Gå til innhold

Hva kan man forvente i lønn, IT-Drift


m4rv

Anbefalte innlegg

Vet dette ikke er "mulig" å svare på, men håper noen kan komme med ett svar på hvor mye man kan forvente å tjene visst man driver med drift av nettverk.

 

Vet det er mange former for drift også, og alt ettersom hva man har av erfaring osv.

 

 

Visst jeg f.eks har:

- fagbrev som serviceelektroniker - kontor og datasystemer

- 2 år fagskole innenfor nettverk- og it-sikkerhet

- ccna sertifisering

- litt erfaring fra kundesenter (1 linje)

 

Hva slags lønn kan jeg da "forvente"?

 

Hvor/hva utgjør evt. en ccna sertifisering med tanke på lønn i begynnelsen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Hvor i landet du jobber avgjør også en del.

F.eks i Oslo ligger lønnen generellt litt over andre steder i Norge.

 

Vet egentlig ikke om CCNA påvirker lønnen så mye, er vel mer for å lettere kunne få jobb.

IT-bransjen kan være relativt lukseriøst om du har rett erfaring, kompetanse og kontakter. Kontakter er kanskje det viktigste, tett etterfulgt av erfaring. Kompetanse kan tilegnes ganske lett og raskt.

 

Men, det varierer hva arbeidsgiver mener.

Noen verdsetter ting som CCNA høyt, andre ikke...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det kommer veldig an på. I privat sektor er det veldig forskjellig fra bedrift til bedrift om hva de er ute etter i forhold til sertifiseringer og formell kompetanse. Selv gikk jeg gradene fra lærling (IKT) og fagbrev før jeg fikk fast stilling. Her var det fast lønn med en provisjonsrettet andel i forhold til salg av tjenester og utstyr til de faste kundene utover den vanlige driftsjobbinga. Spennvidden er stor, og da jeg sa opp for å begynne å studere hadde jeg knappe 400.000,- i året. Hva som er vanlig er umulig å si, og det kommer også an på hvor i landet du er i og hvilke egenskaper du har som gjør deg mer attraktiv enn andre.

 

I offentlig sektor er det mer forutsigbart, men der er lønna nærmest utelukkende basert på formell utdanning (universitet og høgskole, fagbrev etc.) og ansennitet. Jeg kjenner mange flinke folk med fagbrev og diverse kompetensebevis som tjener betydelig dårligere enn de ville gjort for den samme jobben i privat sektor. Det kan derfor være lurt å forsike deg om at du vil ha muligheten til å studere ved siden. I kommune/stat/fylke er vel "Konsulent" (eller "Rådgiver", om du sitter på mastergrad eller annen tung kompetanse/erfaring) vanlig tittel for IT-drift, og da kan du forvente en startlønn på rundt 320/330.000,- om du er ny.

 

Mitt råd vil være å ta en jobb som kan legge til rette for kompetanse- og utviklingsmulighetene dine. Ikke tenk lønn helt med det første når du er helt fersk. Bygg kompetansen, bygg nettverket ditt og høyere lønn vil være et naturlig steg videre.

Endret av raab
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ja.

 

Lønn er ikke det viktigste, men kan være greit å ha en liten pekepinne på hva man kan forvente seg/"kreve" ved evt. jobbtilbud.

 

Utviklingsmuligheter og bra miljø betyr mye på jobben også.

 

 

 

Tar gjerne imot flere innspill her.

Med tanke på sertifiseringer, lønn og andre tips :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...