Gå til innhold

2. bataljon (2BN) - Brigade Nord - Skjold leir - Infanteri


SuuntoCore

Anbefalte innlegg

1: Du får utlevert tøy som er såpass varme at det ikke er noen vits i å ta de på deg engang, med mindre gradestokken har bikka -40, noe jeg kun opplevde en enkelt gang. Så ja, klærne du får er meget gode.

 

2: Antall feltdøgn varierer, så vet ikke nøyaktig hvor mange du får, men 40 - 50 bør du ihvertfall regne med. Og nei, det er langt fra så ille som mange vil ha det til. "Skolen" er forøvrig en leir...

 

3: Det er en medic tropp på rundt 30 mann. Forholdsvis liten sjanse for å havne der hvis du sier ifra på oppmøtedagen at du eller vil til KpB \ C eller kavesk som er henholdsvis kamp kompaniene og oppklaringskompaniet. Det er et støttekompani som blant annet har medics, men også bombekaster, reperasjonsstøtte for å nevne noe. (javelin tropp ligger vel også under støtte tror jeg - Javelin er et bærbart \ slepbart panservernvåpen, avanserte saker).

 

 

Hjertelig for veldig bra svar! Kjenner at jeg gleder meg noe vilt til å begynne!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skal også til Skjold i Januar 2012! Gleder meg veldig men har litt nerver også haha :) Står at jeg er innkalt til Infanteribataljon nr 2. BRIG N. Som mange andre er jeg interessert å høre opplevelser fra Skjold leir!

 

Morsomt å se at du skulle inn Daim ettersom jeg har sett en stor del av filmene dine på youtube haha :p

 

Edit: Noen som har fått noen brev etter sesjon? Det jeg skrev ovenfor var noe jeg fikk med fra Sesjon del 2. Mener at man skal få et brev iløpet av denne/neste måned?

 

Edit2: Fikk innkallelsen igår! :D

Endret av Straw
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Resten av støtte er en useriøs gjeng med dårlige holdninger.

BK har jo også blitt fotoppsatt i 2BN siste halvåret, som betyr at vi bærer våpensystemet (bk rør m/tilbehør) i reconpacks. Pakningene veier alt i fra 35-40kg. Det er mye venting i BK, men det er pga. at man må vente på at infanteristene skal bevege seg fra A til B, og da er det ikke så mye å gjøre enn å sikre seg selv i stilling. BK er også den troppen med mest firepower i bataljonen, både BK, 1,27 og MG. Fra neste år er det vel også mini para på guttaboys. Skyter også mye skarpt med BK'n, og har mest feltdøgn i posen hvis du syns det er chill.

 

Saniteten kan vel heller ikke kalles useriøs. Det er tross alt de som redder livet ditt når kulene flyr. Dårlige holdninger? Det er folka i støtte som har mest ekstra "kompetanse" med tanke på at en infanterist kan lett byttes ut, men en Medic, BK eller Javelin -mann trenger mer utdanning. Prøv å søke deg inn i TMBN med kun infanteri utdanning... Men har du derimot ekstra kompetanse så står jo døren på gløtt hvis du er skikket. :)

 

Javelin er konge i seg selv, men det er lite trening med Javelin skarpt fordi missilene koster jævlig mye.

 

Det folk som derryck ikke skjønner at det er ingen kompanier som er BEST i 2BN. Vi er best sammen. KavEsk er best på sitt, Samme er KPB og C. StøKP er best mtp. sanitet, death from above osv. Men tar du ut en av kompaniene, så funker ikke bataljonen. Ikke kom hit og fortell meg at KPC vinner krigen aleine ;) KPB er uansett en mer prioritert avd. og ble blant annet sammen med KavEsk valgt ut til å bistå det amerikanske skipet som la i kai ved Tromsø noen mndr tilbake, hvor KPB stillte mannskap til ForceProtection mens KavEsk stillte med skarpskyttere.

 

PM om det er noe mer info du trenger daim.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nå sier jeg ikke at du IKKE kommer inn med infanterist utdanning, men du kommer lettere inn med ekstra kompetanse. Hvorfor skal de slippe deg inn når en annen med samme utdanning har foreksempel nivå 3? og har søkt samme stillingen? (og er skikket) det større kamp om plassene og folk som kan litt ekstra som er relevant for stillingen vil jo bli valg fremfor en med litt mindre utdanning.

 

Men selvfølgelig, du MÅ ikke ha spesialistutdanning for å komme deg til TMBN, men du stiller sterkere enn andre. :)

Lenke til kommentar

Den største majoriteten av folk jeg kjenner som har kommet seg til TMBN var nå nettopp "enkle fotgubbs", med unntak av en enkelt VF CV90. Det er ganske mange infanterister i mekinf 3 og 4. Ihvertfall gjaldt dette for mitt kull under førstegangstjenesten, men de som fikk medic kurs hos oss fikk ikke fotkurset som infanteristene fikk. De stiller dermed ikke like sterkt på det området igjen. Vognfolket vårt fikk eller ikke det samme fotkurset, bare noen kortere en gang iblant når det var tid. Svært få som kommer kurset på alle områder fra førstegangstjenesten.

Lenke til kommentar

Da fikk jeg utsatt min Førstegangstjenste frem til August 2012.

 

2. Bataljonen virker så spennende, det eneste som ødelegger er at inntaket er i Januar. Jeg skal jo ta Forkurs for Ingeniør etter militæret, Så det ødelegger jo skolegangen. Det frister fælt lite og gå et halvt år for og så vente på starte på skole igjen.

