Gå til innhold

Hvordan måle hvitbalanse?


Anbefalte innlegg

Bruker dere de forhåndsdefinerte, eventuelt auto, eller måler dere hvitbalansen manuelt?

Har prøvd meg med å måle manuelt, men blir ikke helt fornøyd med resultatet.

Fremgangsmetode: Målte mot et hvit ark liggende på gulvet i rommet som jeg skulle fotografere i. Sørget for at hele søkeren var dekt med det hvite arket. Men synes faktisk auto hvitbalanse ga vel så riktig resultat....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruker dere de forhåndsdefinerte, eventuelt auto, eller måler dere hvitbalansen manuelt?

Har prøvd meg med å måle manuelt, men blir ikke helt fornøyd med resultatet.

Fremgangsmetode: Målte mot et hvit ark liggende på gulvet i rommet som jeg skulle fotografere i. Sørget for at hele søkeren var dekt med det hvite arket. Men synes faktisk auto hvitbalanse ga vel så riktig resultat....

 

Hvit ark fungere ikke optimalt. Du trenger grått.

 

Selv gidder jeg ikke. Jeg kjører auto og fikser hvitbalansen i RAW-filene mine. Det funker ikke om du bare skyter i jpg som enkelte fortsatt sverger til... :tease:

Lenke til kommentar

Raw er nok det beste.

 

Husk også at det kan være blandet lys (kombinasjon av dagsly, pærelys, lysstoffrør og LED-lys). Alt dette har forskjellig farvetemperatur og krever forskjellig hvitbalanse. Med RAW kan du i etterkant avstemme mot den stemning du vil ha i bildet ut fra det blandingslyset som var der.

Lenke til kommentar

Akkurat den delen er grei,men når dere snakker om å måle manuelt og bruke gråark mistet jeg tråden.. :)

1) Ta et bilde av noe grått noe, belyst i den type lys du vil måle der og da ute på location.

2) Gå inn i menyen og velg Custom WB.

TV2006083115324900.gif

Der blar du til bildet du har tatt og velger dette bildet som Custom WB.

3) Vri hvitbalansen til custom (en firkant over to trekanter).

anim_whitebalance.gif

 

4) Ta bilder med den nye, fine custom hvitbalansen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...