Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Hjelp til utregning av bassport.


kretuk

Anbefalte innlegg

Hei, driver å planlegger en subkasse jeg skal ha bak i min Audi A4 Avant (99Mod).

 

Subben jeg har er en Cerwin-Vega! STROKER 12.4 (den modellen som kom i 2009)

 

 

Har laget en tegning av kassen, i ønskelig størrelse, men vet ikke helt hvordan portene vil fungere, så om noen kunne regne ut dette, eller vet om noen greie kalkulatorer for slikt, hadde det vært greit :-) Ønskelig frekvensområde med mest lydtrykk er mest mulig jevnt mellom 40 og 70 Hz.

 

Bilder med mål er vedlagt.

post-229251-0-93721100-1314467773_thumb.png

post-229251-0-16722000-1314467782_thumb.png

post-229251-0-37318900-1314467789_thumb.png

post-229251-0-56619000-1314467796_thumb.png

post-229251-0-79461400-1314467802_thumb.png

Endret av kretuk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg pleier å regne ut portens lengde ut ifra kassenes volum og størrelse på element..

 

og for å gjøre det enkelt, så bør arealet til porten minst være 1 cm i diameter pr tomme.. dvs har du en 12" bass element, bør røret være minst 12 cm i diameter.. MEN siden du har valgt å bygge "rørene" dvs tune kassa ved hjelp av selve konstruksjonen.. så blir det å regne på hvor mange cm2 (arealet) på porten så lengden..

 

Du har valgt å bruke 2 porter.. Det som er "greia" når du velger 2 stk porter er at de blir ganske lange om du skal tune til dypbass.. Men det skal du jo ikke :) du skal tune bassen til mellom 40 og 70 Hz..

 

Personlig mener jeg du har valgt feil kassekonstruksjone til denne jobben..

 

Du har valgt såkalt 4ordens kasse.. men siden frekvensområdet du har valgt er snevert.. dvs kun en oktav.. så ville jeg ha gått for en 5ordens kasse.. Du vil da få vesentlig mer punch og den vil spille minst 6 dB høyere.. og 6 dB er MYE !!

 

For å illustrere dette, så må jeg prøve å forklare det med et eksempel..

 

om kassa di som du har tegnet nå spiller 120 dB med 100 Watt (husk dette er bare et eksempel, men tallene stemmer).

 

Så vil en 5 ordens kasse spille 120 dB allerede ved 25 Watt !!!

 

dB skala er logaritmisk.. og for å forklare dette enkelt, så kan man si at for hver gang man skal opp 3 dB så må man dobble effekten..

 

1W = 90dB

 

2W = 93dB

 

4W = 96dB

 

8W = 99dB

 

16W =102dB

 

32W = 105dB

 

64W = 08dB

 

128W =111dB

 

256W =114dB

 

512W =117dB

 

1024W =120dB

 

2048W =123dB

 

4096W =126dB

 

Skjønner du tegninga?? eksempelet over er reelt, men jeg har ikke tatt hensyn til at bilens kupe kan gi opp mot 20dB i Gain.. så du kan plusse på en god del på tallene jeg har skrevet over :) ..

 

Og som nevnt kan du fort få 6 dB ekstra bare ved å endre kasse type.. og få mye mer effekt i forhold til effekten på forsterker..

 

Men om du likevell vil bygge kassa du har tegnet må jeg ha mer data :)

 

 

 

 

 

 

post-68150-0-16705200-1314491731_thumb.png

Lenke til kommentar

Jeg pleier å regne ut portens lengde ut ifra kassenes volum og størrelse på element..

 

og for å gjøre det enkelt, så bør arealet til porten minst være 1 cm i diameter pr tomme.. dvs har du en 12" bass element, bør røret være minst 12 cm i diameter.. MEN siden du har valgt å bygge "rørene" dvs tune kassa ved hjelp av selve konstruksjonen.. så blir det å regne på hvor mange cm2 (arealet) på porten så lengden..

 

Du har valgt å bruke 2 porter.. Det som er "greia" når du velger 2 stk porter er at de blir ganske lange om du skal tune til dypbass.. Men det skal du jo ikke :) du skal tune bassen til mellom 40 og 70 Hz..

 

Personlig mener jeg du har valgt feil kassekonstruksjone til denne jobben..

 

Du har valgt såkalt 4ordens kasse.. men siden frekvensområdet du har valgt er snevert.. dvs kun en oktav.. så ville jeg ha gått for en 5ordens kasse.. Du vil da få vesentlig mer punch og den vil spille minst 6 dB høyere.. og 6 dB er MYE !!

