Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

12 " subwoofer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har du riktige mål til bandpasskasse?? Og hvor har du kjøpt den suben? Var helt ukjent for meg, og jeg har vært borti mye rart opp gjennom tiden. Den forsterkeren, er det noe du har bestilt ny? I så fall så ville jeg avbestilt den og funnet noe annet. Suben er også veldig tungdreven, så den krever litt kraft ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har bygget flere båndpass-kasser. Den mest vellykkede var den første med 2x12" baki en 210l kassi i en golf 1. (Måtte bygge kassen inni bilen og kassen fungerte som nakkestøtte bak + hårføner for alle i bilen. )

 

Gikk lei den dype durelyden etter en stund og bygget om til bassrefleks.

 

Kassene er vanskelig å få til. Krever også en god mellombass,for å få rask respons. Båndpass-kasser duger best til during og ikke så mye til punsj,

 

Riktig element er også viktig med høy VAS som for trykk-kammer kasser.

 

Uten nøyaktige mål / et bra beregningsprogram er du lost. Dette er ikke noe du lager på feeling. Lykke til og vi forventer en rapport på resultatet!

Lenke til kommentar

Har du riktige mål til bandpasskasse?? Og hvor har du kjøpt den suben? Var helt ukjent for meg, og jeg har vært borti mye rart opp gjennom tiden. Den forsterkeren, er det noe du har bestilt ny? I så fall så ville jeg avbestilt den og funnet noe annet. Suben er også veldig tungdreven, så den krever litt kraft ;)

jeg kjøpte suben på tilbud på skandinavias største biltreff i Helsingborg, Sverige, Vallåkratreffet. link til suben (kan være lurt å skifte til engelsk) jeg har sendt dem en mail og spurte om anbefalt kassevolum, der jeg fikk til svar at jeg skulle få en mail så fort de kunne svare. jeg har ikke bestillt den forsterkeren, da jeg fant en som jeg hadde liggende, en Helix Dark blue. er ikke sikker på effekt på den, men det er en 4 kanaler, som gikk an å brokoble til 2 mono, tror jeg.

Lenke til kommentar

grunnen til at jeg skal bygge båndpass kasse, er jo at kassen må være tett da den skal stå ute på planet på skoda pickupen. suben må være inni kassen for å ikke bli utsatt på regn og drit. og vis jeg ikke er helt på bærtur, kommer vel mesteparten av lyden kommer i bassrefleksrøret ? dere kan selvfølgelig komme med flere forslag, kassen er ikke bygd enda. men suben kan ikke stå utenfor kassen, det må være tett rundt den :/

Lenke til kommentar

Du skal ha en bandpasskasse ute på planet med bassrefleksrøret gjennom veggen og inn i bilen? Det høres ut som oppskrift på rumling.

 

OG som andre har nevnt: Bandpasskasser MÅ tilpasses elementet. De er overhodet ikke så tilgivende som lukkede "trykkammere". Her må du virkelig vite hva du gjør. Hvis ikke må du få tak i noen som virkelig vet hva de gjør. :p

Lenke til kommentar

Dette er det jeg har funnet om elementet, jeg vet ikke om det er noe er forskjellig på engelsk ? det er ihvertfall ikke nok til å fylle ut alt på nettsiden der.

 

Diameter [tommer \ mm]: 12 "\ 312 mm

Nominell effekt - RMS [Watt]: 350 W

Maksimal effekt - MAX [Watt]: 700 W

Motstand [Ohm]: 4 Ohm

Frekvensområdet [Hz]: 26 - 2000 Hz

SPL - lydtrykknivå [dB]: 84 dB

Difuzor - [ting \ diameter (mm) \ Sd (sm.kv.)]: Kevlar

Shopping Cart: aluminium

Suspensjon: Gummi

Magnet: Vekt [g] \ størrelse [mm] \ type: 4253 g \ 190mm x 40mm \

Ramme Voice Coil: aluminium

Den svingspole [tommer \ mm] 3 "\ 81 mm

X-max - max. forskyvning av diffuser [mm]: ± 8,1

Fs - resonansfrekvensen dynamikken [Hz]: 39

Qts - total kvalitet faktor: 0,53

QMS - Mekanisk Q: 6.06

QES - Elektrisk Q-faktor: 0,58

Vas - tilsvarende volum [L]: 11

MMS - Mekanisk masse av membran og Free Air Load: 264,8

CMS - mekanisk fjæring ratio (x 10-4 m / N): 0,07

BL - fluks : 18,5

Re [ohm]: 3,2 Ohm

Le - den induktans av voice coil 1 kHz [MH]: 2,49

Høyde [mm]: 153

Montering størrelse [mm]: 281

Installasjon dybde [mm]: 144

Vekt [kg]: 9,9 kg

Utstyr: Ett sett i en trekasse

Lenke til kommentar

Last ned dynabel-katalogen og se om du finner et 12" element med lignende data som på det du har. Og så plukk ut de dataene som mangler. Da kan du få et tilnærmet bilde av hvordan kassen skal bygges. (Mange av dataene kan beregnes / er avhengig av hverandre.)

 

Tror du har nok data. Fs, Qts,Vas - er de viktigste dataene som avgjør om du har et trykkammer eller et bassrefleks element. (Hvor stivt opphenget er).

 

I Dynabel katalogen ( i hvertfall de gamle som jeg har) står det hvilke data det bør være på elementer til ulike kasser.

Lenke til kommentar

Kan dessverre ikke finne link. Men fant en gratis høytalerbok der: Link

 

Sjekk sidene som omhandler 4. ordens kasse og beregningsformler. Tror du har de dataene som inngår i de formlene.

 

Rotet litt rundt i nettbutikken og kjenner meg ikke helt igjen fra de gode gamle dager da dynabel het Eltek. Er ikke så rikholdig med data lenger.

 

Jaja, lykke til! Nå tar jeg en pause fra denne tråden.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...