Gå til innhold

Vil vi virkelig vite alt?


Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

Det vil ikke føre noe godt med seg; grunnen til at mange vil ha slike detaljer er jo at alle vil høre 'det gikk fort - han/hun døde umiddelbart uten smerter', men mange vil faktisk få høre en helt annen og langt mer brutal historie som neppe vi hjelpe dem på noen som helst måte - tvert i mot.

Det og det som til stadighet gjentas på dette forumet om rekkefølgen barna, ungdommene og de andre som ble drept døde i er nok av marginal betyding.

 

Hvor dumme tror dere vi som imøtegår dere er? Vi kan jo på grunn av slik gjentageler og bagatelliseringer av saken lure på hvor gløgge dere er.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Politiet kan måtte nedprioritere vold, voldtekt og ran

Varsler mindre politiressurser etter 22. juli

Til sammen kommer mellom 100 og 115 erfarne politifolk til inngå i terrorenheten. I praksis vil politidistriktet bli tømt for de mest erfarne og kompetente etterforskerne.

Alle forstår vel at saken ville kreve enorme ressurser. Regjeringskvartalet ligger i grus og barn er massakrert på Utøya. Hagen bruker vanlig retorikk med å sette grupper opp mot hverandre. For en ... fyll selv ut det ordet som mangler.

 

Derfor synes jeg ikke at en sak som langt på vei er oppklart skal legge så til de grader beslag på ressurser i lang tid fremover. Dette er jo en situasjon hvor ekstra bevilgniner neppe vil gjøre noen stor forskjell; det dukker ikke opp 100 erfarne etterforskere over natta bare fordi man plutselig har penger til å lønne dem.

Det er der Hagen og du tar så fundamentalt feil. Hagen har vist at han mangler forståelse for økonomiske sammenhenger, men nå stryker også juristen Hagen i juss.

 

Når faller masken til denne kyniske sjarlatanen?

 

Kynisk sjarlatan - javel. Men han har da rett. Hvorfor over 100 etterforskere? Jeg siterer VG:

Seksjonen som blant annet etterforsker gjengmiljøet, ran, grove tyverier og menneskehandel må avgi de fleste etterforskere til det såkalte «22/7-prosjektet», som Oslo-politiet har navngitt etterforskningen av bombeeksplosjonen i Regjeringskvartalet og massakren på Utøya 22. juli.

 

- Langsommere fremdrift

 

Til sammen kommer mellom 100 og 115 erfarne politifolk til inngå i terrorenheten. I praksis vil politidistriktet bli tømt for de mest erfarne og kompetente etterforskerne.

 

Er vel ikke så farlig med gjenger, ran og menneskehandel? Tydeligvis ikke, jeg sakser fra en av utallige avisartikler, denne fra April 2011 i VG.

 

Ingen av de 430 politistudentene som er ferdig utdannet til sommeren, har fått fast jobb, ifølge studentenes tillitsmann.

 

Politi-hverdagen

 

Noen av studentene har fått sommerjobb i politiet, men etterlyser de nye stillingene justisminister Knut Storberget lovet for tre år siden.

 

- Signalene er negative over alt. Ved flere politidistrikter som Oslo var det lovet nye stillinger, men nå ser det ut til at de ikke blir realisert, sier studentrådsleder Andreas Adolfsen til Aftenposten.

 

- Vi ønsker ikke å være sytete, men realitetene i arbeidsmarkedet står i sterk kontrast til de politiske signalene om flere politifolk, sier han.

 

Fant en artikkel fra 2010.

Nyutdannede politifolk står uten arbeid

 

432 politistudenter er om få uker ferdigutdannede. Men de har ingen jobb å gå til.

 

Om få uker er 432 nyutdanna politifolk klare til å gjøre Norge enda tryggere. Bare de hadde en jobb å gå til.

 

– Jeg har sett på litt lærerjobber, lærervikar eller gymlærer. Det er sinnsykt frustrerende å gå tre år på skole og så ikke få jobbe med det man utdanner seg til, forteller politistudent Olav Chan til TV 2.

– Det blir for dumt altså

 

207 av de 432 avgangsstudentene ved Politihøgskolen har deltatt i en undersøkelse om jobbsøking. Rundt 70 prosent venter på svar på jobbsøknaden, men i følge Politiets fellesforbund vil det ikke bli ansatt flere.

Endret av grovetussen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Dette er en utfordring som ikke kan løses med penger slik vi f.eks. gjør ved å kjøpe klimakvoter for å fremstå kunstig som et mønsterland når vi i virkeligheten forurenser som bare f.

 

Andre gang jeg må sitere fra retningslinjene i dag:

 

3. Respekter trådens emne, ikke bedriv "trådkapring".

Lenke til kommentar

Hvor dumme tror dere vi som imøtegår dere er? Vi kan jo på grunn av slik gjentageler og bagatelliseringer av saken lure på hvor gløgge dere er.

Du er ikke lite ufin for å si det mildt.

 

For min egen del ville jeg mye mye heller leve i den troen at f.eks. min sønn døde kjapt og smertefritt enn å vite at han led og var i dødsangst en halvtime før det faktisk var slutt, for det ville sannsynligvis ha fulgt meg livet ut og ikke på noen måte ført til annet enn bunnløs fortvilelse.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

For min egen del ville jeg mye mye heller leve i den troen at f.eks. min sønn døde kjapt og smertefritt enn å vite at han led og var i dødsangst en halvtime før det faktisk var slutt, for det ville sannsynligvis ha fulgt meg livet ut og ikke på noen måte ført til annet enn bunnløs fortvilelse.

Så du mener

  1. At medisinske eksperter ikke takler den informasjonsoppgaven?
  2. At det vil bli en viktig del av etterforskningen?

Lenke til kommentar

Dette er en utfordring som ikke kan løses med penger slik vi f.eks. gjør ved å kjøpe klimakvoter for å fremstå kunstig som et mønsterland når vi i virkeligheten forurenser som bare f.

 

Andre gang jeg må sitere fra retningslinjene i dag:

 

3. Respekter trådens emne, ikke bedriv "trådkapring".

Poenget mitt med uttalelsen ovenfor var jo nettopp (som du selvfølgelig skjønner hvis du ikke skal gjøre deg helt vanskelig) at mange politikere som kritiserer dem som tør å påpeke ressursmangelen tror at dette er en sak som kan løses på den vanlige norske måten ved å ved på pøse på med penger slik man gjør på andre fronter - for eksempel innen miljø.

 

Men det kan den ikke; antallet etterforskere med tilstrekkelig erfaring til å jobbe med alvorlige saker er veldig begrenset her i landet, så låser man 100+ av disse i et prosjekt vil det gå betydelig utover andre saker.

 

Det spiller jo ingen rolle for oss som (forhåpentligvis) ikke blir utsatt for grov kriminalitet i tiden fremover, men er jo en tragedie for dem som blir det.

Lenke til kommentar

Så du mener

  1. At medisinske eksperter ikke takler den informasjonsoppgaven?
  2. At det vil bli en viktig del av etterforskningen?

Det er jo faktisk en del medisinske eksperter som hevder at å 'vite alt' faktisk ikke er av det gode i det hele tatt og ofte kan virke mot sin hensikt.

 

Og ja; selvfølgelig vil 'personlig oppfølging på detaljnivå' av hvert enkelt offer/drap legge beslag på en betydelig del av totalressursene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Det spiller jo ingen rolle for oss som (forhåpentligvis) ikke blir utsatt for grov kriminalitet i tiden fremover, men er jo en tragedie for dem som blir det.

Jeg har så stor tro på det norske demokratiet at der vil bevilges nye stillinger til politiet i forbindelse med denne etterforskningen. Blant annet vil det sikkert kreve enorme ressurser og kartlegge noen miljøer politiet etter min mening har oversett.

 

De miljøene går nok på tvers av landegrensene. Bare å finne ut hva som gikk galt og hva som ble gjort riktig, ansvaret og kommunikasjonen mellom ulike etater vil kreve lang tid. Dette er det største angrepet på vår rettsstat og demokrati siden andre verdenskrig og 22 juli kommisjonen er den mest omfattende kommisjonen som er nedsatt siden andre verdenskrig.

 

Det er jo faktisk en del medisinske eksperter som hevder at å 'vite alt' faktisk ikke er av det gode i det hele tatt og ofte kan virke mot sin hensikt.

Og hvordan tror du medisinske eksperter leser slike situasjoner og gir informasjon deretter?

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Det spiller jo ingen rolle for oss som (forhåpentligvis) ikke blir utsatt for grov kriminalitet i tiden fremover, men er jo en tragedie for dem som blir det.

Jeg har så stor tro på det norske demokratiet at der vil bevilges nye stillinger til politiet i forbindelse med denne etterforskningen.

Pffft. Kommer aldri til å skje.

 

Vi er jo allerede før Utøyatragedien på et nivå der de færreste som er fornærmet i en sak er fornøyd med politiets innsats. Jeg har selv anmeldt 3 saker i løpet av de siste 10-12 årene og hver eneste gang har de blitt henlagt - selv når en av sakene hadde både vitner og håndfaste bevis. De to siste sakene som rammet meg (innbrudd i kjellerbod og i bil) gadd jeg ikke engang å anmelde siden det bare er bortkastet tid siden egenandelen på forsikringen i de tilfellene uansett var høyere enn skadene.

 

Det finnes ingen politisk vilje i Norge til å øke politiets reelle ressurser på noen som helst måte, og det er rimelig naivt å tro at det vil endre seg nå. Det er som alltid ofrene som må ta støyten, og det er jo folk blitt vant til.

 

Det er bare så synd at det nå i en periode også vil kunne gjelde for alvorlige forbrytelser.

Endret av satchman
Lenke til kommentar

Det spiller jo ingen rolle for oss som (forhåpentligvis) ikke blir utsatt for grov kriminalitet i tiden fremover, men er jo en tragedie for dem som blir det.

Jeg har så stor tro på det norske demokratiet at der vil bevilges nye stillinger til politiet i forbindelse med denne etterforskningen. Blant annet vil det sikkert kreve enorme ressurser og kartlegge noen miljøer politiet etter min mening har oversett.

 

De miljøene går nok på tvers av landegrensene. Bare å finne ut hva som gikk galt og hva som ble gjort riktig, ansvaret og kommunikasjonen mellom ulike etater vil kreve lang tid. Dette er det største angrepet på vår rettsstat og demokrati siden andre verdenskrig og 22 juli kommisjonen er den mest omfattende kommisjonenj som er nedsatt siden andre verdenskrig.

 

Tro gjør man i kirken, eventuelt moske eller annet egnet område for overtro. Jeg har stor tro på at det aller meste som gjøres og bevilges i hui og hast her i landet er i etterpåklokskapens navn. Det gjøres svært lite føre-var tiltak, her bygges forsvaret ned, politiet har ikke nok penger til helikopter, ikke nok jobber til de utrolige 400 stillingene i politiet per år. Nedbygging og nedbemanning av politikammer i distriktene.

 

Vet du hva som er visjonen til regjeringen? To (2!) polititjenestemenn per 1000 innbyggere i landet til 2020. I 2008 hadde Norge en dekning på 1,76 politi pr. 1000 innbyggere. I dag er denne redusert til 1,66. Sverige, med sine 9,4 millioner, har 2,2 politi pr. 1000 innbyggere. Det er med andre ord ikke akkurat et urealistisk mål Regjeringen har satt seg. Men til tross for store ord om tidenes satsing på politi, peker altså trendkurven i retning av tidenes nedprioritering.

 

Nedbemanning er nå gått så langt at politipatruljene får beskjed om å se bort fra «mindre alvorlige» forbrytelser. Situasjonen ved volds- og sedelighetsseksjonen i Oslo er så prekær at ledelsen nylig besluttet å henlegge en sak som omfattet seksuelle overgrep mot barn under 16 og 14 år.

 

Har du fremdeles klokketro på det norske demokratiet?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Har du fremdeles klokketro på det norske demokratiet?

Demokratiet er demokratiets verste fiende og beslutninger kan ta tid. Ja jeg antar at der vil komme nye stillinger som ikke ellers hadde kommet. Demokratiske beslutninger tar desverre tid og når fanden vil at intet skal skje nedsetter han en komite. Vi har da fått brukbar informasjon så langt. I et diktatur får man jo ikke vite noe.

 

"Democracy is the worst form of government, except for all those other forms that have been tried from time to time." (from a House of Commons speech on Nov. 11, 1947)

Churchill

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Carl Ivar Hagen og denne http://www.minervanett.no/2011/08/15/vil-vi-virkelig-vite-alt/ artikkelen provoserer meg. Jeg er enig med Kjell Mgne Bondevik som spør hvorfor Hagen skal blande seg inn i etterforskningen ved å så splid og tvil om etterforskningen på den måten han ordlegger seg.

Har han blandet seg da? Har han noe som helst påvirkning på etterforskningen?

 

Og viktigst av allt:

Ringte han opp media og sa sin mening eller sa det uoppfordret i et intervju, eller var det media som spurte han et spørsmål og han som gav sitt ærlig svar og sin mening?

 

Etter medias heksejakt etter og svartmalingskampanje mot FRP etter utøya så er det vel egenklig ikke så mye tvil om det siste. En jornalist tenkte sikkert at dette var en god måte å svartmale han på og spurte han om han mener at det skal brukes så mye tid på etterforskningen. Hva skulle han ellers ha gjordt? ikke svart og fremstått som feig? løyet for å fremmstå som politisk korrekt?

