Gå til innhold

Kan vgs kreve at elever kjøper sjønnlitterært verk?


Kakebakelate

Anbefalte innlegg

Det har seg slik at lillebroren min har begynt på Bodø vgs nå, og der har de da fått beskjed om at de må kjøpe seg et bestemt engelsk skjønnlitterært verk for sine egen penger. Så det jeg undrer meg over er lovligheten bak dette opplegget. De har gratis skolebøker, noe som har vært siden 2007 og utstyrsstipendet de får av staten går i sin helhet til en pc som de må "kjøpe/leie" av skolen. Så dermed må boken dekkes av egne lummer. Boken boken blir han nok tvunget til å kjøpe uansett siden det tydeligvis skal inngå i engelskpensumet, men kan skolen kreve det? Skal jo visstnok være "gratis" skole.

 

Mvh Runar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nekter å tro at de absolutt må kjøpe den boken, sikker på at han ikke har misforstått eller noe sånt?

Om læreren virkelig sier det, så er det jo bare å ta det opp med administrasjonen på skola siden det står da skrevet i loven om at alle skolebøkene skal være gratis for vgs elever.

Lenke til kommentar

Jeg har vært borti noe lignende hvor en enkelt lærer hadde bestemt seg for at elevene skulle lese en spesiell bok og dermed, i praksis, krevde at hver elev kjøpte boken for å komme seg gjennom pensum.

 

Det er ikke lov og i tilfelle mitt så måtte ledelsen ved skolen overstyre læreren og fjerne boken fra pensum.

 

Så sjekk med ledelsen hva de har å si om saken.

Lenke til kommentar

Opplevd det samme i fjor på vgs, da de som hadde engelsk kultur og kommunikasjon (?) som valgfag måtte kjøpe en bok av egen lomme. Jeg reagerte kraftig på dette, men ingen av de som faktisk går i klassen så ut til å bry seg.

 

Kanskje de synes at en hundrelapp er en billig investering i egen utdannelse. Gratisprinsippet har gått for langt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...