Gå til innhold

Samsung Galaxy S2 ikke til vanlig norsk bruk?


Anbefalte innlegg

Heisann forum

 

Kjøpte en Samsung Galaxy S2 for åtte uker siden og etter tre uker begynte de nederste "tastene" å bli uresponsive. Etter en tur på fjellet ville den ikke lade og jeg tenkte at "pokker heller, jeg har nok fått et mandagsprodukt" og sendte den inn. I går, fem uker etter jeg har sendt den inn, får jeg en mindre hyggelig beskjed fra Spaceworld at den er "fuktskadet, og kan ikke repareres". De tar i tillegg ikke ansvar da det er snakk om fuktskade (ifølge dem) og jeg står igjen på bar bakke. Hva i svarte *sett inn stygge nordnorske gloser her*?! Den forrige mobilen min HTC Touch Pro hadde jeg med på turer som varte i ukesvis og den ble riktignok tom for strøm etter én uke, men likevel var det bare lade den opp igjen. Skal virkelig ikke nyere mobiler tåle sunt norsk bruk? Mobilen ble oppbevart i en regntett Berghaus-jakke som holdte meg og samtlige andre ting knusktørre.

Har sendt inn klage-mail til Samsung, men tviler på de blir å gjøre annet enn å sende meg en standardmail, og derfor velger jeg å spørre dere; Er det virkelig slik? Jeg tar gjerne på meg ansvar hvis det hadde vært min feil, men jeg føler at svakheten ligger klart på produktet her?

 

Tar gjerne imot tips om hva jeg evnt skal/kan gjøre videre.

 

Hilsen fortvilet forbruker

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville krevet fotobevis av skadene fra verkstedet. Du kan jo og ta kontakt med forbrukerrådet, www.forbrukerportalen.no

Når du får sendt inn en klage, så vil de ta kontakt med selger. Men om verkstedet kan bevise fuktskade, så har du vel en litt dårlig sak. Men det koster ingen ting å klage.

Husk å fortelle butikk at telefonen ikke skal sendes i retur eller skrotes intill videre.

 

Håper det ordner seg ihvertfall.

 

Det er mange grunnen for at fuktskaden kan komme. Det kan holde med at man har telefonen i lomma under et kraftig regnvær, eller mens man trener. Telefoner er heller ikke så glade i badrom.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

En moderne telefon skal tåle normalt bruk. Bruker min telefon på trening, badet, litt regn. Har MANGE ganger måtte tørke vekk fuktighet. Aldri hatt problemer.

 

En telefon SKAL tåle den type aktivitet uten at det skal påvirke telefon. Dette ble lovbestemt for noen få år siden. Hvis der ikke er synlige vannskader i telefonen kan klage. Be om å få skaden dokumentert.

Lenke til kommentar

For mange år siden, omlag 7-8 tror jeg. Fikk jeg "vannskader" på min daværende Sony ericsson mobil. Telefonen var kun brukt normalt, altså ligget i lomme og slikt. Fikk også telefonen i retur etter noen uker med beskjed om at den var fuktskadet og fikk i tillegg regning fra verkstedet for kontroll.

 

Tok kontakt med forbrukerrådet og fikk de til å sende et brev om saken. Etter 1 år med kamp mot Sony fikk jeg ny telefon, men da hadde jeg forlengst kjøpt ny.

 

En telefon som Samsung Galaxy S2 er etter min mening ikke bygget for å ligge i en jakkelomme når man er på tur. Smarttelefoner er lite motakelig for kondens og burde holdes tørr for en hver pris. Ville anbefalt å ha telefonen i ei mobilveske og ha den i sekken, veska, buskelommen,.... Jakkelomme er den dårligste plassen å ha en mobil, der utsettes den for mye kondens og fukt.

Lenke til kommentar

Her er det en fuktskade på IPhone der eier vant fram

I den saken opptrådde både verkstedet og butikken dårlig. Først en rapport med væske, men de kunne ikke si noe om hva som var skadet og plutselig var den ikke fuktskadet allikevel.

I de seks første månedene har butikken bevisbyrden og det har betydd at de fleste kunder har vunnet fram med sakene sine, men det snudde for ikke sålenge siden, da verkstedet og butikken la fram tilstrekkelig materiale for å vinne (arbeidsrapport med beskrivelse av ytre påvirkning og hvordan det har påvirket telefonen og bilde®).

 

Hvis man går i fjellet/trener så er ikke akkurat en jakkelomme noe sted jeg ville lagt en telefon. Det er ikke bare telefoner som tar kvelden der, men mp3-spillere får også fort utslag på fuktindikator og irr på ladekontakt, da de sjelden er beskyttet.

Lenke til kommentar

Å ta en slik telefon med på fjelltur synes jeg er litt vel optimistisk. Da hadde jeg iallefall lagt telefonen inni en plastikkpose. Som HTC-fan sier, i en jakke oppstår det fort kondens.

 

Men joda, telefonene er mer utsatt nå som det er mer elektronikk i dem. Min Huawei lå på noen få dråper vann med skjermen ned, noe som resulterte i at hele høyresiden sluttet å virke. Min HTC Desire før det, følte deler av USB pluggen med når jeg dro ut kabelen. Disse to er det første av 10 mobiler jeg har hatt som faktisk har blitt ødelagt. Og de andre har blitt brukt som kasteballer og prosjektil..

Lenke til kommentar
I den saken opptrådde både verkstedet og butikken dårlig.

Sant nok, men verksted og butikker er veldig snare med å kalle det fukt-skade uansett kan det virke som(ikke at jeg sier at det er tilfelle i denne saken, men generelt). Det er en slik sak bruker ikke kan forsvare seg mot og som står klart i deres garanti - de sparer lett penger på slikt. Nå mener nå jeg at en tlf skal kunne tåle en tur i skog og mark/fjellet jeg da - det er vel typisk norsk det? Da får de isåfall merke produktet med at vanlig norsk 'sjel' for å være ute i naturen ikke er innenfor produktets garanti.

 

Nå skal det sies at jeg ville valg en annen tlf hvis jeg hadde hatt stort behov for tlf på mine turer selv. Da hadde jeg valgt 'vanntett' og en som har tålt litt juling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er helt enig med kandasa, man kjøper ikke en Galaxy s2 for bruk til fjellturer, da går man for noe mer robust.

 

Som det sies i dette svaret fra forbrukerrådet er det selger som skal legge fram dokumentasjon på at fukten har skadet telefonen, samt å legge fram dokumentasjon på type fukt. Reklamsasjon dekker som skrevet i svaret: "For at feilen skal regnes som en mangel må det ha foreligget en iboende svakhet ved mobiltelefonen, og feilen må ikke være forårsaket av deg etter levering."

 

Har hatt mange mobiler som har tatt kvelden pga fukt ved normal bruk og har som regel gitt f... og kjøpt ny mobil da klagesaken vil ta så lang tid at jeg innen saken er avsluttet for lengst har gått over til ny mobil. Jeg har mine mobiler i 1-1,5 år for jeg gir de bort/kaster de og kjøper ny. Har nå en HTC Desire som slår seg av grunnet overoppheting. Regner med at jeg nok må i runde med forbrukerrådet denne gangen også, men da jeg allerede har kjøpt en Samsung Galaxy s2 som erstatning, så det koster jo ikke noe å prøve...

 

Mobiler som lages i dag er og blir en forbruksvare.

Endret av HTC-fan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...