Gå til innhold

Mikrofon til GH2


Anbefalte innlegg

Merker at jeg har en del å lære meg om mic's på digitale kameraer.

 

Først og fremst ønsker jeg en mic med ordentlig god lydkvalitet og god støydemping, men såklart innenfor rimelige grenser. Faktisk, helst nede på 1000kr nivået :p

 

Skjønner at dette kanskje blir vanskelig.

 

Men anyways...

 

Lurer på om man får tak i en mic som syncer med videoklippet, altså en mic jeg ikke trenger å synke lyden under redigering?

 

Ønsker å kunne dra nytte av god lyd på videoklippene direkte fra råfilene. Er dette mulig eller må man synce selv under redigering ved bruk av eksterne mics?

 

Skulle gjerne hatt en stereomic til å feste i blitzskoen eller på tripod.

 

Håper på en liten innføring her :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På GH2 så kan du kjøre lyden direkte inn på kameraet, så du trenger ikke noen ekstern lydopptaker. Du kan også justere lydnivået manuelt inne i menyen (i motsetning til de fleste andre DSLR-kameraer). Men selvfølgelig, det vil nok alltid bli bedre lyd med en bra ekstern opptager, så dette er noe man må vurdere seg frem til.

 

Jeg anbefaler deg IKKE å kjøpe f.eks. Røde sin Videomic Pro. Den fungerer greit innendørs, men ute - i litt vind, er den crappy som bare det. Fungerer ikke med deadcat (pels) på den heller, hjelper ingenting.

 

Drit i stereomic. Kjøp en bra retningsstyrt monomic istedet for. Selv så bestilte jeg Røde sin NTG-2 via Ebay. Fikk med en SKIKKELIG deadcat på kjøpet, mic-holder, samt overgang fra XLR-til minijack (du trenger også en overgang fra minijack til microjack, ettersom det er DET som er det som brukes som mic-inngang på kameraet).

 

NTG-2 er god mic i høy kvalitet, og den kan brukes både på kameraet (med blitssko-feste), i bom, på mikrofonstativ osv. Da får du knall lyd til en relativt greit pris. Sjekk Ebay eller BH Photovideo for priser. Drit å kjøpe mic i Norge. Det koster skjorta, er ikke verdt det.

Lenke til kommentar

Tusen takk for et kjempegodt svar.

 

Et det slik å forstå at sålenge man kobler en mic i mic inngang på KAMERAET så lagres alltid lydfilene på selve klippet i kameraet?

 

Vil den originale lyden fra den innebygde mic-en automatisk erstattes med den nye lyden?

 

EDIT: Btw, hva er bom? Det er vel kanskje en stang til å feste mic-en på slik at du får den nærmere lydkilden?

 

Ser også på linken nedenfor at det står at den kan være batteri drevet eller "phantom powered". Hva er sistnevnte? :)

 

http://www.bhphotovideo.com/c/search?Ntt=rode+ngt&N=0&InitialSearch=yes

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Røde NTG-2 er en bra mic ja. Har kjøpt den selv også. :) En bom er det du ser på det bildet fra videoen du la, altså ei stang som man fester mic`en til, slik at man kan holde den over den man skal film. Da er mic`en ute av syne for kamera, men såpass nærme at den får bra kvalitet på opptaket.

 

Sålenge du har extern mic tilkoblet kameraet, så vil den automatisk ta opp lyden fra den externe mic`en ja og IKKE den interne.

 

Og lydfilene lagres inne i kameraet da ja..

 

Du kan evt. også gjøre lydopptak med en ekstern lydopptager i tillegg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...