Gå til innhold

Redningsmann på Sea King (Stavanger)


Kizza89

Anbefalte innlegg

Hei der,

netopp fullført førtegangstjenesten i luftforsvaret hvor jeg hadde brann og redningstjenesten. Men det jeg lurer på er hvordan jeg går her ifra til å bli redningsmann på Sea king redningshelikopteret på Sola flyplass. Eller hvem bør jeg eventuell kontakte, kystvakten, flyplassen eller forsvaret?

 

Takk på forhond :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Norsk luftambulanse? De har forsåvidt lite med redningstjenesten å gjøre. Men kravene er sikkert ikke noe mindre. Den eneste som ikke er fast ansatt av luftforsvaret er legen, som oftest er ansatt ved sykehuset i Stavanger.

 

Luftforsvaret er det som drifter og bemanner sea kingene på oppdrag fra justisdepertamentet.

Endret av norskgoy
Lenke til kommentar

Redningshelikoptera er i 330 skvadronen, denne er underlagt luftforsvaret.

Det er derfor luftforsvaret som du må kontakte.

 

Etter som eg har forstått så er kravet at du har ambulansefag eller tilsvarende og sjølvsagt at du klarer dei fysiske krava. Denne jobben er svært populær og med tanke på kor få stillinger som er tilgjengelige så er det vanskelig å få jobb.

 

Norsk luftambulanse er en stiftelse som bedriver det samme i ein litt mindre målestokk. Der er også kravet at du har ambulansefag eller tilsvarande.

 

Eg vil tru at det beste er å ta sikte på å få jobb i ambulansetjenesta og deretter bruke denne erfaringa når du søker videre mot helikoptertjeneste (enten i NLA eller i 330).

Lenke til kommentar

Skal du jobbe som redningsmann i NLA må du nesten være sykepleier med anestesiutdannig.

 

Når det kommer til å jobbe som redningsmann i 330-skvadronen kan du ikke søke deg til en spesiell plass, som feks Sola. Forsvaret plasserer deg hvor de har bruk for deg. Det er klart at du kan ønske deg plasser, men de plasserer deg hvor de har behov. Det er svært stor konkurranse for å bli redningsmann i forsvaret, er mange marinejegere og spesialjegere som søker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...