Gå til innhold

Hvorfor hører folk på drone?


N*

Anbefalte innlegg

Kunne godt tenke meg å få et svar på dette. Hva er det med drone som gjør at det er bra å høre på? Jeg skjønner det ikke. For de som ikke vet hva drone er: det er opp til en time med bare bassfeedback. Veldig kjedelig å høre på, spør du meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For meg så handler det mye om harmonier, og idéen om repetisjon av disse. Det er jo en ekstrem minimalisme. Man kan jo påpeke at det er dronemusikk er så forutsigbart at det blir avslappende, men har også opplevd drone som en veldig aggressiv og energigivende sjanger, da gjerne med støyvegger. Det er jo en slags drone, og spesielt live er det en ekstrem opplevelse.

Lenke til kommentar

Prøvde meg akkurat på Merzbow - Live at Henie Onstad Art Centre. Er dette drone eller noise?

 

Er på tynn is her tror jeg, har lite kunnskap om disse sjangrene. Føler ikke musikken gir meg så mye, men tar gjerne imot anbefalinger.

 

 

Legger ut denne låten jeg, som sikkert ikke er drone i hele tatt, mer ambient... But its nice, Steven Wilson på sitt beste.

Lenke til kommentar

Drone ≠ bass feedback. Drone-musikk er kjent ved at det er én eller veldig få lyder som går igjen og igjen, ensformig og skaper et spesielt lydbilde. Trådstarter prater om drone doom/drone metal, og det har alle skjønt, men det er greit å påpeke det. Det finnes drone som ikke er bass feedback/metal i det hele tatt. Et eksempel på dette er ikke Merzbow, som Justin Credible har postet, det er noise.

 

Et eksempel på et drone-band er Stars of the Lid

http://www.youtube.com/watch?v=4vlZvBYW7ns

 

Når det er sagt, så er det én grunn til at jeg hører på drone. Jeg synes det er kult.

Endret av CypheroN
Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg verdens største drone-fan, men jeg hører på noe drone. Og vil dra frem Nadja's "Truth Becomes Death" som rett og slett er et mesterverk. Enormt, massivt og seigt. Og nå er det ikke snakk om drone type Sunn O))) eller noe sånt. Ganske forskjellig.

 

Fra en andmeldelse på MA:

Overall, Truth Becomes Death is a vicious, sticky, brilliant album. It cannot be compared to the boulder-splitting rudeness of Sunn O))) or the strangeness of Boris, nor can lesser acts reproduce the atmosphere found here. This is devilishly catchy, proficienty played and conceived, and atmospheric as hell. Recommended, even for those who dislike generic drone, or those who have never heard any before. Just keep an early career album of Nuclear Assault or a .357 nearby, just in case the semi-permanent after-effects prove too much to bear. Because this album will last for days. Literally.

 

Og jeg sier meg enig.

 

http://www.youtube.com/watch?v=x68yrw6Nl-k

 

Albumet "Touched" av samme band er også verdt og nevne seg:

http://www.youtube.com/watch?v=ZLqOJ4yUuws

Som en dronete Jesu. Mye ambient, men det overlever man. Fantastisk!

Endret av Necrosodomic Proctólogo
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...