Gå til innhold

Word 2010. Feil tegn? Får ikke skrive ".


GnuNix

Anbefalte innlegg

Hei,

 

På bærbarmaskinen min når jeg bruker skift+2 for å få en " i Word 2010 skriver jeg « i stedet for?

 

I windows eller andre programvare fungerer det normalt, men det er kun Word jeg har problemmer med.

 

Tips?

 

*Jeg har ført opp Norsk tastatur i Region Settings i Windows.

 

Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+61342

Du kan vel bruke tasten ved siden av "æ", trykk to ganger så har du noe identisk med "shift-2" mener jeg :)

 

Kan variere fra pc til pc kanskje

Endret av Slettet+61342
Lenke til kommentar

Du kan vel bruke tasten ved siden av "æ", trykk to ganger så har du noe identisk med "shift-2" mener jeg :)

 

Kan variere fra pc til pc kanskje

 

Det hadde jeg ikke tenkte på, men jeg har heldigvis løsnet problemmet :).

 

Jeg lå til engelsk som første tastatur og nå fungerer dette tegnet av et eller annet merkelig grunn :S.

Lenke til kommentar

Tegnene « og » er standard norske anførselstegn og dermed det man skal bruke hvis man ønsker å skrive korrekt norsk.

 

Microsoft vil gjøre det lettere for oss å skrive korrekt og har lagt inn dette som autokorrektur i Word. Hvis du ikke vil at Word skal rette dette automatisk for deg, så kan du i Word 2010 skru det av ved å gå inn på menyvalg Fil > Alternativer > Korrektur > Alternativer for autokorrektur. Fjern hake for anførselstegn i arkfanene Autoformat og Fortløpende automformatering.

 

Forslaget om alternativt å benytte apostrof ' (som ligger til høyre for æ) 2 ganger er dårlig. Det er forskjell på " (anførselstegn) og '' (dobbel apostrof).

 

Når det er sagt, så er det hyggelig at noen har oppdaget tasten med apostrofen (den som ligger til høyre for æ-tasten). Veldig mange (selv folk man burde forvente hadde den nødvendige kunnskap) bruker i stedet aksenttegnene ´ og ` i stedet for '. Disse er imidlertid ment å brukes sammen med - og over - andre bokstaver f.eks. i franske ord. Den som feilaktig skal bruke aksenttegn som apostrof skriver lite økonomisk og må trykke 3 taster (mellomromtasten, AltGR/Shift og aksent-tasten) i stedet for den ene apostrof-tasten.

 

Edit: Tilleggsavsnitt

Endret av BonzoDog
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tegnene « og » er standard norske anførselstegn og dermed det man skal bruke hvis man ønsker å skrive korrekt norsk.

 

Microsoft vil gjøre det lettere for oss å skrive korrekt og har lagt inn dette som autokorrektur i Word. Hvis du ikke vil at Word skal rette dette automatisk for deg, så kan du i Word 2010 skru det av ved å gå inn på menyvalg Fil > Alternativer > Korrektur > Alternativer for autokorrektur. Fjern hake for anførselstegn i arkfanene Autoformat og Fortløpende automformatering.

 

Forslaget om alternativt å benytte apostrof ' (som ligger til høyre for æ) 2 ganger er dårlig. Det er forskjell på " (anførselstegn) og '' (dobbel apostrof).

 

Når det er sagt, så er det hyggelig at noen har oppdaget tasten med apostrofen (den som ligger til høyre for æ-tasten). Veldig mange (selv folk man burde forvente hadde den nødvendige kunnskap) bruker i stedet aksenttegnene ´ og ` i stedet for '. Disse er imidlertid ment å brukes sammen med - og over - andre bokstaver f.eks. i franske ord. Den som feilaktig skal bruke aksenttegn som apostrof skriver lite økonomisk og må trykke 3 taster (mellomromtasten, AltGR/Shift og aksent-tasten) i stedet for den ene apostrof-tasten.

 

Edit: Tilleggsavsnitt

 

Hei, takk for svaret!

 

Jeg visste ikke at « og » var de vanlige sitattegn i norsk, men likevel er det mest fornuftig for meg å ha de engelske " og " siden jeg skriver både engelsk og norsk daglig.

 

Jeg må si at det norsk kurs som jeg tok for noen år tilbake burde ha nevnt dette. Hvis jeg ikke husker feil brukete de " og " i stedet for « og » :S.

Endret av jackbrennan2008
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...