Gå til innhold

Homeplug - 200mb vs 500mb


Taxman

Anbefalte innlegg

Jeg har et sett med 200 mb homeplug i fra Dlink. Hadde planer om å bruke disse mellom server og mediacenter, men jeg ender opp med litt for dårlig forbindelse til å klare å streame 1080p. DVD går fint å streame.

 

Mitt spm er - vil 500 mb plug'er få dobbelt så stor hastighet i praktisk bruk, eller er det kun i "lab tester" de klarer dobbelt så raskt. Dersom jeg kunne doblet hastigheten, ville jeg ha klart 1080p med glans, men har ikke lyst å svi av unødvendige kroner. Noen her som har eid 200mb og så øket til 500mb og kan fortelle hvorvidt det er verdt kronene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan ytelse har du på pluggen din :ph34r:(Fart på filkopering)?

Jeg har dessverre ikke noe svar på 200 vs. 500 men jeg syntes det virker rart at 1080p by på problemer.

Test med en avspilling motsatt vei å se om problemet fortsatt er der. Kan kansje også være for lang avstand/dårlige kabler?

 

Søk på google etter review`s

Lenke til kommentar

Går via sikringskapet / er på to forskjellige kretser. Bruker dlink sinprogramvare, den sier linken er på 60 (viser to streker og det er iflg dlink nok til sd streaming,men ikke hd- og det stempte jo godt), men filkopiering var på mellom 3,5 og 4 dvs ca 25-30mps.

 

Leste idg sin review , de sier at de fikk stort sett dobbel hastighet, og på de verste stedene opp til 3x hastighet på 500 i forhold til 200.

 

Har "nesten" god nok hastighet på trådløs, men det er desverre en del nettverk i nabolaget som forstyrrer litt. Ser at 5ghz båndet er tomt her i nabolaget, så mitt alternativ er egentlig enten å shoppe 500mb settet, eller en ny trådløs ruter som sender på 2 band (vurderer e4200).

Lenke til kommentar

Når vi snakker "kurs" så er det samme sikring ikke sant? Og det er ikke mulig, desverre, prøvde på et annet uttak som gikk på en annen sikring, og det var der jeg fikk det beste resultatet, men fremdeles akkurat ikke rask nok.

 

Det er forresten trukket opp telefonuttak over hele huset (i serie, isdn) som forrige huseier brukte. Prøvde med å kjøre nettverk via dem (samme plugg) men fikk ikke kontakt. Er det noen måte jeg kan benytte meg av den kablingen for å få nettverk i huset?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kjøpte 500mb settet til Netgear, mest fordi det hadde en "switch" inkludert, slik at både blueray og setbox får nett i tillegg til mediaboksen.

Mitt problem er at iflg programvaren til Netgear sync'er hastigheten seg på 98, noe som jeg vil si blir ca 12 mb - overhead etc, iallefall 10 mb transfer. Når jeg kopierer en xvid fil, opnår jeg en hastighet på rundt 5 (som ikke er noe særlig bedre enn 200mb settet jeg hadde fra før :-( )

 

Flyttet på settet til andre kontakter, fikk sync'et på 145mb, da fikk jeg økt overføringen til ca 7 mb.

 

Men det viste seg at 7mb fremdeles ikke er nok til å streame 12GB mkv fra server til mediacenter. Mitt regnestykke tilsier at 12GB fordelt på 1.5 time utgjør ca 2.5 mb i sekundet, noe som jeg jo har 2 ganger mer enn. Så jeg mistenker at "topper" (scener som har mye action) gjør at jeg bikker over 5mb og dermed lager krøll.

 

Høres dette logisk ut? Dersom det er tilfellet, ser det ut som om jeg må ta ned lister i halve huset og kjøpe slike som kabel kan legges bak, og det er en jobb jeg helst ville ungått :-(

 

Edit : Viste seg at det var en codec som hadde gått i vrangen, og at 500mb settet faktisk klarer å overføre raskt nok til at jeg kan streame mkv filene. Så da er jeg fornøyd allikevel :-)

Som et ekstra pluss får både CD boksen og Blue-ray'n også nettilgang.

Endret av Taxman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...