Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hvordan reinstallere windows?


Anbefalte innlegg

Min mor har en Dell Insprion 1545 m/ Windows Vista som nå har totalt stoppet. Hun får logget inn, men ved det første museklikket fryser hele PCen. Dette vil si at ingen problemer loader, hun kan ikke trykke på start-menyen eller lage en fin markeringsfirkant med musen på skrivebordet.

 

Hun fikk ikke med en Windows CD (bare CDer til Drivers & Utilities og til webcam), og det fungerer ikke å trykke F8 ved Dell-logoen for å så trykke "Reparer min datamaskin" som håndboken sier er én metode for å reinstallere windows. Ved å trykke "Reparer min datamaskin", logges datamaskinen inn på vanlig måte (noe er gale her!).

 

Det jeg da lurer på er om man trenger en BESTEMT Windows Vista CD for å reinstallere PC-en, eller fungerer hvilken som helst? Kan jeg laste ned en random versjon Windows (om det er lov/mulig i det hele tatt)og så installere på PCen?

 

Laptopen er en ~3 års gammel PC, og er på 280 GB med nærmere 200 GB ledig. Den har ingen store programvarer eller spill. Den inneholder nærmest kun bilder. Den er "jentekjørt", så den burde ikke hatt noen problemer..

 

Jeg kan starte maskinen i sikkerhetsmodus, og dette vellykket. Da fryser den ikke, men da ingen tilgang til bruk av CD-er eller internett :p

Endret av Toppris
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Brukermanualen sa at avhengig av hvor du kjøpte PC-en er det mulig at en Windows CD ikke var medfulgt. Min mor er dessuten et kontrollfrik på oppbevaring; hun har beholdt esken som alle delen kom i, og der også de to tidligerenevnte CD-ene.

 

Så det finnes per i dag ingen CD i nærheten av PC-en, så dette trenger vi ikke å diskutere lengre :)

Lenke til kommentar

 

1 Turn on the computer.

2 As the computer starts' date=' press <F8> on the keyboard until the Advanced Boot Options menu appears on the screen. Note:You must press <F8> before the Windows logo appears on the screen. If you press <F8> after the Windows logo appears on the screen, the Advanced Boot Options menu will not appear on the screen. If you do not see the Advanced Boot Options menu, restart the computer, and then repeat this step until you see the menu on the screen.

3 Press the <Down Arrow> on the keyboard to select Repair Your Computer on the Advanced Boot Options menu, and then press <Enter>.

4 Specify the language settings that you want, and then click Next.

5 Log in as a user who has administrative credentials, and then click OK.

6 Click Dell Factory Image Restore.

7 In the Dell Factory Image Restore window, click Next.

8 Click to select the Yes, reformat hard drive and restore system software to factory condition check box.

9 Click Next.

The computer is restored to the default factory configuration.

10 When the restore operation is completed, click Finish to restart the computer.

 

 

Your laptop is now restored to it's original state.[/quote']

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

[...]og det fungerer ikke å trykke F8 ved Dell-logoen for å så trykke "Reparer min datamaskin" som håndboken sier er én metode for å reinstallere windows. Ved å trykke "Reparer min datamaskin", logges datamaskinen inn på vanlig måte (noe er gale her!).

 

Skjønner? :) Ellers en glimrende ide, men en jeg har allerede forklart ikke fungerer.

Lenke til kommentar

Du kan prøve å ringe Dell.. Har personelig syns jeg at de er veldig flink på service så kansje de kan hjelpe deg med å skaffe deg en installasjons dvd. Men for å si det slikt så tror jeg ikke du kan laste ned en windows plate og installere den med cd-keyen som står under pcen.. Kan jo selvsagt prøve å finne en "windows 7 dell" plate på nett for så å prøve å installere med cd-keyen du har, men kan vel ikke linke til noe hær akkurat :)

Lenke til kommentar

Ser du følgende? Eller får du ikke opp dette i det hele tatt?

 

Vista-image-restore-image-F8-Dell-1.JPG

 

Nei. Hvis jeg rebooter PC-en, og trykker F8 ved Dell-logoen, da kommer jeg fram til det skjermbildet der jeg kan trykke "Reparer datamaskinen min", slik som det kommer fram i bruksanvisningen og i guiden som er copypastet tidligere i tråden. Velger jeg dette, starter PC-en opp på helt vanlig modus, og går inn i Windows Mode.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke Dell siden jeg har Asus G74SX og der kan jeg starte ny installasjon av Windows 7 ved å trykke <F9> ved oppstart, hvor på man kan velge å starte installasjonen fra en skjult partisjon på harddisken. Har du flaks så er det likt på din mors maskin.

Som nevnt bruker Dell en løsning hvor du får tilgang på Dell sin gjenopprettingsprogram via System recovery options. Hvorfor TS ikke får tilgang på menyen aner jeg ikke :S

 

http://support.euro....6&isLegacy=true

 

Du kan prøve å trykke på Ctrl + F11 som en galning i oppstarten og se om du kommer videre, funker visstnok for noen.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...