thaldo Skrevet 4. september 2011 Skrevet 4. september 2011 Hei. Denne NAS løsningen har fler erfaringer med. jeg har fler USB disker som jeg ikke bruker. Spørsmålet mitt er kort å godt. Har planlagt å kjøpe 2 TByte interne disker i raid løsning. Men hvis jeg kobler på 2 Tbyte eksterne disker via USB - vil disse bli brukt i Raid løsningen? Hvis så - vil det sinke hele systemet ?
IvyMike Skrevet 14. september 2011 Skrevet 14. september 2011 På min Synology DS509+ så blir iallefall alle disker som settes i USB eller eSATA om til egne mapper. Altså ikke en del av raidet/volumet som de interne diskene består av, men som mapper som du kan sette rettigheter på, på lik linje med andre mapper i volumet/volumene. Disk jeg setter i eSATA blir by default satt til navnet "satashare" med at alle brukere har lese og skrivetilgang. Disk jeg setter i USB blir "usbshare" med samme rettigheter som eSATA.
IvyMike Skrevet 14. september 2011 Skrevet 14. september 2011 Og selv om du skulle kunne få de inn i raidet, følg rådet til Topguy og ikke gjør det. Selv om det er USB 3.0 disker (din NAS har 2.0) så er det ikke en god ide å ha USB-disker i noen som helst raidløsning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå