Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Salg av felger og dekk, hjelp til pris?


tinyb00m

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg vurderer å selge noen dekk og felger som ikke passer på bilen vår.

Dekka er på felgene :tease:

Men har egentlig lite peiling på hva sånt koster og hva det kan selges for brukt.

 

Felgene er i bra stand, og dekka er lite brukt. :thumbup:

 

Litt info:

18" RH felger!

 

Lavprofilsdekk:

2 stk Yokohama 255/35 ZR18

1 stk Carat 225/40 ZR18 1 stk Sumitomo 225/40 ZR18

 

HER kan du se annonsen jeg har lagt ut med bilder.

 

Så det store spørsmålet mitt er; Hvor mye burde jeg ta betalt for disse?

Har det mye å si at dekka er fra forskjellige leverandører?

 

På forhånd tusen takk! :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke hva de er verdt, men du må finne ut hva boltesirkelen er på dem så folk vet hva de kjøper (noe som du tydeligvis ikke gjorde :p ). Innpresset (også kalt ET) er også noe som bør opplyses om. Du bør også måle hvor mange millimeter med mønster det er på hvert av dekkene.

 

Den ene av felgene så ut som var en del skraper på og de to dekkene som er av forskjellig merke har jeg aldri hørt om. Ville nok ikke betalt noe mer enn et tre høvdinger, men du kan jo se hva andre felger ligger ute til, og prise i forhold til dem :)

Endret av Kivlos
Lenke til kommentar

Vet ikke hva de er verdt, men du må finne ut hva boltesirkelen er på dem så folk vet hva de kjøper (noe som du tydeligvis ikke gjorde :p ). Innpresset (også kalt ET) er også noe som bør opplyses om. Du bør også måle hvor mange millimeter med mønster det er på hvert av dekkene.

 

Den ene av felgene så ut som var en del skraper på og de to dekkene som er av forskjellig merke har jeg aldri hørt om. Ville nok ikke betalt noe mer enn et tre høvdinger, men du kan jo se hva andre felger ligger ute til, og prise i forhold til dem :)

 

Takk for svar! :D

Har ikke noe peiling på de tinga du ramsa opp som jeg burde sjekke ut, så hvordan finner jeg ut boltesirkelen og innpresset? :blush:

Ja den ene felgen har litt skraper, men ikke så mye. Men jeg hadde ikke peiling på hva jeg kunne legge dem ut for.

 

Tusen takk for hjelpa! :thumbup:

Lenke til kommentar

Innpresset står som regel på innsida i felgen. Veldig enkelt forklart så har dette med hvor mye felgen stikker utforbi/innforbi skjermen på bilen.

Boltesirkelen ligger jo litt i ordet. En typisk boltesirkel kan være 5x100. Dvs at det er 5 bolter som ligger i en sirkel med en diameter på 100 mm (10 cm) med sentrum i midten av felgen. Med andre ord så har du kjøpt felger med feil boltesirkel fordi hullene i felgen passer ikke overens med hullene/boltene på bilen din. Dette kan være at står i felgen, men som regel må dette måles hvis ikke du har noen papirer på felgene. Her er ei side med oversikt over hvilke biler som har hvilken boltesirkel: *LINK*

Hvis du vet hvilken bil felgene har stått på, kan du jo sjekke bilen på denne siden og se hvilken boltesirkel denne bilen har. Her kan du også sjekke boltesirkelen på din egen bil, så slipper du å gjøre den samme feilen igjen :)

 

Angående at det skal være samme hjul på samme aksel, så tror jeg dette stemmer. Dette er fordi det er forskjellig mønster og hardhet på dekkene, og disse har da forskjellige egenskaper. Dette trekker jo ned prisen på felgene...

 

EDIT: Legger ved et bilde jeg fant på nettet:

post-215021-0-34350400-1313010990_thumb.jpg

Endret av Kivlos
Lenke til kommentar

Innpresset står som regel på innsida i felgen. Veldig enkelt forklart så har dette med hvor mye felgen stikker utforbi/innforbi skjermen på bilen.

