Gå til innhold

2. bataljon (2BN) - Brigade Nord - Skjold leir - Infanteri


SuuntoCore

Anbefalte innlegg

  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

@Daim

Åssen var innrykksperioden? Leste tidligere i diskusjonen at det er "kamp" om plassene i f.eks KpC og KpB, Og vis du var treg/kom seint igjennom div tester var det sjangs for at det bare var ledig i støtte.

Åssen opplevde du dette?

Ville trudd det er fordel å være "tidlig ute" med andre ord, først i køen/rask?

 

- Gleder meg selv til å innta Mordor!

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Kjenner jeg har veldig lyst på en tjeneste i 2BN(fikk førstegangstjenesten utsatt for halvannet år siden men vil inn nå).

 

Det jeg er litt nervøs for er dette med kompanier. Kunne virkelig tenke meg enten KpB eller KpC, men siden det er litt konkurranse om plassene risikerer man jo å havne på noe annet og eventuelt få et jæææææævlig langt år foran seg. Er det så heftig konkurranse, eller går det helt fint?

 

Kan også sies at jeg er veldig interessert i utenlandstjeneste og en eventuell jobb i Tmbn.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Leste på en annen tråd at 2bn skal begynne med innrykk i august istedenfor januar, stemmer det?

Jeg skulle egentlig i 2.BN i januar 2013, men fikk brev tidligere i sommer om at mitt planlagte innrykk var kansellert grunnet omorganisering i 2.BN. Så jeg ble omplassert til HMKG januar 2013.

 

Kondolerer

Tja, Eskortetroppen i HMKG ser faktisk ikke så dumt ut
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har hørt endel info i det siste..

Mere rykter om at 2.BN skal legges ned? Og da at det skal opprettes en ny bataljon? Troms bataljonen eller noe.

Og at det vil være en bataljon bestående av førstegangstjeneste folk og grenadere i tmbn?

2.BN sitt 2013 kont utgår jo pga om-mobilisering i bataljonen, jeg fikk vite at det var fordi 2.BN hovedsaklig skulle "oppfriskes" ?

 

Media bakgrunn:

http://www.forsvarsf...%20bataljon.pdf

http://www.vg.no/nyh...?artid=10064529

 

Jeg leste og grubla på dette mye i vinter/vår men trudde 2.BN bare skulle få en overhaling?

 

- Noen som har litt mere bekreftet/sikker info enn meg på dette? :)

Endret av Haakonc
Lenke til kommentar

2Bn blir en arktisk infanteri bataljon, men legges ikke ned. Det at TMBN skal begynne med vernepliktige vil nok ikke skje, da det vil ødelegge avdelingen som har blitt bygget opp. Det har vel heller vært noe snakk om at det vil være en markør avdeling ala KESK, eller KESK som blir underlagt TMBN istedet for HTTS pga TMBN leier de inn så ofte uansett.

Lenke til kommentar

Forsvarets Forum Juli/August 2012:

Vernepliktige på døren. Nylig ble den nye langtidsplanen for Forsvaret vedtatt i Stortinget.

Vedtaket forplikter Hæren og TMBN til å benytte vernepliktige i sin organisasjon. Bataljonssjef Lervik er positiv til utviklingen og ønsker vernepliktige velkommen inn i bataljonen.

 

– Dette vil ha og har en positiv effekt når det kommer til å rekruttere vervede mannskaper. Samtidig som det også gir muligheter for mer variasjon for befalet som vil tjenestegjøre i bataljonen over tid, forklarer Lervik.

 

En ny organisasjonsstruktur er allerede skissert. En sjette eskadron skal opprettes og skal i sin helhet bestå av de vernepliktige. Dette er den beste løsningen for å kunne tilby en spennende

og meningsfull tjeneste for dem som gjennomfører førstegangstjenesten, og samtidig opprettholde den hurtige reaksjonsevnen.

 

– Vi vil tilpasse tjenesten og oppdragene til de

vernepliktige etter deres kompetanse. Å blande vervede og førstegangstjenestegjørende i de samme avdelingene vil kunne gi en negativ ringvirkning for hele bataljonen, forklarer Lervik.

Lenke til kommentar

Har hørt endel info i det siste..

Mere rykter om at 2.BN skal legges ned? Og da at det skal opprettes en ny bataljon? Troms bataljonen eller noe.

Og at det vil være en bataljon bestående av førstegangstjeneste folk og grenadere i tmbn?

