Gå til innhold

Ny HTPC, trenger tips


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Denne listen er ikke offentliggjort

 

er beskjeden som kommer opp når jeg følger linken :)

 

Er mange fine variasjoner av HTPC man kan lage i dag. mange sier ofte at man ikke trenger dedikert grafikk men jeg liker det og mener det er den viktigste kompomponenten. synest ATI sine gjør en meget fin jobb i DTS HD.

Lenke til kommentar
Denne listen er ikke offentliggjort

 

er beskjeden som kommer opp når jeg følger linken :)

 

Er mange fine variasjoner av HTPC man kan lage i dag. mange sier ofte at man ikke trenger dedikert grafikk men jeg liker det og mener det er den viktigste kompomponenten. synest ATI sine gjør en meget fin jobb i DTS HD.

 

Diskret grafikkort på en HTPC er for dumt. Intels integrerte IGP for eksempel gjør alt du måtte ville i forhold til videobehandling - uten ekstra kostnad og utrolig mye mer energieffektivt. Alternativt er AMDs løsninger med integrert skjermkort på hovedkortet også en god løsning, dog jeg holder en knapp på Intel på dette området, spesiellt i forhold til energieffektivitet.

 

Intels IGP skal støtte alt det OP etterspør så langt jeg husker, men les gjerne mer om hvilke standarder som offisiellt støttes osv. her:

http://www.anandtech.com/Show/Index/4083?cPage=23&all=False&sort=0&page=7&slug=the-sandy-bridge-review-intel-core-i7-2600k-i5-2500k-core-i3-2100-tested

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Siden det ikke går å se listen din, vet jeg ikke helt hva du er ute etter, men et par ting:

 

Dersom du skal gå for intel er det et par ting du må huske på. Intel GMA 3150 klarer ikke 1080p, derimot klarer intel sandy bridge gpu'ene fint 1080p (i3 er mer en nok). MEN skal du kjøre ubuntu, kan du få visse utfordringer. Intel sandy bridge og Ubuntu er ikke helt supre venner da ubuntu 11.04 benytter kernel 2.6.38 og mesa 7.10. Jeg har selv installert kernel 2.6.39 og 3.0.0 med mesa 7.11 og disse har for min del vært problemfrie med sandy bridge. Derimot har det vistnok vært litt trøblete med 2.6.38 mesa 7.10

 

Se her for mer info.

 

Annet enn det har jeg nettopp satt opp en Shuttle XS35GTV2 (atom, nvidia ion2) som htpc. Litt trøblete å få opp å kjøre stabilt - måtte installere nvidia 280 beta drivere da xbmc krasjet med non-beta drivere. Ser dog nå at 280 linux drivere ikke lenger er beta, og burde vel muligens fungere greit ut av boksen. Annet enn det er jeg svært fornøyd med XS35GTV2 - helt stille (ingen vifter) og null temperatur problemer (til og med inne i et skap). XS35GTV2 har fått litt klager fordi det ikke finnes optisk ut - dts over hdmi vet jeg dog ikke, men ligger sikkert info om dette enten hos shuttle eller ute på nettet.

 

(og ja som proson sier - hold deg unna AMD. Vet det er gjort forbedringer her, og hardware accel er mulig for AMD i xbmc nå, men som regel trøbbler det såpass mye at du bør gå for noe annet).

Endret av oelbox
Lenke til kommentar

Ja, det vil jeg gjøre klart - min annbefaling å bruke en Intel CU med IGP fra en av de to siste generasjonene CPU tar IKKE hennsyn til software kompatabilitet med Linux baserte OS. Dette har jeg ikke nok erfaring nok med disse OSene til å garantere - så dette må du sjekke ut selv.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Stigma, jeg er egentlig enig. Jeg har hatt mindre trøbbel med intel i3 2310 enn både nvidia og amd (på linux), så jeg ville gått for dette. Jeg tror (uten at jeg har sjekket) at ubuntu 11.10 kommer med kernel 3.0.0 og mesa 7.11. Hvis ikke er det mulig å legge til xorg-edgers ppa i ubuntu 11.04, og da får man nyere versjoner av xorg-drivere og mesa etc.

 

Så hadde jeg skulle satt opp noe akkurat nå hadde jeg absolutt gått for et i3 sandy bridge setup.

