Gå til innhold

Lette men dype bøker?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ok, takker begge to.

 

Når jeg sier lettlest, mener jeg ikke lettlest som i at en 10 åring kunne lest den, men bare at den ikke er sinnsykt tung for selv en 20-åring.

 

Noen som har lest Atlas Shrugged btw? Har litt lyst å lese den, men ser for meg den kan bli nokså kjedelig til tider?

Lenke til kommentar

Ayn Rand er en dårlig forfatter, men elsker du ideologien kan det hende du synes den er bra. Du kan se på boken som en stor hammer som hun bruker til å hamre inn ideologien sin i hodet på deg om og om igjen. Synes du f.eks det er spennende å lese en 50 siders lang repetitiv tale om hvor slemme sosialister er kan dette være boken for deg. Elsker du lange svulstige monologer kan du glede deg.

 

Av en eller annen grunn er det endel som leser denne som tenåringer og blir veldig imponert, for deretter å skifte mening når de blir litt eldre.

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale deg å ta fatt på ulike klassikere heller enn bøker av folk som Coelho og Rand. Coelho og Rand treffer riktignok veldig mange lesere, men de blir generelt sett ikke regnet som veldig gode forfattere. Det er også slik at svært mange av klassikerne har et relativt lett tilgjengelig språk, samtidig som de tar opp store, viktige temaer. Du kan f.eks. vurdere å lese noe av George Orwell (Animal Farm og/eller 1984), Lord of the Flies av William Golding, Brave New World av Aldous Huxley eller Prosessen av Franz Kafka. Om du eventuelt nevner noen temaer du er spesielt interessert i, kan det være enklere å komme med gode forslag.

Lenke til kommentar

Av de du nevner har jeg bare lest 1984. Temaet interesserer meg, men likte dog ikke boken noe særlig. Har Fluenes Herre liggende i huset en plass, så tenkte jeg kunne starte på den. Hadde du orker å si litt om Prosessen? Vet at det er en roman om en person som blir stilt for retten uten å vite hva han har gjort galt, men kan du utfylle litt? Takk.

 

Ang. temaer, så er jeg egentlig ute etter hva som helst, bare det får deg å tenke/reflektere over saker og ting (gjerne i dagens samfunn). Altså bøker som 1984, Fluenes Herre ol, ikke krim, spenningsbøker eller "vanlige fortellinger".

Endret av HaxyQ
Lenke til kommentar

Skjønner akkurat hva du mener. Sjekk ut Slaughterhouse 5 av Kurt Vonnegut Jr. Handlingen i seg selv er spennende og gjør at du ikke klarer å legge den fra deg. Den handler blant annet om andre verdenskrig, romvesen og tidsreise. Men det er et mye dypereliggende tema som egentlig ligger til grunn for boka. Jeg følte meg hvertfall sykt smart da jeg var ferdig med den. Lurer på om jeg skal ta meg tid til å lese den igjen.

 

Det er en veldig kjent bok, og det er ikke uten grunn at det har blitt en kultklassiker.

Lenke til kommentar

Ang. temaer, så er jeg egentlig ute etter hva som helst, bare det får deg å tenke/reflektere over saker og ting (gjerne i dagens samfunn). Altså bøker som 1984, Fluenes Herre ol, ikke krim, spenningsbøker eller "vanlige fortellinger".

 

Da vil jeg si meg enig med de som foreslår Golding, Kafka og Vonnegut. Selv ville jeg valgt cat's cradle framfor slaughterhouse 5.

 

Mange av klassikerne har nettopp det du leter etter. For noen flere eksempler kan jeg nevne Ungdom uten gud av Odon von Horvath og Salamanderkrigen av Karel Capek.

Lenke til kommentar

Er på utkikk etter litt dype bøker, som får deg til å tenke, men som ikke er kjempetunge å lese. Jeg har enda ikke lest Alkymisten, men etter hva jeg har hørt om den, er det omtrent slike bøker jeg er ute etter.

 

Forslag? Takk.

 

 

Akkurat ferdig med "Huset ved moskeen" av Kader Abdolah.

En bok som er lettlest og med en lett men flott historie,

untatt noen persiske uttrykk men ordforklaring bak i boka.

Boken fikk meg også til reflektere. Spesielt om ting som relgion, mennesklighet...

Kan trykt anbefalle denne boken, er også veldig lærerrik!

 

Pål

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Vet ikke helt hva slags setting bøkene skal ha når du kun spesifiserer med "dype bøker". Men på et litt mer filosofisk plan kan "Kabalmysteriet" av Jostein Gaarder være ganske bra å lese. Ikke for tung. Hvis du er interessert i bøker som er litt mer av den samfunnskritiske sort, så kan jeg anbefale "Julian Assange - Wiki Leaks, Kampen for Sannheten" av Sophie Radermecker og Valerie Guichaoua. Den heller er ikke altfor tunglest.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Og hva er kjempetungt? :)

 

Kan selvfølgelig anbefale litteraturens psykologiske mester Dostojevskij sine bøker, spesielt Brødrene Karamazov, Idioten, Forbrytelse og Straff og Opptegnelser fra et Kjelledyp. Mange vil nok si at dette er tungt, men det er langt i fra kjempetungt, som Nietzsche o.l.

 

Kan ogå anbefale Hermann Hesse, spesielt Steppeulven. Heller ikke veldig lett, men også en styrtende god bok som får deg til å tenke.

 

Det nærmeste og letteste jeg kommer på av det jeg har lest er kanskje novellene til Askildsen, som Thomas F`s siste nedtegnelser til allmenheten, og Den gamle mannet og Havet av Hemingway.

 

Ellers var jo Den Fremmede av Camus et godt forslag:)

Endret av Dante80
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...