2.BN sitt 2013 kont utgår jo pga om-mobilisering i bataljonen, jeg fikk vite at det var fordi 2.BN hovedsaklig skulle "oppfriskes" ?

 

Media bakgrunn:

http://www.forsvarsf...%20bataljon.pdf

http://www.vg.no/nyh...?artid=10064529

 

Jeg leste og grubla på dette mye i vinter/vår men trudde 2.BN bare skulle få en overhaling?

 

- Noen som har litt mere bekreftet/sikker info enn meg på dette? :)

 

Jeg tjenestegjør i 2.BN som vernepliktig nestlagfører og får oppdateringer fra kompanisjefen med ujevne mellomrom om hva som er planen for 2.BN videre. Situasjonen (slik min kompanisjef har fortalt den er): 2.BN skal ikke legges ned. Nedleggelsen var en del av Forsvarssjefens fagmilitære råd, men dette ble ikke tatt til følge av politikerne. Men 2.BN skal omstruktureres.

Endringene blir bl.a. som du sier, at 2.BN går over til august-innrykk. Videre er det lite som er hamret i stein, det diskuteres fortsatt blant politikerne, men forslaget som var gjeldende for noen måneder siden tilsier at det skal bli flere soldater her, vernepliktige og vervede. Det blir flere vernepliktige fotsoldater, mens spesielle stillinger som kompaniassistent, troppsassistent, nestlagfører og lignende blir grenader-stillinger. Også noen endringer i våpensystemene som benyttes. Det er det jeg vet i hvert fall.

 

Uansett, anbefaler tjeneste i 2.BN for alle som er giret på en karriere i Forsvaret, eller bare vil ha et kult år med mye stridstrening og skyting. I hvert fall om du er i geværkompaniene KPC eller KPB.

Endret av Sapere_aude
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har hørt endel info i det siste..

Mere rykter om at 2.BN skal legges ned? Og da at det skal opprettes en ny bataljon? Troms bataljonen eller noe.

Og at det vil være en bataljon bestående av førstegangstjeneste folk og grenadere i tmbn?

2.BN sitt 2013 kont utgår jo pga om-mobilisering i bataljonen, jeg fikk vite at det var fordi 2.BN hovedsaklig skulle "oppfriskes" ?

 

Media bakgrunn:

http://www.forsvarsf...%20bataljon.pdf

http://www.vg.no/nyh...?artid=10064529

 

Jeg leste og grubla på dette mye i vinter/vår men trudde 2.BN bare skulle få en overhaling?

 

- Noen som har litt mere bekreftet/sikker info enn meg på dette? :)

 

Jeg tjenestegjør i 2.BN som vernepliktig nestlagfører og får oppdateringer fra kompanisjefen med ujevne mellomrom om hva som er planen for 2.BN videre. Situasjonen (slik min kompanisjef har fortalt den er): 2.BN skal ikke legges ned. Nedleggelsen var en del av Forsvarssjefens fagmilitære råd, men dette ble ikke tatt til følge av politikerne. Men 2.BN skal omstruktureres.

Endringene blir bl.a. som du sier, at 2.BN går over til august-innrykk. Videre er det lite som er hamret i stein, det diskuteres fortsatt blant politikerne, men forslaget som var gjeldende for noen måneder siden tilsier at det skal bli flere soldater her, vernepliktige og vervede. Det blir flere vernepliktige fotsoldater, mens spesielle stillinger som kompaniassistent, troppsassistent, nestlagfører og lignende blir grenader-stillinger. Også noen endringer i våpensystemene som benyttes. Det er det jeg vet i hvert fall.

 

Uansett, anbefaler tjeneste i 2.BN for alle som er giret på en karriere i Forsvaret, eller bare vil ha et kult år med mye stridstrening og skyting. I hvert fall om du er i geværkompaniene KPC eller KPB.

 

Det med at innrykket skal gå over til August.. vet du når dette vil slå inn? :)

- Gleder meg!

Lenke til kommentar

Jeg deltok på Bataljonsjefens time (informasjonsmøte for alt befal, grenaderer og vernepliktige tillitsvalgte), og ifølge planen for 2BN som GIH nå har "nikket annerkjennende til" som sjefen vår sa, så blir innrykket i august, sannsynligvis tidlig i august. Dersom du skal inn i 2BN august neste år får du mye bra tjænst, mye nytt som skal inn i bataljonen første halvår i 2013, så blir særs bra!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...