 

Akkurat det samme gjelder sikkert muslim terrorist "utalelsene". Tror dere virkelig dette er en utalelse han har kommet med helt fritt? Eller tror dere kansje at det var en jornalist som tenkte "her har jeg en mulighet til å svartmale FRP enda mer og lage overskrifter" også spurte han noe i retningen av "hvem er det som stør bak mest terrorisme i værden". Dessuten har han jo helt rett. Det er muslimer som står bak det helt suverent største anntallet drepte av terrorisme i nyere tid...

 

Så du kgun stusser ikke i det heletatt over at media finkjemmer alle historiske utsagn fra FRP politikere for å kunne finne noe som kan sværte dem etter utøya, mens f.eks et parti som rødt som ville gjennomføre væpnet revulusjon for å få gjennom sin politikk blir ikke nevnt en gang? Hva syns du om bruk av hersketeknikker og sværtekampanjer i god amerikansk stil kgun? Det ser for meg ut som at du liker det veldig godt, bare det går riktig vei da selvsagt.... :hm:

 

 

Det er artig hvordan dere venstreekstremister får dere til å annklage FRP velgere for å være en uopplyst uintelligent saueflokk, også biter dere selv på absolutt allt av propaganda media kommer med i deres svartmalingskampanje mot FRP :roll:

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Etter medias heksejakt etter og svartmalingskampanje mot FRP etter utøya så er det vel egenklig ikke så mye tvil om det siste. En jornalist tenkte sikkert at dette var en god måte å svartmale han på og spurte han om han mener at det skal brukes så mye tid på etterforskningen. Hva skulle han ellers ha gjordt? ikke svart og fremstått som feig? løyet for å fremmstå som politisk korrekt?

Stakkars forfulgte mann. Når skal han knappe helteglorien i nakken?

 

Så du kgun stusser ikke i det heletatt over at media finkjemmer alle historiske utsagn fra FRP politikere for å kunne finne noe som kan sværte dem etter utøya, mens f.eks et parti som rødt som ville gjennomføre væpnet revulusjon for å få gjennom sin politikk blir ikke nevnt en gang? Hva syns du om bruk av hersketeknikker og sværtekampanjer i god amerikansk stil kgun? Det ser for meg ut som at du liker det veldig godt, bare det går riktig vei da selvsagt.... :hm:

Tror ikke de trenger finkjemme noe. Det ligger åpent i dagen for oss som har fulgt Hagen og partiet siden dets tilblivelse.

 

Det er artig hvordan dere venstreekstremister får dere til å annklage FRP velgere for å være en uopplyst uintelligent saueflokk, også biter dere selv på absolutt allt av propaganda media kommer med i deres svartmalingskampanje mot FRP :roll:

Så jeg er blitt venstreekstemist nå? Da er du sannelig min hatt høyreekstremist. Dere tapte forrige gang og skal tape nå også. Vent til du treffer noen venstreekstremister, så tror jeg du lusker ut herfra med halen mellom beina.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Stakkars forfulgte mann. Når skal han knappe helteglorien i nakken?

Se der ja. Hersketeknikkene....

 

Og du er virkelig så ideologisk blindet at du ikke har sett sværtekampanjen fra media mot FRP siden utøya?

 

screw politikken, vi skal prøve å få drit på de vi ikke liker :ermm:

 

Dette har media ventet lenge på, og endelig har de fått unskyldningen de trengte. Venstresiden hater USA, men metodene som brukes over dammen i "politikken" med skitkasting og sværtekampanjer mot enkelt kandidater i stedenfor å diskutere politikken liker de visst veldig godt....

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Og hvorfor skulle noen luske ut med halen mellom bena i møte med hvilken som helst ekstremist?

Du skrev

 

Det er artig hvordan dere venstreekstremister får dere til å annklage FRP velgere for å være en uopplyst uintelligent saueflokk

 

Da antar jeg at du mener jeg er en av dem.

 

Men du er ingen ekstremist, men tar deg den frihet å kalle meg ekstremist?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Har du fremdeles klokketro på det norske demokratiet?

Det norske demokratiet fungerer jo.

 

Oslo politidistrikt har fått 95 ekstra stillinger bestående av nyutdannede politifolk for å frigjøre mer erfarne tjenestemenn til etterforskningen etter angrepene mot Regjeringskvartalet og Utøya.

Kilde: http://www.abcnyheter.no/nyheter/110819/terror-gir-95-nye-politistillinger

 

Se også:

 

Regjeringen har gitt politiet 20 millioner kroner ekstra som følge av terrorangrepene. Pengene skal brukes til 100 nye stillinger.

VG Nett følger

 

Terrorangrepet 22. juli

 

95 av stillingene er i Oslo politidistrikt og fem i Nordre Buskerud.

Kilde: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/artikkel.php?artid=10080867

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...