 

Det blir nok PBN på meg, føler det er det nermeste jeg kommer 2.BTN

 

Hadde 2.BTN hatt inntak i August hadde jeg valgt det med en gang :hrm::yes:

Lenke til kommentar

BK har jo også blitt fotoppsatt i 2BN siste halvåret, som betyr at vi bærer våpensystemet (bk rør m/tilbehør) i reconpacks. Pakningene veier alt i fra 35-40kg.

Seriøst? Hva skjedde med beltevognene da? Er du i BK-troppen selv?

Joda, vi har BVene også, men bla. på øvelser, som regel på slutten når du er helt ødelagt så er det 12-24 timers fotoperasjon. Ble helo lift på et lag også. ;) så betyr vi må trene mye med fotoppsetting. pain. Men nå er jo innspurten her, masse øvelser foran oss. Hele BN skal være mobil på fot til tider og da ble jo BK plutselig en helt annet tjeneste enn man ble forespeila!

 

Er i BK selv, siste kontg. med din tidligere TRSJ. så er mye gooood stæmmmning og mye øvelsesutbytte. :p

 

 

PBN har jo mer og fetere utstyr enn 2.BN og panser går like langt og har det like hardt. Penere leir enn Skjold og.

 

Mer og fetere utstyr? slutt å tull. som for eksempel hva? stridsvogner? Poenget er jo at 2BN skal være motorisert og PBN skal være mekanisert. Like hardt og like langt, det er fordi BS elevene deres utdannes hos oss den første perioden. :p Penere leir har dere helt sikkert, for på Skjold er det jo mild sagt lite pent.

 

Ellers er det jo helt likt, bortsett fra at PBN er nærmere sivilisasjonen!

Endret av AlphaSix4
Lenke til kommentar

Vel, finnes mye rått og gradert i panser jeg vet dere ikke har:)

Men ja, Stridsvogner og CV90er er nå noen hakk råere enn et fotlag med en 30 år gammel hjulgående Sisu. Har vært på Skjold i noen måneder, da min kontigent var 4 mnd i 2.BN og så resterende tid i panser. Dette er selvfølgelig kun min mening, men synes befalet var bedre. Dette skyldes nok at i panser fikk vi nesten utelukkende befal med noen års erfaring, mens vi i 2.BN hadde tilnærmet utelukkende førsteårssjanter og UB-korper. Øvelsene gav også mye bedre utbytte etter min mening og det hele virket mer logisk etter overgangen.

Lenke til kommentar

Ja, settet ligger der enda, men brukes ikke. vi bruker bare reconpacks som vi har putta no greier oppi. Funker enn så lenge, men jævlig tungvint. Ja, det går ikke ann å gå langt med alt utstyret på ryggen, dør. Haha, under fotperasjonen fikk vi bare KP B til å bære ammokoggerne med "sand" for reelt øvingsutbytte! (KPB TRSJ som insja på det, ble jævla populære hos gutta kan du tenke deg :p) Brukte et annet nick her for noen mndr siden, da nevnte du at du kom inn i BK Troppen i TMBN, så sa du at du hadde vært i BK i fjor! Åssen går det der forresten? Koser du deg?

Lenke til kommentar
Det folk som derryck ikke skjønner at det er ingen kompanier som er BEST i 2BN. Vi er best sammen. KavEsk er best på sitt, Samme er KPB og C. StøKP er best mtp. sanitet, death from above osv. Men tar du ut en av kompaniene, så funker ikke bataljonen.

 

Jeg tok vel litt i med min påstand. Og selvsagt fungerer ikke en bataljon uten et av sine kompanier. Men det jeg ville frem til er at de er flere måter å gjøre en jobb på. Du kan gjøre den effektivt uten å mukke, eller du kan være vanskelig,treg og lat. Det er dette inntrykket vi har fått flere ganger av de som driver med forsyning og på kommandoplass. Har allerede gitt creds til BK og Javelin. Må ikke glemme santroppen. Dog utgjør disse troppene ikke hele StøKp. Når det er sagt, når 2 kompanier er såpass like som KpB og KpC så blir det fristende å sammenligne. I 9 av 10 tilfeller har KpC kommet ut med bedre resultat.

 

AlphaSix4: Prøv å søke deg inn i TMBN med kun infanteri utdanning.

Det har ingenting å si. Alle av de som søkte i KpC har kun infanteriutdanning, dvs. litt kryssutdanning i form av enten mg3, 12,7 eller rfk. Dette var et miniopptak med mange forskjellige søkere om få plasser, og av 12 søkere kom 8 inn.

Lenke til kommentar

var i KPB 2010. best year of my life, vi var vel det kompaniet som fikk skutt mest med skarpt og øvde shit mye på å ta grop med granater og slike ting som u ser i de fleste "krigsfilmer"

 

hardt tjænest, både psykisk og fysisk, mye utmarsjer og løping og kravling i gjørme, men er det som er gøy:)

 

infanteri trening var så og si daglig, mye forskjellig våpentrening alt fra primærvåpnet hk416 til mg3, 40MM, M72, p80, mp5, 12,7 , og selvfølgelig nærkamp;)

 

når tjenesten var over tror jeg det var 10 personer eller no bare fra mitt kompani som komm inn i tmbn.

 

tmbn vil også gjærne ha folk fra 2.bat pga de har ganske lik trening. for oss hadde de faktisk et eget opptak før slutten av førstegangstjenesten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...