Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Skjærer tenner


Christine_Pang

Anbefalte innlegg

Jeg har skjært tenner i 1 1/2 år nå og har hatt skinne i 1 år. Jeg bruker den hver natt men har slitt den helt ut. Det går sånn utover natte søvnen og forholdet til kjæresten. Jeg sover dårlig og når jeg først får sove (ikke har noe jeg må stå opp for som jobb o.l) sover jeg lett i 13-14 timer i strekk. Når det gjelder typen er det ikke nattesøvnen hans som er problemet. Skjæringen sover han seg gjennom men han får en trøtt og lei kjæreste hjem fra jobb hver dag, fordi jeg må bruke all energi på jobb. Nå skal jeg til tannlegen å få ny skinne, men vet ikke om jeg får den dekket denne gangen også, og for dere som har en slik skinne vet dere at dette er dyrt i hvertfall hvis den må skiftes en gang i året. Så spørsmålene mine er: noen som vet hvordan man kan slutte å skjære tenner, øvelser eller noe? Noen som vet om man får dekket skinner mer enn en gang? Og er dette noe en lege evt kan hjelpe med? Som sovemededisin?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøpte biteskinne hos tannlegen den var ikke så dyr her hos meg betalte under 200 kroner for den å da fikk jeg den i hard plast å støpt etter tennene mine å den fungerer utmerket :)

Var noe sånt jeg betalte også. Men vil jo helst slutte å skjære tenner, haha. Er flink å bruke skinner, har vel ikke sovet en natt uten. Men jeg leter etter andre hjelpemidler også. Jeg knakk en tann forrige uke om natten og dette var med skinne. Er det noen som har skjært tenner og sluttet? Hva gjorde dere eller bare skjedde det av seg selv? Blir fort dyre besøk hos tannlegen hvis jeg må bytte ut skinne under ett år og fikse tenner på grunn av slitasje og skader...

Lenke til kommentar

Jeg brukte den noen ganger om natten ja. Den var ikke perfekt, var ganske stor. Den er bare en liten klump først, så skal du legge den i kokende vann, ta den opp og bite i den, så former den seg etter tennene. Det kan jo være et billig alternativ hvis det blir for dyrt hos tannlegen

Tror helt klart det hadde blitt ett krise alternativ, men takk for tipset.

Lenke til kommentar

Jeg skjærer ikke lenger men det har jo en anna årsak. Gikk på medisiner altså Ritalin,som gjør at en kan skjære tenner. Slutta på dem fordi diagnosen min trakk seg til bake å siden har jeg ikke våknet med kjeve lås eller vondt i kjeven :)

Jeg går ikke på noen medisiner, så er nok bare i hodet mitt Skjæringen sitter da :-/ Blir veldig sliten psykisk og fysisk av dette her. Vet ikke om fastlegen kan hjelpe.

Lenke til kommentar

Kan jo være han kan hjelpe.. Altså hvertfall gi deg noen råd å tips i så fall.. For det er virkelig plagsom,våkne opp helt sliten i kjeven med kjevelås hver eneste morgen å må lage grimaser for å få kjeven på plass igjen pluss verkingen.

Men du kan høre med fastlegen kan være han kan sende deg til en spesialist på sykehuset eller noe sånt. Var også innom sykehuset når jeg skjærte tenner pga kjevelåsen,men det er så lenge siden at jeg husker ikke hva di sa til meg å åssen tips jeg fikk men mener jeg fikk noe for det. Var vel sånn ca 18 år da men det har helt gått i glemmeboka beklager.

Lenke til kommentar

Kan jo være han kan hjelpe.. Altså hvertfall gi deg noen råd å tips i så fall.. For det er virkelig plagsom,våkne opp helt sliten i kjeven med kjevelås hver eneste morgen å må lage grimaser for å få kjeven på plass igjen pluss verkingen.

Men du kan høre med fastlegen kan være han kan sende deg til en spesialist på sykehuset eller noe sånt. Var også innom sykehuset når jeg skjærte tenner pga kjevelåsen,men det er så lenge siden at jeg husker ikke hva di sa til meg å åssen tips jeg fikk men mener jeg fikk noe for det. Var vel sånn ca 18 år da men det har helt gått i glemmeboka beklager.

Jeg skal ta å kontakte fastlegen min å høre. Takk for hjelp. Håper flere kan komme med tips og råd!

Lenke til kommentar

Fortell hennes også rett ut om åssen det sliter på forholdet til deg å mannen din :) Det kan også hjelpe til at det blir gjort noe mer. Kan være at du kan få en tykkere skinne også det er jo to typer skinner men mener å huske at det faktisk ikke er store forskjellen. Søsteren min har den tykke å den funket kjempe fint for henne altså.

Det skal jeg ta å gjøre :-) Takk for tipset!

Lenke til kommentar

Bruksisme (skjære tenner) kommer av stressreaksjoner.

 

Er du flink til å stresse ned med fysisk aktivitet ?

Det vil sannsynligvis også få deg til å sove bedre.

 

Om du har spenninger/låsninger i kjevemuskulatur så kan du f.eks få hjelp til dette av en naprapat (triggerpunkt behandling)

 

Er det tyngre ting som plager deg kan du ta det opp med legen din.

Lenke til kommentar

Det har kommet mange bra synspunkter og forslag i denne tråden, du bør utforske det som du føler passer deg best.

Jeg vil komme med enda et alternativ som du sikkert kan vurdere. Det er i utgangspunktet tenkt til snorkere, men hjelper også mot tanngnissing. Det heter Snorban: http://www.snorban.no/

En "kjenning" av meg bruker dette mot snorking, bonusen ble at han også sluttet med tanngnissing...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...