Boltesirkelen ligger jo litt i ordet. En typisk boltesirkel kan være 5x100. Dvs at det er 5 bolter som ligger i en sirkel med en diameter på 100 mm (10 cm) med sentrum i midten av felgen. Med andre ord så har du kjøpt felger med feil boltesirkel fordi hullene i felgen passer ikke overens med hullene/boltene på bilen din. Dette kan være at står i felgen, men som regel må dette måles hvis ikke du har noen papirer på felgene. Her er ei side med oversikt over hvilke biler som har hvilken boltesirkel: *LINK*

Hvis du vet hvilken bil felgene har stått på, kan du jo sjekke bilen på denne siden og se hvilken boltesirkel denne bilen har. Her kan du også sjekke boltesirkelen på din egen bil, så slipper du å gjøre den samme feilen igjen :)

 

Angående at det skal være samme hjul på samme aksel, så tror jeg dette stemmer. Dette er fordi det er forskjellig mønster og hardhet på dekkene, og disse har da forskjellige egenskaper. Dette trekker jo ned prisen på felgene...

 

EDIT: Legger ved et bilde jeg fant på nettet:

post-215021-0-34350400-1313010990_thumb.jpg

 

Da skal jeg sjekke idag og evnt måle :yes:

Så disse tinga har også noe å si for hva jeg kan ta for dekka?

Så jeg skal endre annonsen litt da etter jeg har funnet ut de tinga som er viktig, og jeg skal finne ut hele navnet på dekkene, fordi jeg leste bare det som sto med stor skrift! :tease: Og jeg antar at det har vel noe å si om det er står noe ala: extremo eller sport eller noe sånt på dekka også?

Lenke til kommentar

Produsentene har mange forskjellige dekk ja, akkurat som HTC har mange forskjellige telefoner.

Innpresset og boltesirkelen har ikke noen noe særlig å si for hva felgene er verdt, men om det er en ukurant størrelse, så er det jo færre biler den passer til, og dermed kanskje vanskeligere å få solgt. Mønsterdybden har en del å si for hva settet er verdt da 18" lavprofildekk koster en del mer enn 14-15" standarddekk. Om det er sånn at det er ulovlig å ha forskjellige dekk på samme aksel, så må jo en eventuell kjøper kjøpe to nye dekk og sette på for at det skal bli lovlig...

Lenke til kommentar

Produsentene har mange forskjellige dekk ja, akkurat som HTC har mange forskjellige telefoner.

Innpresset og boltesirkelen har ikke noen noe særlig å si for hva felgene er verdt, men om det er en ukurant størrelse, så er det jo færre biler den passer til, og dermed kanskje vanskeligere å få solgt. Mønsterdybden har en del å si for hva settet er verdt da 18" lavprofildekk koster en del mer enn 14-15" standarddekk. Om det er sånn at det er ulovlig å ha forskjellige dekk på samme aksel, så må jo en eventuell kjøper kjøpe to nye dekk og sette på for at det skal bli lovlig...

 

 

Da har jeg funnet den infoen jeg trengte

 

Slik er det da:

18" RH felger

Innpress ET 55

Boltesirkel 5-112

 

Lavprofilsdekk:

2 stk Yokohama AVS Sport 255/35 ZR18

- 3 mm mønsterdybe

1 stk Fulda Carat Extremo 225/40 ZR18

- 5 mm mønsterdybe

1 stk HTRZ II Sumitomo 225/40 ZR18

- 3 mm mønsterdybde

 

Noen småriper i felgene, men ikke veldig synlig.

Så hva tror dere?

Lenke til kommentar

Se det ja! Nå begynner det å ligne en annonse :)

Ikke så mye mønster på dekkene... 1,6 mm er det minste som er lovlig, men mener NAF anbefaler å skifte på 3 mm. Med andre ord så kan man ikke kjøre så mye mer en en halv sesong på de dekkene før de må byttes. Ville prøvd å legge ut til 4000,-

Lenke til kommentar

Se det ja! Nå begynner det å ligne en annonse :)

Ikke så mye mønster på dekkene... 1,6 mm er det minste som er lovlig, men mener NAF anbefaler å skifte på 3 mm. Med andre ord så kan man ikke kjøre så mye mer en en halv sesong på de dekkene før de må byttes. Ville prøvd å legge ut til 4000,-

 

 

Takker og bukker Kivlos ;)

Du har vært til stor hjelp!

 

Da får vi se hva som skjer, har fått inn noen bud på 2500 og 3000, da blir det hvertfall nok til piggdekk på nybilen til vintern :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...