Gå til innhold

egen mail server


Mister t

Anbefalte innlegg

Jeg er interessert i å ha min egen mail server, og trenger tips om hvordan jeg kan gjøre dette. Antar jeg ikke trenger mer enn en gammel athlon eller Pentium 3 eller 4 får å gjennomføre dette.

 

En annen ting jeg lurer på, jeg har lyst til å sette opp en proxy på en annen adresse. Men da kan jeg vel sette opp mail serveren og proxy serveren på samme maskin?

 

Jeg trenger info, eller tips om nettsider som kan hjelpe meg til å velge programvare som jeg kan bruke (gjerne freeware) som er med realtiv god sikkerhet.

 

I utgangspunktet er det bare jeg som skal bruke serveren, men ønsker muligheter for at andre også kan få tilgang.

 

Jeg har mulighet for fast IP-adresse, som jeg regner med er absolutt nødvendig.

 

Fler spørsmål kommer, men må ta litt om gangen.

 

Har relativt god greie på data, men har ikke noe utvidet kunnskap om nettverk og bygging av dette.

 

Takker for all hjelp. c",)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter mange år som mailadmin må jeg innrømme at det første jeg spør meg er "hvorfor?"

Hvis det bare er sånn at du vil ha mailfunksjonalitet som nettleverandøren din ikke leverer, så ville jeg sagt "se på google labs, de leverer gratis mailstøtte på ditt eget domene med spam og viruskontroll."

Hvis det er for å lære mailsystemer, så har jeg veldig god erfaring med exim. det finnes også haugevis med guider til både qmail og postfix.. alle disse er gratis..

 

hvis det er sånn at du vil ha mulighet til å få ned mail på mobil med push funksjon. (noe exchange støtter) så støtter faktisk gmail de fleste smartmobiler med samme funksjonen.

 

Etter at jeg tok i bruk de slutta jeg helt å kaste bort tid på å sette opp mine egne systemer..

Lenke til kommentar

Jeg synes kombinasjonen exim (smtpserver), dovecot (imap) og squirrelmail (webmail) på debian har fungert bra, og det finnes gode beskrivelser hvordan du setter det opp på google.

 

Imidlertid hadde jeg, som mrblc over, prøvd å finne en ferdig mailløsning fra noen andre. Over litt tid vil det være behov for litt vedlikehold uansett hvor stabil serveren er, backup må fungere, disker må skiftes og selv debian oppdateres i ny og ne :)

 

Når det gjelder hw, så er cpuene du nevner mer enn raske nok med mindre du får usedvanlig mye mail.

Lenke til kommentar

Etter mange år som mailadmin må jeg innrømme at det første jeg spør meg er "hvorfor?"

Hvis det bare er sånn at du vil ha mailfunksjonalitet som nettleverandøren din ikke leverer, så ville jeg sagt "se på google labs, de leverer gratis mailstøtte på ditt eget domene med spam og viruskontroll."

Hvis det er for å lære mailsystemer, så har jeg veldig god erfaring med exim. det finnes også haugevis med guider til både qmail og postfix.. alle disse er gratis..

 

hvis det er sånn at du vil ha mulighet til å få ned mail på mobil med push funksjon. (noe exchange støtter) så støtter faktisk gmail de fleste smartmobiler med samme funksjonen.

 

Etter at jeg tok i bruk de slutta jeg helt å kaste bort tid på å sette opp mine egne systemer..

 

Jeg stoler ikke på når noe er gratis på nett, så jeg vil ha mest mulig kontroll på personlig informasjon.

 

Jeg har internett forbindelse et annet sted, med bedre linjekapasitet enn det jeg har her så jeg tenkte først å sette opp en proxy server. Så tenkte jeg at jeg kunne ha min egen mail server også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...