Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvor er kontakten nærmest telefonlinjen inn til huset?


Anbefalte innlegg

Tanta mi har bestilt gjør-det-selv-pakke til adsl. Greia er at det er ikke gjør det selv for hun, men heller at jeg skal gjøre det. Jeg har aldri koblet opp før (vi fikk montør). leste brukerveiledningen og det sto: "Det anbefales at du installerer ADSL-utstyret på den veggkontakten som er nærmest telefonlinjen inn til huset." Spørsmålet er: Hvordan finner jeg ut hvilken kontakt som er nærmest linja inn til huset og generelt hva betyr den setningen?

 

Jeg vet at jeg kan bare bruke kontakter etter den kontakten jeg installerer ADSL-kontakten på. Men er det...eh...(høres dumt ut) "rekkefølge" på de? Hvordan finner jeg ut av denne "rekkefølgen"?

 

Hvis jeg får til dette er resten bare nedoverbakke...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Plugg inn splitteren og modemet i den kontakten som passer best. Prøv deretter å plugge i telefonen i diverse kontakter og ring med den. Alle kontakter hvor telefon føkker nett er før den splitteren står i :)

Hvis huset er "fabrikkprodusert" eller det er en borettslagsleilighet så vet sikkert byggefirmaet/borettslaget hvor telefonlinjen kommer inn

Lenke til kommentar
"Det anbefales at du installerer ADSL-utstyret på den veggkontakten som er nærmest telefonlinjen inn til huset." Spørsmålet er: Hvordan finner jeg ut hvilken kontakt som er nærmest linja inn til huset og generelt hva betyr den setningen?

 

Jeg vet at jeg kan bare bruke kontakter etter den kontakten jeg installerer ADSL-kontakten på. Men er det...eh...(høres dumt ut) "rekkefølge" på de? Hvordan finner jeg ut av denne "rekkefølgen"?

 

 

Med "Det anbefales at du installerer ADSL-utstyret på den veggkontakten som er nærmest telefonlinjen inn til huset."mener de at du skal se på veggen; har tanta di flere telefonuttak, eller bare ett? Finn et telefonuttak som er i nærheten av datamaskinen hennes. Så finner du en strømkontakt i nærheten av denne. der kobler du ADSL utstyret til strøm, så kobler du en telefonledning mellom telefonuttaket og adsl boksen og en ledning mellom adsl boksen og datamaskinen... og vips, gjett hva som skjer da... Hvis hun har telenor må du installere de driverne og sånt som er med.

 

Hva mener du med at du bare kan bruke kontakter etter den kontakten du installerer adsl-kontakten på?

Lenke til kommentar

DiaVoLo Skrevet: 05 Aug 2003 19:47 Tittel:

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Det er hoved uttaket..

 

...eh hvordan ser den ut i forhold til de andre?

 

 

 

enden Skrevet: 05 Aug 2003 19:48 Tittel:

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Plugg inn splitteren og modemet i den kontakten som passer best. Prøv deretter å plugge i telefonen i diverse kontakter og ring med den. Alle kontakter hvor telefon føkker nett er før den splitteren står i

Hvis huset er "fabrikkprodusert" eller det er en borettslagsleilighet så vet sikkert byggefirmaet/borettslaget hvor telefonlinjen kommer inn

 

Jeg kan vel prøve slik du sier? Men vil ikke ting være føkka før jeg har fysisk kuttet kabelen som forbinder de to kontaktene jeg har koblet sammen med splitter? Eller vil det kanskje være føkka på en annen måte?

Det står nemlig at jeg må gjøre dette og da må jeg selvfølgelig koble rett før jeg henter tanga.

Lenke til kommentar
abrj Skrevet: 05 Aug 2003 19:55 Tittel: Re: Hvor er kontakten nærmest telefonlinjen inn til huset?

Hva mener du med at du bare kan bruke kontakter etter den kontakten du installerer adsl-kontakten på?

 

Det jeg mener: Splitterens funksjon er å dele telefonlinjen i to. En skal brukes til overføring av data og den andre til telefon. Det betyr at etter installasjon må alle telefoner bli koblet til den linja som kommer fra splitteren som er dedikert til telefon. Hvis en telefon er koblet før linja blir delt i to, regner jeg med at det skaper forstyrrelser for internetten. Det er derfor jeg må kutte linja som forbinder de to kontaktene jeg har koblet sammen ved hjelp av splitter. Derfor jeg vil vite om den "rekkefølgen". Skulle ønske jeg kunne tegne det....

