Gå til innhold

Erfaringer med Sigma 120-300mm f2.8 EX DG OS APO HSM?


Anbefalte innlegg

Puh, det ble mange forkortelser i overskriften, men det er altså det den heter i følge Sigma. Har noen her inne erfaring med dette objektivet, altså den nye utgaven som er stabilisert?

 

Det har fått vanvittig god kritikk hos Photozone og de har alltid gode og objektive tester. Får noe trekk for å være litt mindre skarpt i ytterkant (det er jo forøvrig helt vanlig), burde da passe utmerket på APS-C format kamera og eventuelt med 1.4x/2x extender.

 

Jeg skal eventuelt bruke dette på Canon EOS 7D og 50D, primært til naturfotografering (mye fugler) og til en del sportsfotografering. Reiser også en del rundt og tar bilder på ulike flystevner utenlands så det vil nok bli flittig brukt der også.

 

Bruker i dag et Sigma 50-150mm f2.8, et Canon 70-200mm f4 L IS samt et Sigma 120-400mm f4.5-5.6 OS for å løse disse oppgavene og er spesielt misfornøyd med sistnevnte som ikke helt holder mål. Den vil eventuelt bli solgt til fordel for 120-300mm som jeg nok også kommer til å bruke en del med extender (har både 1.4x og 2x).

 

Som glad amatør og frilans på fritiden så har jeg ikke råd til å gjøre de største bomkjøpene, selv om dette nok er et objektiv som vil ha en god bruktpris også. Så selv om jeg har lest mye bra om dette objektivet så er jeg veldig interessert i erfaringer fra noen som har brukt objektivet selv. Så om du er blant disse så skriv gjerne noen ord om de erfaringene du har gjort deg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruker i dag et Sigma 50-150mm f2.8, et Canon 70-200mm f4 L IS samt et Sigma 120-400mm f4.5-5.6 OS for å løse disse oppgavene og er spesielt misfornøyd med sistnevnte som ikke helt holder mål. Den vil eventuelt bli solgt til fordel for 120-300mm som jeg nok også kommer til å bruke en del med extender (har både 1.4x og 2x).

 

Her er en tråd med eksempler med TC på Dp review. Kan ikke si at de bildene er veldig imponerende for et objektiv til den prisen. Du kan jo spørre litt der.http://forums.dprevi...thread=39284593

 

The-Digital-Picture sammenlikning mellom den gamle versjonen uten OS og Canon 70-300mm L (mouseover), bare for å velge en rimeligere 300mm å sammenlikne med. Tviler på om den nye Sigma'n er vesentlig forbedret.

 

Til prisen av Sigma'n så tror jeg at jeg ville funnet noe bedre. Men kanskje vanskelig å finne noe med f/2.8 hvis du trenger autofokus på TC.http://www.the-digit...omp=4&APIComp=0

 

Bare for å sette ting i perspektiv:

TA de 4 objektivene;

 

Canon EF 300mm F4L IS USM,

 

Canon EF 400mm F5.6L USM,

 

Canon EF 100-400mm F4.5-5.6L IS USM

 

Canon EF 70-300mm F4-5.6L IS USM.

 

Du kan velge å kjøpe 2 av disse objektivene for prisen av Sigma'n. Men ingen av dem har f/2.8 så det blir vanskelig med autofokus med TC.

 

Dette er en problemstilling og ønske som kontinuerlig kommer opp i diskusjon her; Et teleobjektiv/telezoom som gir muligheter for autofokus med TC uten at den koster så mye at man helst må tjene penger på bildene sine for å forsvare et slikt kjøp.

 

"Best og billigst" er egentlig Canon EF 300mm F2.8L IS USM, men til underkant av 40K dobler det budsjettet og er heller ikke en zoom. Kanskje det blir noen slike på bruktmarkedet nå når den nye versjon 2 kommer i butikkene.

 

Mange av oss ender opp med "fattigmanns løsningen" Sigma 150-500mm F5-6,3 APO DG OS . Den er bedre enn sitt rykte, skarpest rundt f/8. Da har du litt mer rekkevidde enn 300mm med 1.4xTC. Kan også bruke 1.4TC for å få 700mm, men da uten autofokus.

 

Beste med objektivet at det ikke koster mer enn 7000.-

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Her er en tråd med eksempler med TC på Dp review. Kan ikke si at de bildene er veldig imponerende for et objektiv til den prisen. Du kan jo spørre litt der.http://forums.dprevi...thread=39284593

Njaaa...

