Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Anlegg som ikke slår seg av sammen med bilen!


WTForum

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte meg nettopp en Audi a4 2003 mod. Bilen er kjempe, men problemet eller frustrasjonen, er det at jeg må slå av anlegget manuellt. Det fortsetter bare å spille selvom jeg slår av bilen. og når anlegget er av og bilen er av, så lager den fortsatt lyder, akkurat en sånn lyd som om den driver å skifter track'er på cd/ bytter rundt påcd'er, selvom det ikke er cd i den. (vanskelig å forklare lyden) den lager også lyden mens anlegget er på.

Noen som har peiling på hva som skjer her :S ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jordingsfeil/koblingsfeil/teknisk feil?

Lyden kommer også etter at du tar ut nøkkelen? Står nøkkelen i så får stereoen strøm (vanligvis).

 

Ja, lyden kommer selvom nøkkelen er ute. alt er liksom av.. Men anlegget kan man ta av og på uten at nøkkelen står i. eg e litt redd for at den sluker strøm liksom, når den driver å lager lyder.. og om eg kjører lenge f.eks 1,5-2 timer i strekk med anlegget på, så vil den slå seg av helt plutselig, men eg kan ta det på igjen helt normalt. jeg vet ikke om det liksom er en slags sikkerhet i tilfelle eg glemmer å slå det av når bilen er av.. snakket med forrige eier, og hun sa at hun også alltid har slått av anlegget manuellt. Det er sykt frustrerende når eg bare skal på butikken liksom.. anlegget er veldig bra, men det er nett den haken med at det ikke slår seg av selv som er problemet..

Lenke til kommentar

Høres ut som en koblingsfeil. Ville anbefalt å koble strømforsyningen via tenningen - men den skal likevel ikke drive å skifte CD-er i hytt og pine - eller slå seg av umotivert.

Overledning eller jordingsfeil kan jo være et sted å begynne - evt bare bytte ut ISO-koblingen helt (hvis det er ISO på spilleren).

 

50201eu-2.jpg

Lenke til kommentar

Det skal gå en kabel fra anlegge til tenningen som styrer dette, denne er koblet til vanlig 12v strøm fra batteriet i stedet.

Du må altså bak anlegget og finne kabelen som antagelig er merket "ignition" på anlegget ditt og koble den riktig.

Ofte er det kabelsko det bare er å flytte på, og det er ofte ganske logisk merket.

 

Men, dette er bare en side av problemet, som nevnt, den skal uansett slå seg av og på etter egen vilje...

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Blinklyset står ikke på når du hører lyden fra stereoen? Har vært borti at blinklys/kupelys etc kan slå inn på stereoen ved feilkobling.

 

Niks, nøkkelen er helt ute, ingenting står på. ingen lys ingenting. lysene slår seg automatisk av.. altså, bilen fungerer 100%, det e bare anlegget som styrer på av seg selv..

 

Sjekk hvordan anlegget er koblet, styrestrømmen til anlegget skal kobles til tenninga slik at det skrur seg av med bilen, jeg tipper det er dette som er koblet feil.

 

EDIT: Too late ;)

 

To late faktisk? så du mener løpet e kjørt?.. HAHA..

Lenke til kommentar

Blinklyset står ikke på når du hører lyden fra stereoen? Har vært borti at blinklys/kupelys etc kan slå inn på stereoen ved feilkobling.

 

Niks, nøkkelen er helt ute, ingenting står på. ingen lys ingenting. lysene slår seg automatisk av.. altså, bilen fungerer 100%, det e bare anlegget som styrer på av seg selv..

 

Sjekk hvordan anlegget er koblet, styrestrømmen til anlegget skal kobles til tenninga slik at det skrur seg av med bilen, jeg tipper det er dette som er koblet feil.

 

EDIT: Too late ;)

 

To late faktisk? så du mener løpet e kjørt?.. HAHA..

 

Haha, egentlig så mente jeg at aklla kom meg i forkjøpet, les svaret hans, det var mye bedre formulert enn mitt.

