Gå til innhold

[Løst] PSU eller annen komponent skaper sikringsbrudd


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Grunnet tordenvær på fredag natt trakk jeg selvsagt ut støpselet til pcen, for å unngå problemer! Dagen etter da jeg satt støpselet inn i pcen, kom det en stygg lyd og sikringen på kursen i i leiligheten gikk. Neste gang jeg forsøkte å starte pcen var den helt død. Jeg tok ut strømforsyningen og forsøkte å jumpstarte den som beskrevet i en annen tråd her. Uten at den startet. Jeg gikk da ut fra at strømforsyningen var ødelagt, den var over 8 år gammel, så det var vel på tide med en ny. Jeg bestiller en ny, og etter å ha montert den skjer akkurat det samme i det jeg setter i støpselet. Etter å heilsøket med elektriker finner vi ut at alt er i orden med mitt elektriske anlegg.

 

Hvilken annen komponent kan det være som skaper dette problemet? Eller har jeg vært uheldig og fått en ny defekt strømforsyning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan nesten virke sånn.

At PSU ryker på den måten er slett ikke uvanlig, og da er det en intern komponent som ryker. Har skjedd meg flere ganger.

Men kan ikke se hvordan man skal kunne påvirke den til å gjøre det (uten f.eks å helle vann i den). En eventuell kortslutning på utgangene skal ikke gjøre det.

Lenke til kommentar

Kan nesten virke sånn.

At PSU ryker på den måten er slett ikke uvanlig, og da er det en intern komponent som ryker. Har skjedd meg flere ganger.

Men kan ikke se hvordan man skal kunne påvirke den til å gjøre det (uten f.eks å helle vann i den). En eventuell kortslutning på utgangene skal ikke gjøre det.

 

Den nye PSUen virker når jeg Jump starter den.. Jeg koblet deretter til hovedkortet, og da gikk strømmen igjen.. Sikkert utrolig dumt å prøve seg frem slik, og hvem vet hva som går i stykker i utprøvingen. Kan jeg da anta at det er hovedkortet som skaper problemet? Er sjansen stor for at dette har ødelagt flere komponenter i samme slengen?

Lenke til kommentar

Da kan det mer høres ut som at sikringen din er overbelastet? Prøv en annen stikkontakt, og sjekk hva som ellers er koblet til.

Jeg tviler på at det er sikringen, da andre langt mer strømkrevende komponenter som Vaskemaskin og oppvaskmaskin er på samme kurs, og kan operere samtidig uten problemer. Ingen av de har vært på når jeg har gjort tester. Kan en kortslutning i hovedkortet skape slike problemer, eller en eventuell annen hardwarefeil?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...