Gå til innhold

2. bataljon (2BN) - Brigade Nord - Skjold leir - Infanteri


SuuntoCore

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Jeg skal inn! :)

 

Jeg tjenestegjør i KpC nå, og har snaue 3mnd igjen av tjenesten. Det har vært et sykt bra år med masse action hittil. Vil også bare informere om at KpC sannsynligvis er det beste kompaniet i hele bataljonen (foran KavEsk). De er har best resultater etter b.l.a laget i skarpt, hvor samtlige lag bestod på første forsøk. I KpB bestod 3 av 8 lag, og dét med et nødskrik. Ellers blir KpC høyerer rangert av bataljonssjefen og øvrig bat.stab. Med andre ord, kriging og manøvrering gjøres best i KpC. Hvis du vil drive med etteretning(samle info om fienden uten å bli oppdaget) så er KavEsk riktig for deg. I støttekompaniet er det bare dasser og slasker.

 

Etter nesten 1 år i 2.bataljon, KpC, vil jeg anbefale det på det varmeste. Mye fysisk sliting, men du blir sterkere og sterkere, og ting blir lettere. FOr meg personlig har også lysten på videre karriere i militæret kommet. TMBN virker enormt spennende og kommer mest sannsynlig til å i det minste dukke opp på opptaket. :)

Endret av derryck
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bare slenger inn et spørsmål;

 

Melder du deg inn i 2. Bataljonen, hvor store/små er sjansene for å bli sendt til utlandet? Denne bataljonen trener vel kanskje på oppdrag som kan utspille seg i utlandet, eller?

Synes 2. bataljon virker meget interessant, men er ikke så interessert i en utenlandstjeneste.

Litt dumt å gå for 2. BN da?

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Kavesk er et bra sted å være. Her er det muligheter for mange typer tjeneste, vogncrew (vognfører, skytter CV90), oppklaringssoldat, patruljemann, skarpskytter med mer. Nå skal det sies at over 50-70% av de som er i Kavesk har skarpskytter på første pri når man kan søke om stilling, og det er 10 skarpskyttere i Kavesk. Så det er hard konkurranse, og liten sjanse for å bli utvalgt. Når det er sagt, så ville jeg aldri byttet det å være skarpskytter med en annen stilling i 2BN.

 

EDIT: Fikk opplyst at 2BN ikke lenger har CV90, så stryk det med vogncrew

 

I støttekompaniet er det bare dasser og slasker.

 

Javel? Dette er jo helt feil, og svært generaliserende. Når jeg var inne var det flere som var uheldige på innrykksdagen, kom sist til posten hvor man velger eskadron, så det bare var Støtte-striper igjen. Faktisk var 2 av de 5 best trente i hele 2BN fra Støtte. BK-OP kan vel heller ikke kalles slasker og er ganske lik patruljetroppen i Kavesk.

Endret av Sierra149
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kavesk 2.BN har ikke CV90er lenger, skal du rote med den slags må du til kavesk i Panserbataljonen. 2.BN kullet som dimma sommeren 09 var de siste med CV90 hvis jeg ikke husker feil.

 

Edit: På de innrykkene jeg har vært på (2 stk, begge hæren) har det vært et kort intervju \ samtale med et befal nede på Sessvollmoen hvor man kommer med ønsker om hvor man vil, og hvorfor. Men nå er det begrenset med plasser i hvert kompani, så er du sent igjennom lege og optikkersjekk og alt det der kan du risikere at det kun er ledige plasser i støtte igjen. Når du først har havnet i et kompani skal det mye til for å få byttet.

Endret av Killswitch
Lenke til kommentar

I støttekompaniet er det bare dasser og slasker.

 

 

Javel? Dette er jo helt feil, og svært generaliserende. Når jeg var inne var det flere som var uheldige på innrykksdagen, kom sist til posten hvor man velger eskadron, så det bare var Støtte-striper igjen. Faktisk var 2 av de 5 best trente i hele 2BN fra Støtte. BK-OP kan vel heller ikke kalles slasker og er ganske lik patruljetroppen i Kavesk.

 

Ok, jeg tar det delvis tilbake. Som du nevner er BK-OP en gjeng med godt trente soldater, i tillegg til javelin-troppen. De masjer et stykke med tung pakning. Det som er kjedelig med de er at dette er våpensystemer som må brukes langt unna. De holder seg relativt langt unna fienden.

 

Resten av støtte er en useriøs gjeng med dårlige holdninger.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Halloen! Jeg har - etter å ha vært på sesjon - blitt innkalt til infanteriet - 2.BN. Jeg har noen spørsmål til de som har vært der:

 

- Det ryktes at det er usaklig kaldt der oppe, stemmer dette? Jeg vet at det er veldig kaldt der, men får man nok klær til å holde seg varm osv?

 

- Ligger man ofte ute i telt, eller er man hele tiden ved "skolen" og bor på rommet sitt?

 

- Er det sjanse for at alle kan havne i "sanitetsgruppen"? Blir dette evt. uttatt ved rekruttering? Hva teller i denne perioden? Er for min del helt uaktuelt å havne i saniteten - no offence.

Lenke til kommentar

1: Du får utlevert tøy som er såpass varme at det ikke er noen vits i å ta de på deg engang, med mindre gradestokken har bikka -40, noe jeg kun opplevde en enkelt gang. Så ja, klærne du får er meget gode.

 

2: Antall feltdøgn varierer, så vet ikke nøyaktig hvor mange du får, men 40 - 50 bør du ihvertfall regne med. Og nei, det er langt fra så ille som mange vil ha det til. "Skolen" er forøvrig en leir...

 

3: Det er en medic tropp på rundt 30 mann. Forholdsvis liten sjanse for å havne der hvis du sier ifra på oppmøtedagen at du eller vil til KpB \ C eller kavesk som er henholdsvis kamp kompaniene og oppklaringskompaniet. Det er et støttekompani som blant annet har medics, men også bombekaster, reperasjonsstøtte for å nevne noe. (javelin tropp ligger vel også under støtte tror jeg - Javelin er et bærbart \ slepbart panservernvåpen, avanserte saker).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...