Lenke til kommentar

Gikk nettopp til anskaffelse av en liten barebone sak (ASUS S1-Series S1-AT5NM10E, finnes billigere andre steder) og er godt fornøyd med den. den lager veldig lite lyd der av mesteparten kommer fra harddisken jeg har satt inn. Maskinen består av en dual-core Atom 525 og en Nvidia 210 grafikk kontroller integrert på hovedkortet. Ellers leveres den med en standard slim-DVD avspiller som kan byttes til Bluray om det trengs. Om jeg skal trekke noe negativt fram er det bare plass til en disk i maskinen og USB3 inngangene er i fronten av maskinen, så blir litt dumt med eksterne disker. Ellers er maskinen overraskende liten og fin - høy konefaktor!

 

Kjører Linux Mint på den og det meste fungerte som det skulle ut av boksen. De nyeste Nvidia driverne hentet jeg fra driver verktøyet i Ubuntu/Mint og lyden måtte jeg stille manuelt til å gå over HDMI. Det eneste jeg ikke har fått til å fungere er IR mottakeren noe som er veldig trist. Har ikke prøvd å spille av 1080 fordi TV-en min bare er på 32".

Lenke til kommentar

Skal jeg kjøpe en HTPC i dag er det enkelt.

 

Da kjøper jeg;

* Intel Core i3 2100T, på 35W TDP.

* Mini-ITX hovedkort med eller uten bluetooth/wifi, avhengig av hvor jeg skulle plassert den.

* 4GB RAM

* Intel 510 SSD

* Nvidia GT 430 (50W TDP) skjermkort med passiv kjøling

* Slim DVD/BluRay-spiller

* Linux som operativsystem med XBMC oppå

 

Og plasserer alt i et kabinett som f.eks. Silverstone Sugo - men bytter kanskje viften til en roligere Scythe Gentle Typhoon 800/1150-RPM, e.l.

 

Done and done! (hvor neste steget er å bytte ut den innebyggede PSU'en med en picoPSU, men detaljer ..)

 

Skal jeg kjøpe en HTPC neste måned, derimot, blir det noe annet; for da har kanskje ASUS' Mini-ITX Socket FM1 kommet til lille Norge. Da får man en AMD A6 i Mini-ITX formfaktor med integrert grafikk som er god nok. Denne har en TDP på 100W, som er litt mere enn det jeg bygget ovenfor, men fremdeles lavt nok.

Endret av vhaarr
Lenke til kommentar
Denne listen er ikke offentliggjort

 

er beskjeden som kommer opp når jeg følger linken :)

 

Er mange fine variasjoner av HTPC man kan lage i dag. mange sier ofte at man ikke trenger dedikert grafikk men jeg liker det og mener det er den viktigste kompomponenten. synest ATI sine gjør en meget fin jobb i DTS HD.

 

Oi, beklager...Har offentliggjort den nå

 

https://prisguiden.no/liste/126406

Endret av Bull_Dogg
Lenke til kommentar

Skal jeg kjøpe en HTPC i dag er det enkelt.

 

Da kjøper jeg;

* Intel Core i3 2100T, på 35W TDP.

* Mini-ITX hovedkort med eller uten bluetooth/wifi, avhengig av hvor jeg skulle plassert den.

* 4GB RAM

* Intel 510 SSD

* Nvidia GT 430 (50W TDP) skjermkort med passiv kjøling

* Slim DVD/BluRay-spiller

* Linux som operativsystem med XBMC oppå

 

Og plasserer alt i et kabinett som f.eks. Silverstone Sugo - men bytter kanskje viften til en roligere Scythe Gentle Typhoon 800/1150-RPM, e.l.

 

Done and done! (hvor neste steget er å bytte ut den innebyggede PSU'en med en picoPSU, men detaljer ..)

 

Skal jeg kjøpe en HTPC neste måned, derimot, blir det noe annet; for da har kanskje ASUS' Mini-ITX Socket FM1 kommet til lille Norge. Da får man en AMD A6 i Mini-ITX formfaktor med integrert grafikk som er god nok. Denne har en TDP på 100W, som er litt mere enn det jeg bygget ovenfor, men fremdeles lavt nok.

 

- Hvorfor ekstra skjermkort (i tillegg til IGPen?

- 2100T versjonen er rimelig useless. Den er ikke mer energieffekiv enn vanlige 2100. Den er kort sagt bare en nedklokket 2100 som ikke kan klokkes opp. Du kan like gjerne bare bruke en 2100 og la thermal throttling styre frekvensen (eller låse max-effekten for CPU i BIOS på et passende hovedkort).

