Gå til innhold

KV Ålesund


Pleya

Anbefalte innlegg

Yes, etter en uke på feltøvelse med skiftende vær og varierende stemning så har jeg fått vite at jeg skal på KV Ålesund som artillerist. Den eneste jeg vet om fartøyet fra før er at den er i KV Sør i Ytre Kystvakt. Ansvarsområde, sør for Rørvik og til hvor?

 

Noen som har noen erfaringer fra denne båten, eventuellt bilder eller historer fra tokt? Noen som kan snakke litt om tjenesten ombord og om båtens ansvarsområde?

 

Ble ganske skuffa da jeg fikk denne båten som tjenestested etter rekrutten da jeg ville på KV Nord ytre. Det var ikke akkurat denne jeg ville på.....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

han ene befalet mitt sa jeg kom til å få et kjempe flott år, så jeg gleder meg til å komme til Haakonsvern neste mandag og få bli kjent med båten og mannskap. Men du vet ikke om båten har tokter andre steder enn utenfor ansvarsområdet sitt? Når jeg googler den så finner jeg bilder fra når den er i både Tromsø og andre byer i nord, samt at den er en tur innom Bjørnøya.

Lenke til kommentar

det vet jeg desverre ikke. men er du heldig så får du seilt litt nordover. har sett flere KV Sør båter langt oppe i nord. båten jeg er på har jo feks ligget 8 uker i bergen. og vi er ytre nord. så du vet aldri =)

 

ok, stilte samme spørsmål på milforum.net og fikk til svar at man som regel hadde 2 tokt nordover, så får se litt av Nord-Norge også :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Du skal ikke se bort ifra at du får en tur over fjorden også, England for eksempel. Tror du kommer til å like deg i KV Sør.. Nå blir det snart mørkt hele døgnet oppe i nord uansett. Synes absolutt ikke du skal være skuffet med stillingen din, da artillerist på kystvakt er en av de mest populære stillingene.

 

Hvis jeg ikke tar helt feil så vil du fungere som dekksmann i den daglige tjenesten, med unntak av noen få artilleristrutiner. Man skyter ikke så ofte, med andre ord. Arbeidsoppgaver på dekk er bl.a. maling, rustpikking, sliping, vasking etc. Men du får også muligheten til å bli hjelpemann/båtfører i den lille oransje båten (kalles sjøbjørn i KV Nord). Prøv å bli utsjekket som hjelpemann så fort som mulig, så slipper du 4-8 timer brovakt i døgnet...

 

Dette skriver jeg ut ifra erfaring på KV Nordkapp, så du får ta forbehold om at det kan være annerledes på KV Ålesund. Kan ikke noe om ansvarsområdet desverre..

 

Å være på kystvakt er uansett konge! Gratulerer

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...