 

De første bildene er 100%, uten oppskarping, og i flatt lys. Jeg er usikker på om trådstarter mener full åpning eller nedblenda to hakk, når han skriver 5,6.

 

Uansett så syns jeg at dette ser brukbart ut. Trådstarter selv hevder at de kommer seg bra med oppskarping, og min vurdering er at han trolig har rett i det. Det ser ut til å være rikelig med informasjon i filene.

 

Vi veit heller ikke hvor godt TC som er brukt passer til objektivet. Sigma sine telezoomer er ofte veldig kilne på det. De vil ofte ha TC av eget fabrikat.

 

Så jeg for min del, får ikke mindre lyst på denne zoomen av å se disse bildene.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Mange av oss ender opp med "fattigmanns løsningen" Sigma 150-500mm F5-6,3 APO DG OS . Den er bedre enn sitt rykte, skarpest rundt f/8. Da har du litt mer rekkevidde enn 300mm med 1.4xTC. Kan også bruke 1.4TC for å få 700mm, men da uten autofokus.

 

Rent bortsett fra at Sigma 120-300 er minst like skarp på f/2.8 som 150-500 er på f/8.. Rekkevidde betyr lite når du helst skal årets mest solrike dag for å utnytte det skikkelig :)

 

Har forævrig nå brukt Sigma 120-300 f/2.8 HSM (uten OS) i snart 3 år, og har lite å utsette på den bildekvalitetsmessig. Litt treg AF i enkelte situasjoner, men har lest at den skal være ett hakk vassere AF-messig på bl.a 7D.

Lenke til kommentar

Tusen takk for alle innspill. Jeg har allerede "fattigmannsutgaven" i form av Sigma 120-400mm, det er minimal forskjell på den og Sigma 150-500mm. Begge er middelmådige, og det jeg har sett av 120-300mm f2.8 er i en helt annen klasse når det gjelder skarphet og optiske kvaliteter. Jeg forventer at den fortsatt vil være skarp ved bruk av 1.4x konverter men ved bruk av 2x konverter så regner jeg med "Sigma 150-500mm kvalitet" eller muligens litt bedre når det gjelder skarphet. og alt jeg har sett av tester viser at den (uten konverter) er veldig skarp allerede ved blender f2.8.

 

Nå har jeg også fått et tilbud jeg ikke kan si nei til så det blir en Sigma 120-300mm f2.8 OS på meg med det aller første. :yes:

Lenke til kommentar
Mange av oss ender opp med "fattigmanns løsningen" Sigma 150-500mm F5-6,3 APO DG OS . Den er bedre enn sitt rykte, skarpest rundt f/8. Da har du litt mer rekkevidde enn 300mm med 1.4xTC. Kan også bruke 1.4TC for å få 700mm, men da uten autofokus.

 

Rent bortsett fra at Sigma 120-300 er minst like skarp på f/2.8 som 150-500 er på f/8.. Rekkevidde betyr lite når du helst skal årets mest solrike dag for å utnytte det skikkelig :)

 

Har forævrig nå brukt Sigma 120-300 f/2.8 HSM (uten OS) i snart 3 år, og har lite å utsette på den bildekvalitetsmessig. Litt treg AF i enkelte situasjoner, men har lest at den skal være ett hakk vassere AF-messig på bl.a 7D.

 

Enig, 150-500 egner seg kunn på solrike dager, solgte min temmelig raskt

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Tusen takk for alle innspill. Jeg har allerede "fattigmannsutgaven" i form av Sigma 120-400mm, det er minimal forskjell på den og Sigma 150-500mm. Begge er middelmådige, og det jeg har sett av 120-300mm f2.8 er i en helt annen klasse når det gjelder skarphet og optiske kvaliteter. Jeg forventer at den fortsatt vil være skarp ved bruk av 1.4x konverter men ved bruk av 2x konverter så regner jeg med "Sigma 150-500mm kvalitet" eller muligens litt bedre når det gjelder skarphet. og alt jeg har sett av tester viser at den (uten konverter) er veldig skarp allerede ved blender f2.8.

 

Nå har jeg også fått et tilbud jeg ikke kan si nei til så det blir en Sigma 120-300mm f2.8 OS på meg med det aller første. :yes:

 

Ble det ny optikk på deg? Hva er isåfall dine meninger om denne?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...