 

-Stigma

Lenke til kommentar

- Hvorfor ekstra skjermkort (i tillegg til IGPen?

Rett og slett fordi det å kjøre VAAPI på Linux/Sandy Bridge krever kernel 3.0.0+, mesa 7.11+ og XBMC kompilert direkte fra git. Vet ikke om dette er noe Bull_Dogg er interessert i, men jeg gidder ikke stresse og lør dermed heller en dedikert GPU som jeg vet fungerer 100%.

 

Klart, ved neste stabile distribusjonslansering, slik som Ubuntu 11.10, så er det nok mulig (jeg har ikke sjekket hvilken kernel de kommer med da, men sikkert 3.0+) å kjøre direkte på IGP uten noe fikkling. Så lenge XBMC har slippet ny versjon også.

 

Men innen den tid har vi Mini-ITX FM1 uansett, som nevnt. Så da blir det andre boller.

Lenke til kommentar

 

Rett og slett fordi det å kjøre VAAPI på Linux/Sandy Bridge krever kernel 3.0.0+, mesa 7.11+ og XBMC kompilert direkte fra git. Vet ikke om dette er noe Bull_Dogg er interessert i, men jeg gidder ikke stresse og lør dermed heller en dedikert GPU som jeg vet fungerer 100%.

 

Trenger ikke kompilere xbmc fra git. Men minimum kernel 2.6.39 og mesa 7.11 er nesten et must. Sjekket akkurat med xorg-edgers - og pakkebrønnen der har alt det nødvendige for å kjøre sandy bridge med vaapi.

 

1: installer ubuntu 11.04

2: i terminal: sudo add-apt-repository ppa:xorg-edgers/ppa

3: Oppdater og installer xorg, mesa osv. fra xorg-edgers.

Lenke til kommentar

Nei, kernel 2.6.39 fungerte ikke bra med Sandy Bridge IGP. Kan være det er fikset mellom 2.6.39.0 og 2.6.39.4, eller at Ubuntu har noen egne endringer i deres pakke som fikser det - det er jo mulig.

 

Dharma was buggy as hell with VAAPI, some videos had strange stuttering and video/audio got out of sync when changing audio streams or pausing/resuming. Those bugs are all fixed in GIT for me and XBMC works absolutely flawless.
kilde: http://forum.xbmc.org/showpost.php?p=861894&postcount=2

 

Dharma er XBMC 10.1, som er siste release, fra Mars 2011 eller noe sånt. Klart, de har jo egen PPA for ustabile XBMC-pakker. Så sådann trenger man ikke å kompilere selv.

Lenke til kommentar

Nei, kernel 2.6.39 fungerte ikke bra med Sandy Bridge IGP. Kan være det er fikset mellom 2.6.39.0 og 2.6.39.4, eller at Ubuntu har noen egne endringer i deres pakke som fikser det - det er jo mulig.

 

Dharma er XBMC 10.1, som er siste release, fra Mars 2011 eller noe sånt. Klart, de har jo egen PPA for ustabile XBMC-pakker. Så sådann trenger man ikke å kompilere selv.

 

Jeg har ikke hatt noen problemer med 2.6.39 (noen versjon) og xbmc på min sandy bridge, det betyr dog ikke at det ikke har vært problemer, men jeg har ikke erfart noen.

Lenke til kommentar

Mye bra tips om programmer nå, men for å komme litt inn på topic igjen så har jeg fått offentliggjort listen og lurer fortsatt på om dette er et bra oppsett eller om det finnes noe som kan fungere bedre til samme pris(+/- en hundrelapp eller to) Vil gjerne at det er lite i størrelse og strømbruk slik at det kan settes i stuen uten at det er en sjenerende stor boks som sluker mer strøm enn varmtvannsberederen min :p

 

https://prisguiden.no/liste/126406

Lenke til kommentar

Nei, det passer ikke sammen.

 

Det gjør derimot dette.

post-179162-0-14895800-1313530819_thumb.png

 

Men her har du veldig lite plass til utvidelser i fremtiden. Jeg hadde heller satset på en av disse kabinettene;

http://www.dustinhome.no/silverstone-sugo-sg05-mini-itx-black-300w/product/5010545940

http://www.dustinhome.no/spire-mini-itx-cube-300w-black/product/5010369742

 

Hmm... Du har enkelt og greit bare byttet ut alt. Hva er det i oppsettet som gjør at ingen av komponentene jeg har valgt vil fungere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...