Gå til innhold

Hvilket av disse prosessoren er best?


Flying Squid

Anbefalte innlegg

Lurer på hvilken av disse prosessorene som er best?

 

Intel i5 760 - koster 1.599 kr (priser fra komplett.no)

 

Intel i5 2500 - koster 1.549 kr

 

AMD Phenom II X6 1090T Black Edition - koster 1.379 kr

 

Statsa på AMD prosessoren virker best, men den koster jo også minst.

Er i5 760 best pga. prisen, eller hvordan ligger de an i forhold til hverandre.

<er de egentlig ganske like gode?

 

BTW jeg spør ikke hvem jeg bør kjøpe, dette spør jeg av ren interesse.

Har selv i5 760 (kjøpt for et år sida), og to av mine venner kjøpte nettopp de to andre.

Så lurer bare av ren interesse:)

 

(+ disse prosessorene blir hovedsaklig brukt til gaming hvis det er relevant)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bedre stats? Tenker du klokkefrekvens og cache?

Da har du gått i MHz fella om du tenker slik, disse enhetene kan KUN sammenlignes om vi snakker om samme generasjon og kjerne.

Nå er det ett STORT hopp kjernemessig mellom AMD og Intel, og kan ikke sammenlignes på den måten.

Faktisk er det tilfeller hvor AMD sin 6'er vil være ett bedre alternativ enn i5 2500k og 2600k og tilfeller av hvor Intel er bedre...

 

Så skal du se hva som er best så er det benchmarker for akkurat det scenarioet som matcher ditt bruk som gjelder, ingenting annet.

 

Det at gamle i5 er dyrere er dårlig oppdatering av priser hos websjapper og litt supply and demand til tider.

Komplett har solgt GTX 280 demovare til samme pris som ett flunkende nytt 6970 og ett GTX 580 på tilbud (2000 til 2500 kroner ca) og det betyr ikke at GTX 280 kortet er bedre, langt derifra.

 

Det er tregere, trekker mye strøm og støtter ikke de samme teknologiene, så om ikke prisen settes ned så forblir det på hylla da den nyere modellen har en lavere pris og yter bedre enn den gamle.

Lenke til kommentar

Lurer på hvilken av disse prosessorene som er best?

 

Intel i5 760 - koster 1.599 kr (priser fra komplett.no)

 

Intel i5 2500 - koster 1.549 kr

 

AMD Phenom II X6 1090T Black Edition - koster 1.379 kr

 

Statsa på AMD prosessoren virker best, men den koster jo også minst.

Er i5 760 best pga. prisen, eller hvordan ligger de an i forhold til hverandre.

<er de egentlig ganske like gode?

 

BTW jeg spør ikke hvem jeg bør kjøpe, dette spør jeg av ren interesse.

Har selv i5 760 (kjøpt for et år sida), og to av mine venner kjøpte nettopp de to andre.

Så lurer bare av ren interesse:)

 

(+ disse prosessorene blir hovedsaklig brukt til gaming hvis det er relevant)

 

2500K er best gjevnt over - spesiellt om spill er fokuset. i5 760 er dog ikke så veldig langt bak at det er noe vits å oppgradere om du har denne fra før vil jeg si.

 

AMD hexacoren er veldig mye rå yelse for pengene pga. det er så mange kjerner, men dette får du kun utnyttet dersom softwaren faktisk klarer å effektivt utnytte 6 kjerner. Ulempen er at hver kjerne gjør en god del midnre arbeid enn hver kjerne på 2500K - og dette ser du spesiellt godt i spill da de ofte bare bruker noen få tråder. Skal du derimot tallknuse og encode og denslags er ikke en hexacore så dumt. Når alle 6 cores kan få arbeidet fullt ut i motsetning til det de kan på de fleste typer software så er det veldig vnskelig å slå den i ytelse pr. krone.

 

Det er også verdt å nevne at 2500K ligger et hestehode (eller flere) forran når det gjelder overklokking. Ikke bare overklokker de alle veldig bra - men det har aldri vært enklere å gjøre det enn på 1155 platformen pga. det nå finnes ulåse prosessorer til overkommelige priser.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Takk for fint svar Stigma.

 

Nei altså har aldri vurdert å kjøpe ny prosessor. Lurte mer hvordan de prosessorene var iforhold til hverandre. Tror nok ikke jeg, som er middels interresert i pc ville sett den store forskjellen.

 

Når det gjelder overklokking tror nok jeg aldri vil gjøre det. Vil ikke løse vanskelige problemer som kan oppstå. Har allerede gjennomgått det før.

Lenke til kommentar

Når det gjelder overklokking tror nok jeg aldri vil gjøre det. Vil ikke løse vanskelige problemer som kan oppstå. Har allerede gjennomgått det før.

 

Det fine med K modeller på 1155 platformen er at det er så enkelt at veldig lite kan gå galt egentlig. Selv automatisk 1-button overklokking tar lett en 2500K fra 3,3Ghz til 4,2-4,4Ghz. Opp mot 5Ghz med god kjøler og manuell overklokking.

 

Det er nesten for dumt å ikke ihvertfall moderat overklokke disse prosessorene, men det er opp til hver person å bestemme selvfølgelig.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...