 

For å illustrere dette, så må jeg prøve å forklare det med et eksempel..

 

om kassa di som du har tegnet nå spiller 120 dB med 100 Watt (husk dette er bare et eksempel, men tallene stemmer).

 

Så vil en 5 ordens kasse spille 120 dB allerede ved 25 Watt !!!

 

dB skala er logaritmisk.. og for å forklare dette enkelt, så kan man si at for hver gang man skal opp 3 dB så må man dobble effekten..

 

1W = 90dB

 

2W = 93dB

 

4W = 96dB

 

8W = 99dB

 

16W =102dB

 

32W = 105dB

 

64W = 08dB

 

128W =111dB

 

256W =114dB

 

512W =117dB

 

1024W =120dB

 

2048W =123dB

 

4096W =126dB

 

Skjønner du tegninga?? eksempelet over er reelt, men jeg har ikke tatt hensyn til at bilens kupe kan gi opp mot 20dB i Gain.. så du kan plusse på en god del på tallene jeg har skrevet over :) ..

 

Og som nevnt kan du fort få 6 dB ekstra bare ved å endre kasse type.. og få mye mer effekt i forhold til effekten på forsterker..

 

Men om du likevell vil bygge kassa du har tegnet må jeg ha mer data :)[\spoiler]

Legger ved en tegning av målene du manglet.

Takker for et godt og innholdsrikt svar. Tror du det kunne blitt bedre med èn L-formet port, eller skal jeg gå for en 4" eller 6" Aeroport istedenfor?

post-229251-0-48150000-1314545426_thumb.png

Lenke til kommentar

Kunne godt tenke meg en kasse som spiller dypbass ned mot 25-30 Hz, men da uten og ødelgge for de høyerere basstonene (frekvensene). Har tidligere hatt en kasse med fire billig-12" Pioneer og 4 4" aeroporter, og det var jeg meget fornøyd med, men det tok jo da også hele bagasjeromsplassen. :-p

Har også bygd kasse med èn gigantisk L-port for en 15" jeg hadde, brukte da kalkulatoren på RE-Audio sine hjemmesider, og den ble helt perfekt for min smak :-)

Lenke til kommentar

Oki da har jeg regnet litt på dette..

 

Først og fremst har jeg lagt tuningen til 44 Hz (legger alltid tuningen noen hz over FS, slik at ikke elementet bunner for lett..)

 

Om du ser på bildet ditt som jeg har tegnet litt på.. Om du ser på "C" den skal illustrere at porten din er usymetrisk.. dvs porten er lengere i bunn enn hva den er i toppen.. (dette er ikke noe å bekymre seg for).. men på grunn av konstruksjonen må jeg ta utgangspunkt i en midtlinje.. og det er "C"..

 

A er bredden på porten, og den skal være på 50 mm (det skal da være 50mm hele veien inn)

 

B1 er lengden på porten i toppen, skal være 170 mm (slik du har tegnet inn dette målet)

 

B2 er lengden videre inn.. og den skal være 210 mm (husk å trekke fra platetykkelse)

 

Porten skal totalt ha en lengde på 380 mm, og ha 50mm åpning hele veien..

 

Grunnen til at de blir så lange er fordi du har 2 porter.. om du hadde brukt en port, ville portlengden vært halvparten.. men det er bedre med 2 porter, da du unngår blåselyd i portene.. (ved større areal)

 

Lykke til :) om du ikke skjønte alt jeg skrev, så bare spør igen..

 

post-68150-0-05878800-1314562331_thumb.png

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Tusen takk skal du ha! :-D

Da får jeg bare gjøre om litt på tegninga, og levere målene å få kappet plater :-)

 

Skal se om jeg får lastet opp et bilde av ferdig resultat. Har store planer ellers for bagasjerommet, før det endelig blir ferdig. :cool:

 

Men jeg må få spørre; bruker du noe kalkuleringsprogram for å regne ut alt dette, eller bruker du enkelt å greit en drøss med formler, tenker så det knaker å trykker på kalkulatoren? :-p

 

 

Må igjen få takket deg for utregninga, gleder meg til å få bygget og testet.

Lenke til kommentar

Jeg har et program (et eller annet sted), men hadde det ikke installert.. så måtte bruke kalkulator ja :)

 

Var en stund siden sist jeg gjorde det, så måtte google litt for å finne data på elementet ditt også.. Men det gikk greit :) Så lykke til med bygget.. gleder meg til å se bilder..

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...