Lenke til kommentar

så vidt eg vet, så er det bare plass til 1 cd inni den. og ja, "alle" cd'er er ute. eg bruker usb i den.. men lydene kommer uavhengig om noe er i den eller ikke.. det høres ut som den veksler rundt liksom.. første gang jeg kjørte den, så trodde jeg det var ventilasjonsanlegget som drev å slo seg av og på, men når bilen var av, så merket eg at det kom fra anlegget. forrige eier hadde ikke noe logisk svar på dette... litt kjedelig om eg liksom kjøper nytt anlegg og det e samme problemet med den, for da e det jo noe med bilen :S men jeg tror også at det e en koblingsfeil. men tror dere at den sluker av strømmen når den lager de lydene? det er egentlig det som beskymrer meg.. og om eg kobler den over til tenningen og den fortsatt lager lydene, what to do then?? :p

Lenke til kommentar

Kobler du den over til tenningen vil den ihvertfall ikke "sluke" strøm når bilen står. Det er nok ikke mye strøm som går med, men om vinteren kan det jo være greit å ha batteriet så friskt som mulig uansett.

 

Sjekk kabling og se om du finner ut av kabelsalaten. Alltid greit, lærerikt og morsomt å bli litt bedre kjent med bilens skjulte ting :)

Lenke til kommentar

Har A4 selv, og tipper jeg har de samme lydene. Mener ganske bestemt at det er pga spjeld i klimaanlegget som står og justerer åpning... Har hatt disse lydene siden jeg kjøpte bilen for to år siden, og har aldri vært strømtom pga av det.

Ang. strøm til spilleren din; når du får tatt den ut, bytt om på den røde og den gule strømledningen. Den ene er konstantstrøm, mens den andre er tenningsstrøm, og det er visst ikke alle produsenter som gjør det likt :)

Lenke til kommentar

Eg var nett nede i bilen og så litt, no er lyden vekke da, siden eg ikke har brukt bilen siden i går.. men med en gang eg tar i tenningen så begynner lydene, det kan jo hende det er klimaanlegget som går, men det høret virkelig ut som en cd'veksler lyd liksom. samtidig som det ikke er det den gjør. men om du skjønner hva eg mener med lyden, den tikker og takker og virrer litt. skjønner IKKE hvordan eg skal forklare lyden. men det høres jo ikke helt riktig ut. det er bare noe som er svært frustrerende.

du sier det e spjeld i klimaanlegget, hvorfor lager den da lyder når bilen er av og klimaanlegget er av? eller sluttet bilen din med lydene når du skrur av bilen?

Lenke til kommentar

Lydene er der når jeg har skrudd av tenninga, og holder på en stund, men som du sier så er de ikke der når jeg setter meg inn i bilen igjen etter en time eller to. Høres ut som at den står og prøver å få ett-eller-annet i rett stilling, noen ganger småjusteringer, mens andre ganger større. Har slått meg til ro med at alt fungerer som det skal ellers, og batteriet beholder strømmen. Jeg har desverre ingen bedre forklaring eller løsning påå problemet :)

Lenke til kommentar

Lydene er der når jeg har skrudd av tenninga, og holder på en stund, men som du sier så er de ikke der når jeg setter meg inn i bilen igjen etter en time eller to. Høres ut som at den står og prøver å få ett-eller-annet i rett stilling, noen ganger småjusteringer, mens andre ganger større. Har slått meg til ro med at alt fungerer som det skal ellers, og batteriet beholder strømmen. Jeg har desverre ingen bedre forklaring eller løsning påå problemet :)

 

Okei.. Fikk litt svar på lydene no.. Så lenge det ikke er noe å beskymre seg over, så er det no bra..:) Tusen takk

 

Men noen som har noen triks på å få ut anlegget? som sagt, eg har ikke de typiske pinnene som man pleier å dra ut anlegget med...

Lenke til kommentar

Det nærmer seg vel nå en forklaring på selve lyden, og at det er viftene som justerer vinkelen. Hjelper det å sette den på defrost/beinvarme? Det er vanlig ihvertfall at det kommer lyder fra viften rett i etterkant av at motoren er slått av.

Ellers når det gjelder selve stereoen så gjør du som nevnt ovenfor - bytter om gul og rød ledning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...