Gå til innhold

[Løst] Kjøpe første stasjonære PC - hobbyspilling og -videoredigering 10 000,-


Anbefalte innlegg

Hei alle!

 

Jeg har lenge vurdert å gå til innkjøp av en stasjonær pc, da min bærbare ikke har kraften til å verken redigere video eller dra i gang et spill i ny og ne. Jeg har trålet trådene her på forumet, og satt opp en liste som jeg tenker meg som aktuell. Lista er nederst i innlegget.

 

Noen spørsmål har jeg likevel.

 

Mitt bruk:

 

- Redigere video på hobbybasis (Sony Vegas). 5-10 timer i uka, redigering av korte/middels lange klipp. To stikkord her er CUDA og 2500k vs 2600k. Noen innspill her?

 

- Spilling 5-10 timer. Som mange andre her inne, gleder jeg meg til BF3. Jeg krever ikke "Ultra high", men gjerne "High" for å få en så god opplevelse som mulig.

 

- Generell bruk; som surfing, spotify, skype, etc. etc.

 

Jeg trenger:

 

- Komplett pc med skjerm og OS til bruk nevnt ovenfor. Jeg har foreløpig ikke tatt med W7, da jeg tenkte dette kanskje var en anledning til å prøve ut Linux. Har ingen erfaring med Linux fra før. Har andre maskiner hjemme som kjører windows, så det kan kanskje være et ankepunkt for også å velge windows i denne maskinen. (?)

 

- Mus og tastatur trenger jeg også. Har utelatt dette fra oppsettet foreløpig. Jeg er keivhendt, så trenger en mus tilpasset meg. Har sett litt på Razer Deathadder Left Hand Edition, samt nye G300 fra Logitech. Er åpen for innspill, men trenger ikke bestemme meg for dette enda.

 

post-112002-0-87187600-1314819244_thumb.png

 

Setter stor pris på alle innspill og forslag til forbedringer. Jeg vet det er mange kloke hoder her inne. :)

 

Takk! ;)

 

Morten

 

Edit 1 31.08.2011: Oppdatert liste

Edit 2 31.08.2011: Oppdatert liste

Edit 3 31.08.2011: Oppdatert liste

Endret av mortensol
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde gått opp til Asus P8Z68-V Pro, da dette har bedre integrert nettverkskort eller lydkort - jeg husker ikke hvilken. Det støtter også SLI.

 

Skal du drive med lettere videoredigering trenger du ikke 2600K, tenker jeg.

 

Du får det du betaler for med tanke på skjerm. Det gjelder forsåvidt alle komponentene. Jeg hadde gått for Corsairs Vengeance minnebrikker.

 

Ellers er jeg enig med vesleengen ang. PSU, men ikke SSD. Det betyr nesten ingenting hvilken SSD du velger - uansett vil den være helt vanvittig kjapp.

 

Jeg kjører bare Linux, og har gjort det nesten så lenge jeg kan huske, men Sony Vegas fungerer ikke på Linux. Klart, det finnes alternativer.

Lenke til kommentar

Takker for innspill!

 

Jeg vurderte HX750, og hadde den lenge på lista, men byttet den mot ocz i siste liten for å spare litt penger. Har nå byttet tilbake igjen. Har også byttet ut BenQ skjermen med Dell sin UH2311, og lagt til pro versjonen av hovedkortet. Da spratt prislappen opp med 1000,-, men dersom dere mener det er verdt det, så går jeg heller for litt mer kvalitet. RAM brikkene har jeg lagt ligge uendret. Oppdatert liste i førsteposten. :)

 

Har hørt Vengeancebrikkenes kjøleribber er litt vanskelige mtp CPU kjøler. Er det kun tilfelle med Noctua kjølere?

 

Synspunkter på GPU? Er de ekstra kronene verdt det mtp CUDA, eller burde jeg heller gå for 6950/6870/560ti/Zotac GTX470? Tenker da mest på "bang for buck" og støy.

Endret av mortensol
Lenke til kommentar

RAM brikkene har jeg lagt ligge uendret.

Har hørt Vengeancebrikkenes kjøleribber er litt vanskelige mtp CPU kjøler. Er det kun tilfelle med Noctua kjølere?

 

Corsair 8GB "Low Profile"

 

Synspunkter på GPU? ... Tenker da mest på "bang for buck" og støy.

Med tanke på "bang for buck" får du nok mest med GTX560Ti/GTX470. Men den 470 vil sikkert støye en del mere, tror jeg.

Endret av vhaarr
Lenke til kommentar

... noen spill utenom CS 1.6.

Tja, jeg klarer meg fint, og kjører alle spill der; som SC2, WoW, Quake1-3, Half-Life 1-2, etc.

 

Men det er jo noen møkkaspill som ikke vil fungere 100%, slik som de som er laget av tullinger som ikke har peiling. Magicka, f.eks., er jo laget på .Net-plattformen, som om det var en god ide. Jeg har hørt om folk som kjører det fint, men jeg gidder ikke prøve.

Endret av vhaarr
Lenke til kommentar

Tror kanskje jeg går for W7. Har en windows home server som fungerer knirkefritt med de andre pcene i huset, så det kan jo være en fordel også her.

 

Tror jeg da begynner å sirkle meg inn mot et ferdig oppsett. Se oppdatert førstepost. Mulig jeg stikker innom komplett for å få med Crucial m4 ssd, og noen av komponentene til en rimeligere penge. :)

 

Noen som har en pekepinn på støy fra dette oppsettet? Hvor mye støyer et GTX570 kort, for eksempel?

Lenke til kommentar

Tror kanskje jeg går for W7. Har en windows home server som fungerer knirkefritt med de andre pcene i huset, så det kan jo være en fordel også her.

Nei, ingen fordel der.

 

Noen som har en pekepinn på støy fra dette oppsettet? Hvor mye støyer et GTX570 kort, for eksempel?

Det varierer veldig fra kort til kort. Det du har valgt er et av de bedre.

 

Ellers så mener jeg at alt ser veldig bra ut, og du trenger absolutt ikke endre SSD.

Lenke til kommentar

Takker for gode innspill.

 

- Jeg tror jeg går for W7. Skal jeg kjøpe en pc til 11000,- så skal jeg filler'n meg kjøre et program til 600,-... :D

- Bestiller nok alt fra Dustin --> går for Force SSD'en. 60GB får holde i denne omgang.

 

Men; har jeg noe å vinne mtp CUDA ved å gå for GTX570 istedenfor 6950 for 500,- mindre?

Lenke til kommentar

- Jeg tror jeg går for W7. Skal jeg kjøpe en pc til 11000,- så skal jeg filler'n meg kjøre et program til 600,-... :D

Ja, akkurat som når jeg skal låne en bok et par dager, da går jeg heller på butikken og kjøper den istedet for å faktisk låne på biblioteket. For når jeg betaler for noe så er det alltid bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...