall produsenter. Dvs, går man for det så kan man ha det livet ut, og man slipper å oppgradere alle festeplater/L-brackets/makroskinner osv hver gang man bytter stativ. Det er selvsagt et alternativ å skru kamera direkte på stativ; men lite praktisk i det lange løp.

 

Jepp, skal koste :)

 

Er bare to problemer, TS ønsker et billig stativ, og det jeg anbefalte har både hurtigplate samt treveis hode, ingen høydare men fungerer til en glad amatør :)

Men stativet kan da være billig fordet om man bruker Arca-Swiss kompatibelt system. Jeg anbefaler bare på det sterkeste uansett stativ-valg at man går for Arca-Swiss.

 

Mine referanser til stativvalg er basert på mine behov, festesystem er lurt å tenke på for alle uansett ambisjoner/økonomi.

 

Edit:

Arca Swiss kompatibelt system passer til alle stativ uansett hode eller produsent :) Men man kan kanskje slippe å kjøpe et "crappy" festeplatesystem når man kjøper stativ. Penger å spare på å tenke på slik før man kjøper. Eventuelt bare kjøpe et billig som er arca swiss kompatibelt.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Jeg sitter å lukter på ett nytt kulehode, men kommer trolig til å legge igjen litt mer penger denne gangen :p

Burzynski, veier lite; bygget av 8 deler; tysk håndlaget gjennomført kvalitet. Håndterer også 600mm f/4+ om du skulle slå til en vakker dag, ikke minst klokkestødig uansett hva man fester på det ;) Eventuelt RRS som greit alternativ 2.

 

Edit:

Foba (Sveitsisk) har også en hel del fornuftig som ikke er overdimensjonert (får overdimensjonert utgaver om man vil også).

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Kan et slikt Manfrotto stativ være greit nok for en nybegynner?

Maks 1,5kg høres snaut ut. Fungerer sikkert med kamera og kitobjektiv, men dersom man skal sette på en normal/telezoom av en viss størrelse, eller et større fastobjektiv for den saks skyld, kommer det til kort.

Ville heller sett på Velbon stativet det ble linket til i et tidligere innlegg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg sitter å lukter på ett nytt kulehode, men kommer trolig til å legge igjen litt mer penger denne gangen :p

Burzynski, veier lite; bygget av 8 deler; tysk håndlaget gjennomført kvalitet. Håndterer også 600mm f/4+ om du skulle slå til en vakker dag, ikke minst klokkestødig uansett hva man fester på det ;) Eventuelt RRS som greit alternativ 2.

 

Edit:

Foba (Sveitsisk) har også en hel del fornuftig som ikke er overdimensjonert (får overdimensjonert utgaver om man vil også).

Ikke for å kapre tråden her, men jeg husker at jeg så på en sånn Burzynski forrige gang jeg vurderte å oppgradere stativet. Prøvde å sjekke igjen, men finner ikke umiddelbart noen steder som selger det. Hvor får man tak i det, og til hvilken pris?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...