Gå til innhold

usikkerhet rundt .NET


Anbefalte innlegg

jeg er veldig usikker rundt dette med .NET.

som jeg tror jeg har skjønt, så er .NET et nytt rammeverk med objekter og tilleggs biblioteker som brukes både av operativsystemet og en web-side?

er dette korrekt eller har jeg oppfattet feil?

 

dersom jeg laster ned og installer .net framework, da kan jeg kjøre .net baserte programmer.

men må jeg ha dette for å kjøre en .net basert hjemmeside (asp.net?)

eller må bare serveren ha det?

Må det være en IIS server, eller kan det f.eks være en apache server?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

.NET er et rammeverk for "Mananged" Applikasjoner. For å kjøre .NET applikasjoner eller hoste asp.net sider trengen man et .NET frameverk(MS .NET Framwork, Rotor, MONO, dotGNU)

Viss brukerene dine skal kjøre MS .NET programmer må de ha .NET runtimen, som du kan få her.

ASP.NET er som ASP, klienten trenger seff ikke .NET

Viss du vil kjøre ASP.NET på Apache må nok skaffe deg en av de andre .NET'ene ettersom) MS ikke støtter Apache.

Lenke til kommentar
.NET er et rammeverk for "Mananged" Applikasjoner.

Nei. .NET er et et API.

Det kan brukes til å lage 'managed' programmer, men også web tjenester, unmanaged applikasjoner, web applikasjoner, windows tjenester ('services'), rike win32 klienter, tynne klienter, konsollapplikasjoner, .....

 

Stort sett, dersom det kan programmeres, kan det programmeres i .NET.

 

.NET er et mye mer fullstendig API enn tidligere APIer fra MS (inkl MFC, ATL, WTL, VBRUN etc etc), og tilbyr et komponentorientert rammeverk for utvikling.

 

- grå -

Lenke til kommentar
komponent orienterte programmer for web-også?

altså synlige komponenter?

så web-programmer kan nesten utvikles som et vanlig konsoll program?

Ja, men nei.

Komponent betyr, i denne sammenhengen, omtrent det samme som en DLL (bare mye mer m.h.t. versjon, avhengigheter etc).

Men et rungende 'JA!' til om man kan lage, og bruke, kontroller (andre kaller det widgets og andre ting) i web-programmer.

En slik kontroll har egenskaper, metoder og eventer på samme vis som vanlige win32 kontroller. Det er UTROLIG mye mer gøy å utvikle med dette enn gammel ASP kode.

 

- grå -

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det er et rammeverk

Det består av mer en bare .NET API, derfor et rammeverk.

Det har bestemte regler, og det er fastsatt hva som skal være med i et .NET Framework, hvis det utvikles til Unix eller Linux eller til PDAer.

...det heter tross alt .NET Framework.

 

Jeg tror ikke Pascal er et .NET språk enda, men FORTRAN og COBOL for du i .NET utgaver.

 

Men du kan få Borland C# Builder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...