Gå til innhold

Norges statlige gjeld


Anbefalte innlegg

Ok, så har jeg et spørsmål:

Bruker staten skatt eller printer de penger til å betale renten på lånet de har tatt opp med den private sektoren?

 

Norge går i stort overskudd, og har alltid en stor buffer. Hvor nøyaktig pengene som går med på å betale ned gjeld på kommer fra vet jeg ikke, men vi har store inntekter på flere områder, og så relevant er det ikke.

 

Skattepengenes hovedformål er at de skal finansiere velferden vår, og ikke skal gå til å betale ned gjeld.

 

Ang. trykke penger, hva mener du med dette? Pengene som trykkes har ikke noe verdi før de er satt ut i markedet og dette skjer gjennom at bankene låner nye penger. Norges bank kan trykke opp hundre milliarder sedler og ingenting skjer. Disse kan heller ikke brukes til å betale ned gjeld med, da de enn så lenge står uten verdi.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, så har jeg et spørsmål:

Bruker staten skatt eller printer de penger til å betale renten på lånet de har tatt opp med den private sektoren?

 

Norge går i stort overskudd, og har alltid en stor buffer. Hvor nøyaktig pengene som går med på å betale ned gjeld på kommer fra vet jeg ikke, men vi har store inntekter på flere områder, og så relevant er det ikke.

 

Skattepengenes hovedformål er at de skal finansiere velferden vår, og ikke skal gå til å betale ned gjeld.

 

Ang. trykke penger, hva mener du med dette? Pengene som trykkes har ikke noe verdi før de er satt ut i markedet og dette skjer gjennom at bankene låner nye penger. Norges bank kan trykke opp hundre milliarder sedler og ingenting skjer. Disse kan heller ikke brukes til å betale ned gjeld med, da de enn så lenge står uten verdi.

 

 

Man brukte trykke-mer-seddler prinsippet i Tyskland under siste verdenskrig, førte bare til at pengeverdien sank og man måtte bruke trillebår med penger for å kjøpe vanlige ting...

Lenke til kommentar

Ok, så har jeg et spørsmål:

Bruker staten skatt eller printer de penger til å betale renten på lånet de har tatt opp med den private sektoren?

 

Norge går i stort overskudd, og har alltid en stor buffer. Hvor nøyaktig pengene som går med på å betale ned gjeld på kommer fra vet jeg ikke, men vi har store inntekter på flere områder, og så relevant er det ikke.

 

Skattepengenes hovedformål er at de skal finansiere velferden vår, og ikke skal gå til å betale ned gjeld.

 

Ang. trykke penger, hva mener du med dette? Pengene som trykkes har ikke noe verdi før de er satt ut i markedet og dette skjer gjennom at bankene låner nye penger. Norges bank kan trykke opp hundre milliarder sedler og ingenting skjer. Disse kan heller ikke brukes til å betale ned gjeld med, da de enn så lenge står uten verdi.

 

Vårt pengesystem er basert på gjeld, og siden det er staten som tar opp lån, så må de betale det.

Betaler de rentene på lånet med penger de lager selv, eller med penger de får via skatt?

Siden dette er et enten eller, så må det vel være statestikk på det?

Endret av del_diablo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...