Gå til innhold

Til alle som planlegger å kjøpe trådløst aksesspunkt


Anbefalte innlegg

På 54 mbps WLAN er makshastigheten 54 mbps. Denne hastigheten opnår då dersom aksesspunktet og den andre enheten, f.eks. PCMCIA-kortet er veldig nær hverandre. Dersom det er stor avstand mellom de to enhetene, synker hastigheten. Hastigheten synker også dersom du setter på kryptering.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å lese de reelle hastighetene til 802.11b og 802.11g wlan kan dere lese de siste testene på www.barbara.no. Det skal også komme tester av 3com sine produkter når de klarer å sende de ut.

 

Når det gjelder rj-45 porten så er alle 802.11g aksesspunktene 10/100 Mbps. Mens de fleste 802.11b har kun 10 Mbps.

Lenke til kommentar

Mange av disse aksesspunktene (kanskje kalle dem "trådløse bredbåndsrutere"?) kan brukes som GW ut mot Internett (dvs alle PC-ene i hjemmenettverket kan dele IP-en man mottar dynamisk/statisk fra ISP).

Står det at aksesspunktet/"den trådløse bredbåndsruteren" støtter NAT vil dette fungere.

 

Om man har et aksesspunkt uten NAT-støtte må man ha en ruter(m. NAT funksjonalitet) mellom denne og kabel/xDSL modemet. Kan naturligvis også bruke ICS på en PC.

 

Selv har jeg strekt kabel rundt omkring i leiligheten :) Kunne godt tenkt meg et trådløst aksesspunkt til laptoppen min.....men jeg har da flere uttak for kabel på de plassene jeg sitter med denne. Blir vel litt råflott men med de lave prisene som er om dagen....

Lenke til kommentar
Funker det å kjøpe to slike Access Point og bruke de mellom to nettverk.

Slik at den ene står i en switch og den andre står i en annen switch, vil disse nettverkene da kunne kommunisere med hverandre?

 

Ikke alle accesspunkt støtter dette. Sjekk med leverandør / produsent før du kjøper noe.

Lenke til kommentar
Jepp, det vil de. Det blir akkurat det samme som å strekke en vanlig nettverkskabel mellom de to switchene.

 

Det ser ikke ut som at dette 3com aksesspunktet støtter bridging: 3Com OC 802.11g aksesspunkt

 

3com har også en egen serie med bridging enheter som koster betydlig mer, jeg vil ikke tro at de vil implementere en slik funksjon i de rimeligste produktene.

 

Det er også derfor de mindre leverandørene implementerer dette for å kunne konkurrere med 3Com.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...