Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Treg PC, programmer som fryser


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Jeg har hatt problemer med at pcen min har begynt å reagere mye senere på oppgaver og ofte slutter programmer med å fungere, spesielt spill. Programmet fryser gjerne over lengre tid, og av og til kommer det tilbake igjen, av og til må jeg restarte programmet. Noen ganger fryser PCen i tillegg, men den tar seg alltid opp igjen etter så så lang tid. I tillegg går oppstart og spesielt det å skru av pcen mye tregere. Den bruker ofte veldig lang tid på å avslutte programmer før den slår seg av, og noen ganger slår den seg ikke av i det hele tatt uten "force shut down". Multitasking og å åpne andre hardisker fører også til en god del "lagg" før programmet/disken åpner seg.

 

Har gjort diverse feilsøking selv.

- Det er ingen oppstarts programmer/programmer som kjører i bakgrunnen som gjør den tregere. (det virker som den blir litt og litt tregere for hvor mange oppstarts programmer som er på, min ingen spesifikke som gjør den virkelig treg)

- Har nylig formatert 2 ganger, uten noen endring.

- Alle temperaturer er normale.

- RAM'en blir ikke maxet ut, er godt innenfor normalen.

- Alle drivere og windows update er oppdatert (kjører windows 7)

- Det finnes selvsagt ingen virus på pcen.

- Installerte nylig alle delene inn i et nytt kabinett og formaterte - problemene er de samme som før. Fant heller ingen fysiske feil med noen av delene i denne prosessen.

- Har tatt en ytelses test på ssd'en min, den viser normale tall.

 

Så nå er jeg litt ut av ideer egentlig! Har spekulert en del om det er ssd'en min som begynner å ta kvelden, men den fungerte fint i read/write testen jeg tok som sagt (husker ikke navnet på testen atm). Så da sitter jeg vel igjen med eventuel feilsøking på hovedkort/prosessor/RAM. Hvis noen har noen smarte tips så tas de imot med glede :)

 

Hovedkort: Asus P6T Deluxe V2

Prosessor: i7 Quad Processor i7-920

Grafikkort: GeForce GTX 260 SLI

SSD: Intel X25

RAM: Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB

Strømforsyning: Corsair Powersupply 750W Black

Endret av Mistrael
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner med det er nyformattert maskin med oppdaterte drivere du snakker om, og i så fall er nok windows og programmene utelukket.

 

Her er hva jeg ville ha testet:

  1. Kjør Memtest86+ på maskinen. Lar du denne teste stå over natta så kan du med god samvittighet friskmelde RAM brikkene.
  2. Prøv å avinstallere drivere, og installer eldre/forrige versjon. Gjør dette med både skjermkortdriver, chipsetdriver og lydkortdriver (hvis ikke del av chipsetdriverne da)
  3. Sjekk at du har siste BIOS-versjon på hovedkortet.
  4. Kjør flere tester av SSD'en din.
  5. Prøv å kjør andre OS på maskinen din (Linux live-CD) og se om maskinen også da oppfører seg slik du beskriver. Dette vil kunne svare på om det er et windows-relatert problem eller ei.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar, skal teste Memtest over natten!

 

Maskinen er det samme, både før og etter installasjon av drivere. Virker som den blir litt mer sakte for hvert program installert. Men intet spesifikt program som slower den ned.

 

Har du forslag til SSD tester? Skal se om jeg kan få installert et annet os, men jeg er som sagt rimelig sikker på at dette er en hardware feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...