 

Tanta mi har flere uttak i huset, husker ikke hvor mange, men hun bruker to analoge telefoner.

Lenke til kommentar

Det som skjer er at om du bruker telefoner på andre uttak i huset, før eller etter splitteren, så vil adsl-linja falle ut og telefonen får støy på linja. Det du kan gjør om du er usikker er å kjøpe noen meter med analog/isdn kabel og koble telefonen rett i splitteren uten å gå om et annaet støpsel. Det er det vi har gjort og det er enklere enn å begynde og leite seg fram til første støpsel og kutte kobber.

 

Er ikke sikker, men jeg trur det skal være mulig å bruke en slags to-deler for å få kobla til begge telefonene på denne måten.

Lenke til kommentar
Misshaped Skrevet: 05 Aug 2003 20:53 Tittel:

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Det som skjer er at om du bruker telefoner på andre uttak i huset, før eller etter splitteren, så vil adsl-linja falle ut og telefonen får støy på linja. Det du kan gjør om du er usikker er å kjøpe noen meter med analog/isdn kabel og koble telefonen rett i splitteren uten å gå om et annaet støpsel. Det er det vi har gjort og det er enklere enn å begynde og leite seg fram til første støpsel og kutte kobber.

 

Er ikke sikker, men jeg trur det skal være mulig å bruke en slags to-deler for å få kobla til begge telefonene på denne måten.

 

Ja det er jo en løsning det. Men man får ikke forstyrrelser dersom man kobler etter splitteren og deretter kutter litt kobber.

 

Vet ikke jeg. Får se når jeg skal dit imorgen.[/b]

Lenke til kommentar

OK; her er cluet.

Ta en titt på tegningen og følg med.

Det er i "huset" mitt 4 stk telefonkontakter. Disse ligger på rekke og rad langs den samme kablen.

Nå tar jeg og kutter kablen mellom kontakt nr to og tre. Den ene enden (den som fortsatt sitter fast og har signal) stappes inn i splitteren på kontakten for telefon/line inn. Splitteren har nå signal. Fortsatt med?

 

Den andre enden av kabelen har fortsatt ikke signal (siden du kuttet den).

Stapp denne inn i kontakten for telefon ut i splitteren.

Du har nå operert inn en liten dings i telefonanlegget ditt. Sjekk om alle kontakter har signal. Hvis de har det, så gratulerer, du er litt fingernem :)

 

Det som er forandret i huset er at kontakt en og to tar imot en masse signaler de ikke trenger. Splitteren filtrere vekk disse uønskede signalene slik at kontakt tre og fire kun får det de trenger. Med?

 

Nå er det bare å koble modemet på modem kontakten i spitteren, og dette vil motta alle de dumme signalene kontakt tre og fire slipper.

Dette er adsl-signalene.

 

Hvis du nå bruker kontakt en eller to vil disse fange opp alle signaler. Ingenting vil slippe videre til splitteren, og modemet vil da ikke noe signal.

Telefonene vil og prøve å oversette adsl-signalene til noe fornuftig, og det mest fornuftige de finner på er støy. Kontakt en og to er derfor ubrukelige - derfor tipset om å koble splitteren på før første kontakt

 

For enkel testing, må du skru litt finn deg en boks og fjern ledningen som går ut av boksen (den ledningen som kan fjernes uten at summetonen forsvinner.) Test hvilke andre kontakter som virker. Disse kan du glemme. Til slutt sitter du i kontakten som sørger for at ingen av de andre virker. Dette er den første i huset. Klipp kabelen forran denne kontakten og koble etter tegningen min.

 

Håper dette var en grei gjennomgang. Beklager bejbispråket, men jeg er så mye flinkere til å forklare når jeg kan se ned på den jeg snakker til. No offence - er bare litt teit sånn ;)

 

www.fundingsrud.net/div/adsloppkobling.jpg

Lenke til kommentar
OK; her er cluet.

Ta en titt på tegningen og følg med.

Det er i "huset" mitt 4 stk telefonkontakter. Disse ligger på rekke og rad langs den samme kablen.

