Gå til innhold

Desktop erstatter som støyer, i forelesningssal


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Nå er skoleåret igang straks og jeg har kjøpt meg bærbar. Til min bekymring har jeg kjøpt en 2,6ghrz p4 HP maskin som har en alvorlig vifteløsning som lager en god del bråk.

 

Kan forumets brukere komme med tips og forslag på hvordan man kan begrense støyen? Har hørt om folk som klokker ned maskinene i slike tilfeller slik at viftebruken blir begrenset. Er det noe vits? Trenger jo bare tekstbehandling for det meste og trenger knapt cpu kraft da. Hvilke alternativer står man med bortsett fra å kjøpe ny maskin 1 måned etter man har investert? :roll:

 

Mh

Raymond Pettersen

ze pavilion 5344

Hewlett Packard

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min "litt gamle" Toshiba har et tilleggsprogram som gjør jeg kan justere ned prosessor-hastighet, video-"hastighet", etc, etc, som gjør at laptopen ble mindre varm og bruker mye mindre strøm. Ergo: Den er ideell møter nettopp fordi den fordømte vifta ikke finner på å starte opp.

 

Det må funke til forelesninger også. Kanskje finnes det et tilleggsprogram for din laptop også?

Lenke til kommentar
intel speed step eller.no

 

Funker slik at når du kobler fra strømnettet, så klokker den seg ned til feks 1.5ghz, og dermed sparer strøm og lager mindre varme.

 

Bruker å følge med laptoper.

 

Det er vel på mobile-cpuer, eller tar jeg feil? :shrug:

 

Han har en desktop-cpu tror jeg :roll:

Lenke til kommentar

Jeg ville uansett kjøpt en ny og mindre bærbar.

Desktoperstattere er ofte tunge, og jeg ville tro det blir slitsomt og bære en med seg på forelesninger hele tiden.

 

Men det er min mening da... :)

 

Lykke til uansett! Ønsker du ikke å kjøpe ny, ville jeg nok klokket ned ja, som andre har sagt... :yes:

 

Mvh,

Joachim

Lenke til kommentar

Omtenksomt av deg at du ikke vil lage braak i forelesningssalen.

Hva har du tenkt aa gjoere med distraksjonen du skaper med klakkinga paa tastene? Kjoepe deg en teleslynge og stemmegjenkjenning, og la foreleseren lese inn foredraget paa maskina di?

 

Hva skal du egentlig med maskin i forelesningssal, annet enn aa vifte med et status-symbol?

Lenke til kommentar

Som DrDoogie sier, så skjønner jeg ikke helt hva du skal med laptop i forelesning. Jeg vet ikke hva du skal studere, men jeg tror ikke jeg har hatt så mange fag der jeg kunne brukt en effektivt. Blir for mye formler og tegninger til at jeg tror det hadde vært noe poeng. Jeg har også sett veldig få som har brukt en. En ting er ihvertfall sikkert, du bør være rå på touch.

Ut ifra dette ville jeg ikke kjøpt ny maskin før du er helt sikkert på at du virkelig trenger en, og at støyen fra den du har ikke kan begrenses.

 

Et annet tips er jo å ta notater for hånd i forelesning og overføre dette til pc etterpå. Da får du repetert samtidig som du får formatert det på en bra måte. Hvis du skal ha fag med mye formler bør du vel ta en titt på LaTeX, hvis du ikke allerede behersker det.

Lenke til kommentar

Sry for at jeg ikke kan komme med noe konkret hjelp.

Jeg hadde tatt kontakt med butikken du kjøpte den fra og forklart situasjonen. I beste fall får du pengene tilbake, eller du kan få byttet den i en svakere (og stillere) modell ( og du får mellomlegget selvfølgelig). Du kan også sjekke om de har en slags spesiell angre-ordning (som elkjøp f.eks) som du kommer innom. Om du er så uheldig at du ikke kjøpte den fra en service-instilt forretning ville jeg kjørt saken som en reklamasjon. Jeg er av den oppfatningen at vifte støyen fra en bærbar ikke bør være til irritasjon. Om den er det er det i mine øyne et avik fra den egenskapen jeg forventer, og dermed en reklamasjon.

Alle butikker som selger over fjernsalg (internett, telefon o.l) er pliktig til å sende med et skriv fra Barne og familiedepartemanget som forklarer angretten. Om de ikke sende det med så utvides angreretteten fra de opprinnelige 14 dager til 3 måneder. Du kan jo sjekke om de har glemt å sende det(har skjedd meg 1 gang, og da fikk jeg faktisk bruk for det).

 

Lykke till.

Lenke til kommentar

Tror du nesten bare kan gi opp å skrive alt fra forelesningene rett over på PC. Vet ikke hva slags fag du tar man ofte har foreleserne uansett en tedens til å komme opp med artige figurer som ikke er fult like lett å tegne på PC-en som på ark :D

Som et eks. hadde en kompis av meg med seg laptop på ex.phil. forelesningene (nevner at han kunne touch...) og han slet som fa** for å få med seg alt som ble sagt på forelesningen, han satt langt uti pausen og kopierte mine notater :) Nå så jeg riktignok andre der som også brukte laptop, kan hende det funka bedre for de... :shrug:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...