Gå til innhold

Test: Apps for navigasjon i skog og mark


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takker for en fin review :)

 

Svakhetene som påpekes vil bli utbedret i fremtidige versjoner. Skal f.eks ta hensyn til oppløsningen til skjermen når jeg bestemmer størrelsen på pilene. Adressesøk vil også komme, men gratisløsningene er ikke så veldig gode utifra de stikkprøvene jeg har tatt(google & geonames.org) Ruteplanlegger & integrert tracker vil også dukke opp etterhvert.

 

Vil nevne at en også har en grønn pil ved egen posisjon som peker mot et waypoint. Ser vel ikke helt fordelen med å fylle hele skjermen med en pil, men det kan også implementeres. Skal også vurdere å legge inn en strek mot målet som en opsjon.

 

I stedet for å bruke masse penger på f.eks testvinneren, så vil jeg anbefale alle å begynne å gi donasjoner når dette blir enklere i neste versjon. Dette vil gjøre det mulig å sette av mere tid til utviklingen av denne appen. Målet er å gjøre den vel så god som en "ekte GPS" :)

 

PS: Og så får vi håpe at Oslo kommune snart tar til vett og gjør sine detaljerte kart tilgjengelig på samme måte som alle andre kommuner i Norge. Dette bør Oslo borgerne kunne påvirke...

 

Hilsen utvikleren

Endret av hsataoen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vil nevne at en også har en grønn pil ved egen posisjon som peker mot et waypoint. Ser vel ikke helt fordelen med å fylle hele skjermen med en pil, men det kan også implementeres. Skal også vurdere å legge inn en strek mot målet som en opsjon.

Det som i tillegg til en strek mot målet er livsviktig å ha når man beveger seg til havs, er en "azimuth line" (bearing fra gps-verdier) som vil gjøre at man ser kursen sin mellom f.eks undervannsskjær god tid i forveien. Den lille pila i kompasset blir altfor unøykatig til dette.

 

En slik azimuth line vil også gjøre at man kan kompensere for avdrift til sjøs fra vind og/eller strømmer ved å kombinere denne med en strek som peker mot målet. Med å styre båten litt i offset frå målet slik at azimuth line overlapper streken til målet, er man på rett vei ;)

Lenke til kommentar

Et lite ønske, om jeg kan tillate meg :)

 

Når jeg går fottur, tar jeg ut kurs mens jeg står stille, og det er bare da jeg egentlig trenger kartet. Det hadde vert fint om jeg kunne trykke på pilen og mørklegge skjermen, samt få lettere synlig piler, med større radius blir presisjonen også bedre, jeg kastet sammen en illustrasjon (litt fort og gæli...) for å vise hva jeg mener. Ett trykk til for å komme tilbake til kartet.

navig2.png

Lenke til kommentar

Gaute: For å se msl ned til høyre, så må gps være slått på og ha en fix. Om du har en nyere versjon av android innstilt til norsk, så vil du se moh (meter over havet) istedet.

 

Cid: Skal notere meg ønsket ditt. Litt av utfordringen er at et trykk i skjermen kan bety så mangt. F.eks valg av waypoint. Men kan knytte det opp til en meny-basert funksjon. Har også vært inne på tanken om å sette app'en i forskjellige moduser med gitte knapper tilgjengelig ved trykk i kart (alle dagens zoom knapper.

 

Hva er forskjellene mellom "Ta meg til bilen" og "Ta meg til Base Camp?". Er den ene med ruteberegning og den andre i luftlinje? Base Camp kan du isåfall oppnå med et vanlig waypoint i dag.

Lenke til kommentar

Ta meg til bilen var ment som en slags lavterskel funksjon for å finne igjen bilen, det samme gjelder base camp. Jeg vet begge kan ordnes enkelt med waypoints, men jeg tenker litt i de baner at dette kan være funksjoner du bruker ofte, og burde være lett tilgjengelig, de burde være faste, slik at du ikke blander dem med rutene du har satt opp. Kanskje også markeres i kartet, med et bil-ikon, og et hytte-ikon. Grunnen til at jeg ønsker to, er at når jeg går tur, så står ofte bilen et helt annet sted enn utgangspunktet for turen, jeg går ofte turer fra fast hytte, eller teltplasser som ligger en god dagstur fra parkeringen. En del av disse turene er inkognito, og hvis sikten blir dårlig, hadde det vært greit, å finne hytta eller bilen med ett knappetrykk.

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...
  • 11 måneder senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...