Nå tar jeg og kutter kablen mellom kontakt nr to og tre.

 

Hvorfor ikke kutte før kontakt en?

Det ligger som regel et ledig par du kan bruke mellom splitter og modem i telefonkabelen som går i veggen.

Lenke til kommentar

Hvis hun har ISDN så skal splitteren kobles til før ISDN-boksen. Men etter alle innleggene her så antar jeg at hun har analog telefontilknytning.

 

Om hun har flere uttak, og ledningene mellom uttakene er skjult i veggen, så kan det være vanskelig å finne ut av dette. Prøve-og-feile-metoden er et hett tips. Det skjer ikke noe galt om du velger feil uttak, selv om telefonene og/eller ADSL-tilknytningen ikke fungerer etter planen så lenge det er koblet til på feil sted. Skjer det noe muffens, plugg ut og forsøk en annen kontakt.

 

MVH Audun

Lenke til kommentar
Beklager bejbispråket, men jeg er så mye flinkere til å forklare når jeg kan se ned på den jeg snakker til. No offence - er bare litt teit sånn  

 

Ja det var litt bejbispråk synes jeg, men no offence taken, takknemlig for svar jeg. Jeg vet hvordan jeg skal koble, selv om du skrev en detaljert gjennomgang. Problemet mitt var bare rekkefølgen på kontaktene (da dette vanligvis er vanskelig å se i et tre-etasjes hus), men nå har du gitt meg den framgangsmåten jeg trenger for å finne den første...

 

For enkel testing, må du skru litt finn deg en boks og fjern ledningen som går ut av boksen (den ledningen som kan fjernes uten at summetonen forsvinner.) Test hvilke andre kontakter som virker. Disse kan du glemme. Til slutt sitter du i kontakten som sørger for at ingen av de andre virker. Dette er den første i huset. Klipp kabelen forran denne kontakten og koble etter tegningen min.

 

...men med "boks" mener du altså en telefonkontakt som (1, 2, 3, eller 4 på tegninga di? Og må jeg åpne boksen siden du skrev at jeg må "skru litt" eller hva mente du med det? Skjønte ikke hvilken ledning du mente jeg må ta ut for å teste. Er det en telefonkabel koblet til kontakten du mener? Jeg skjønner prinsippet godt, men ikke helt det praktiske.

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke kutte før kontakt en?

Det ligger som regel et ledig par du kan bruke mellom splitter og modem i telefonkabelen som går i veggen.

 

Problemet er jo at han ikke vet hvilken kontakt som er den første. Ville da illustrere hva som skjer hvis du kutter på "feil" sted.

 

...men med "boks" mener du altså en telefonkontakt som (1, 2, 3, eller 4 på tegninga di? Og må jeg åpne boksen siden du skrev at jeg må "skru litt" eller hva mente du med det? Skjønte ikke hvilken ledning du mente jeg må ta ut for å teste. Er det en telefonkabel koblet til kontakten du mener? Jeg skjønner prinsippet godt, men ikke helt det praktiske

 

Sorry, var kanskje litt upresis der. Boks er telefonkontakt ja. Hvoran den ser ut kan variere litt. Jeg har sånne fine hvite bokser til rj45 kontakler, noen har grå runde til 3-pins kontakter, osv.

Inni denne er det forhåpentligcis festet to ledningspar som fører telefonsignalet. Du må altså åpne den.

Det ene kommer inn i boksen med signal (hvis det er den føsrste boksen så kommer ledningen utenfra), og det det andre går ut til neste boks. Se på det som å plugge ut en skjøteledning. Boksen du er i har fortsatt signal, men alle boksene bak mister det når du fjerener den utgående kabelen.

 

Synes dette og ble uforståelig, men nu må jeg på jobb :) Håper noen andre kan ta opp tråden hvis det skulle være flere uklarheter :)

Lenke til kommentar
enden Skrevet: 06 Aug 2003 07:31 Tittel:

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Synes dette og ble uforståelig, men nu må jeg på jobb Håper noen andre kan ta opp tråden hvis det skulle være flere uklarheter

 

Neida. Det var faktisk bedre når bejbispråket forsvant. Jeg forsto det nå. Huset hennes er nytt så hun har kontakter som passer til RJ-45.

 

Takk for hjelpa!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...