Gå til innhold

Sound Blaster Live! 5.1 bedre enn intregrert?


Anbefalte innlegg

Jeg sliter med lyden fra mitt intregrert lydkort. Det blir rett og slett for mye støy.

Her om dagen rotet jeg litt rundt i noen gamle esker og fant mitt gamle pensjonerte Sound Blaster Live! 5.1 kort.

 

Tanken var jo selvfølgelig om dette ville kunne gjøre en bedre jobb enn det intregrerte kortet i maskinen?

 

Ser dog 2 problemer med det og det ene er driverstøtte for Win7 64-bit selvom jeg har funnet en mulig løsning på det via http://kxproject.lugosoft.com/

 

Det andre er at SB kortet har noe som ser ut som en digital coaxial utgang men via 3.5mm jack. Dette har ikke jeg vært borti før. Hva slags kabel skal man bruker her? En mono minijack til phono?

Endret av Revox
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du bruker coaxial spdif nå, og er plaget med støy tror jeg at du har andre issues enn selve det integrerte lydkortet i seg selv.

På creative kortene kan du bare bruke en vanlig jack-rca steriokabel, du må bare gjette (og ihht. murphy, koble opp igjen på nytt etter at du har gjettet feil) på hvilken av rca kontaktene du skal bruke

Lenke til kommentar

Takk for svar. Nei bruker ikke spdif nå da det intregrerte kortet ikke har digital ut. SoundBlaster kortet har flere vanlig jack utganger ja men den ene er merket med digital out. Det ser ikke ut til å være optisk heller så må være coaxial. Er derfor jeg lurer litt siden jeg aldri har sett en coaxial 3.5mm utgang før eller en kabel til det formålet. Får se om jeg finner tid til å teste det imorgen etter jobb og bleieskift.

Lenke til kommentar

kxproject-driverne funker knallbra. Husk å bytt om rear- og front-jackene (tror faktisk det er default i kx-driverne), siden det (av en eller annen merkelig grunn) sitter en bedre DAC i rear-kanalen enn i front på SBLive.

 

Det var veldig betryggende å høre. Ja jeg leste noe om det med rear channel på forumet til kxproject. Merkelig prioritering om det sitter en annen DAC på bakkanalen :hmm: Men er det sånn så er ingenting bedre enn det.

 

Fant selv et slikt kort støvet ned i en skuff her om dagen, driver løsningen som du beskriver har jeg selv brukt og det fungerer knall :)

 

Enda bedre med flere bekreftelser! Gleder meg til å teste Klipsch'ene med det kortet nå.

Endret av Revox
Lenke til kommentar

Mulig du trenger en minijack to coax digital.

 

Den der så genial ut. Og jammen fant jeg den ikke hos en av leverandørene mine. Knakanes!

 

Takker å bukker for hjelpen.

 

Kommer tilbake med resultatet av test når det er/om det er oppe å går. (Vet ikke om kortet fungerer fremdeles)

Lenke til kommentar

Satt inn kortet idag og fikk installert det. Et litt frem og tilbake med å velge riktig output device i Winamp fikk jeg jammen lyd også.

 

Koblet det kun med analog jack til rca nå siden jeg venter på leveringen av jack-rca coaxial overgangen. Det var en umiddelbar forbedring! Støyen var nærmest helt borte. Jeg fikk kun tilsvarende støy ved å vri volumknotten nesten helt til max.

 

Regner med at det blir ytterligere bedre når jeg får koblet det opp digitalt.

 

KX Mixeren var en smule knotete å forstå seg på men finner nok ut av den også etterhvert.

 

Det var uansett en kjempeoppgradering for lydkvaliteten ut fra pc'en! Så annbefales på det sterkeste om noen har et gammel SB Live! eller Audigy kort liggende å slenge.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Liten oppdatering.

 

Fikk overgangen til Coaxialen først idag. Men ungen ligger å sover så blir ikke noe testing ikveld.

 

Merket meg en annen ting dog ved avspilling fra analogt. Ved avspilling av spesiellt musikk får jeg et slags tikk (stutter) omtrent vært sekund. Hele tiden.

 

Har ikke feilsøkt noe på det da jeg uansett skal bruke digitalt. Så satser på at det problemet blir borte da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...