Gå til innhold

Ny bærbar til videoredigering og gaming


Anbefalte innlegg

Morn! Jeg skal kjøpe meg ny bærbar pc og tenkte at jeg trengte litt hjelp, siden jeg ikke har mye peil på pc'er.

 

Jeg skal ha en bærbar pc hvor jeg kan gjøre en del greier: spille dagens spill på helt ålreit grafikk, redigere HD-video (hobbysnutter), se film. En all-round pc som faktisk kan gjøre noe.

 

Jeg ligger i en prisklasse på rundt 8000 kr (+/- 500) og har sett ut:

 

Acer Aspire 7750G

 

Multicom Xishan W170

 

Asus N55SF

 

Hvilken gir mest for pengene? Er det andre som yter like bra (til mitt formål) og er billigere? Jeg tenker også på å putte på SSD-disk, men er det verdt det???

 

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

N55SF gir desidert mest for pengene!

 

Til 7500kr finer jeg lite som kan konkurrere mot den.

 

 

SSD er verdt pengene. Har en Asus N53SV som jeg satt inn en Intel 320serie 160GB SSD. Yter svært bra. Alt skjer med en gang, tunge programmer som Premier Pro og Photoshop starter på bare 2-3 sekunder, Windows 7 booter på under 20 sek.

Lenke til kommentar

Etter det jeg har fått av svar andre steder er det lite som kan konkurrere med N55SF i hvor mye man får for pengene.. så jeg gikk i anskaffelse av den. Riktignok uten SSD, det får jeg heller spandere på meg når det blir litt billigere.

Lenke til kommentar

Blir nok fornøyd! :thumbup:

 

Selv ble jeg litt sur da jeg så N55SF kom inn i nettbutikkene bare 2-3 dager etter jeg hadde mottatt min N53SV, da N55SF har sykt høyere ytelse for bare 1500kr mer en jeg betalte for min N53SV.. Men men sånn er livet.. Kommer alltid noe nytt..

 

Trenger du Ekstra lagring anbefaler jeg en USB 3.0 ekstern HDD. Bruker en fra WD selv på min og overfører filmer og slikt på opptil 150MB/s

Endret av vesleengen
Lenke til kommentar

Det du vil merke en SSD best på er oppstarten, og oppstart er vel en ganske vanlig del ved bruk av bærbar PC. Ellers så vil du merke at opperativsystemet blir 0,2 sec raskere til å vise alle filer i ei mappe (dess større mappe, dess raskere), hvertfall i forhold til min 7200 rpm. Når det gjelder gamingen så kan det være smart med SSD siden at du bruker bærbar PC. Du får ikke all verden med spill innpå. En SSD på 60 GB vil egentlig være 55,8GB. Og en på 120GB vil være 111GB. Opperativsystemet vil ta rundt 15GB. Går jo alltids an å flytte spill etter man er ferdig med dem.

 

Dette er jo ikke helt riktig. Oppstart av OS er av liten betydning - mange starter jo svært sjeldent opp maskinene sine fra helt av, de står som regel i standby (sleep, hibernation osv).

Raskere oppstart av programmer er viktigere, og mer matnyttig.

Stor forskjell når man åpner bildemappa, f.eks. - med en SSD vil alle miniatyrbildene vises svært mye hurtigere enn med en snurredisk.

 

Men en SSD gjør jo også alt som innebærer skriving/lesing til/fra disk mye hurtigere. Vanligvis må prosessoren vente på å få data fra harddisken, eller stille data som skal skrives til disk i kø. Med en SSD blir denne ventingen og køen mye mindre. Prosessoren jobber raskere/mer effektivt, og dermed vil det meste som skjer i en datamaskin gå raskere. Og dette er noe som merkes godt i nær sagt all vanlig bruk av datamaskinen. Den gammeldagse snurreharddisken har i årevis vært den største flaskehalsen i en datamaskin. Med SSD kan man si at "disken" i en datamaskin har blitt mer up-to-date med resten av maskinen.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...